Det ser mörkt ut

Fördelen med att dra ner risknivån rejält nu när jag är skeptisk till närmsta framtiden är att jag “sover bättre”. Kliver jag på igen, så tror jag att det kommer gå bra och är därmed glad. Går det dock ner ordentligt då, så kan jag i varje fall luta mig tillbaka på att jag tog ett aktivt beslut och har mig själv att skylla :slight_smile:

2 gillningar

Lite perspektiv:

2 gillningar

Tror också Buffets agerande är en tydlig parameter som man inte ska bortse från. Däremot så tror jag “tyvärr” inte man ska släppa en relativt stor dollar exponering.

med dessa antagande hade jag köpt en hel del Berkshire (som jag ändå har, fast jag inte är så säkert på att börsnedgång, svagare SEK och inflation är framtiden).

1 gillning

Att jag inte tänkt på det själv. Ska helt klart överväga det, stort tack!

…, så skulle jag ljuga.
Hur kan någon vara säker på börsens utveckling ?
Gissa kan alla göra dock.

1 gillning

Låt mig då omformulera frågan till dig.
Hur skulle du allokera dina pengar för att ha så låg risk som möjligt för en eventuell börsnedgång, svag svensk valuta och inflation?

Jag som har slutat arbeta har 50/50-allokering i nuläget.

6 gillningar

I en allväder portfölj som empiriskt har avsevärt mkt mindre risk.
Jag har själv tillräckligt med kapital och har numera omallokerat snart hälften av kapitalet i en sådan portfölj.
Jag gillar inte heller nuvarande börsklimat, då efter uppgång så kommer förr eller senare alltid nedgång, iaf om man tror på forskningen och de utlovade 8-10%…

3 gillningar

Säker är man aldrig. Men om jag haft din övertygelse om det hade jag satt på fasträntekonton och väntat ut kraschen.

1 gillning

Intressant spåkula. Om man har över 30 år kvar till pensionen, kan det vara bra att fortsätta investera långsiktigt och hålla sig till en strategi som “just keep buying”. Har man däremot bara 10 år kvar till pensionen, kan det vara klokt att minska risken och kanske överväga att dra sig ur börsen helt.

Jag tror inte att en sådan krasch som 2008 kommer att upprepas – det året var unikt och folk var ganska naiva. Dessutom har marknaden förändrats, med många nya investerare som älskar att “buy the dip”, vilket gör att dynamiken ser annorlunda ut nu än då.

2 gillningar

Jo det skall man, men kansk inte med 100% index eller värre. Man kan ju ha en portfölj som historiskt har en drawback på hälften eller mindre än ren index men ändå avkastar hyffsat.

Famous last wods… :wink:

Personligen ser jag fler likheter med dotcom-bubblan i slutet av 90-talet. Men jag lämnar inte börsen för det eftersom jag vet att risken att bränna sig på det sättet är lättare…

2 gillningar

Helt ärligt får gärna komma ska inte gå till pension om ca 35 år :rofl:

1 gillning

Hur skulle du allokera dina pengar för att ha så låg risk som möjligt för en eventuell börsnedgång, svag svensk valuta och inflation?

En bred diversifierad portfölj åt allvädershållet och kanske 20% cash?

5 gillningar

Håller med om att det är en annan marknad nu, vet inte om det är bra eller dåligt…

Men troligtvis så kommer fed gå in och säkerställa att det inte blir någon för stor dipp eftersom det skulle få för stora konsekvenser. Åtminstone så länge de har det förtroendekapital som krävs.

1 gillning

Håller helt med. Känns som vi varit här förut, framförallt 2k, den där gnagande känslan av att något är väldigt fel. Men jag ligger också investerad, dock med kanske 50% stocks, hoppas på en mjuklandning eller ännu ett galet år. Tajma är svårt.

2 gillningar

Trots att marknaden kan krascha hårt, kommer folk att fortsätta köpa. Många ser nedgångar som en chans att investera. Det är en helt annan inställning än för 50 år sedan. Bara under de senaste 10 åren har indexfonder blivit extremt populära, och många vill bli “rika” och planerar långsiktigt, det är en annan generation av investerare nu.

Det pratas inte mycket om detta, att lägga under 5000 eller 10000 om månaden på indexfonder var absolut inte en grej 10-15 år sedan, folks visste inte ens vad en indexfond var för något, och aktier eller fonder var en “gubbe intresse” grej.

2 gillningar

Nej, det är en illusion, der där med den “nya ekonomin” och att saker minsann är annorlunda, det har historien visat att så är fallet. I slutändan är det alltid vinster och pe-tal det handlar om, levereras det inte på förväntningar går det åt skogen. Finns ingen myndighet som går in och räddar något annat än banker och stora långa nedgångar är en del av spelet, annars blir det inte 8-10%.

4 gillningar

Börsen kommer att gå upp, oavsett vad – folk vill tjäna pengar. Det finns perioder där det inte händer så mycket, som ofta kallas “laddningsår”.

Men efter sådana perioder brukar det återigen gå upp som vanligt. Det är så det fungerar när man investerar globalt i världsekonomin – det är så världen fungerar. Ingen vill att det ska gå ner! :smiley:

1 gillning