Också en illusion, aktier blev en folksport runt 99-2000, 25 år sedan. Men med flera års nedgång försvann det intresset snabbt till strax innan finanskrisen, sen samma igen. Det blir alltid stora uppgångar i intresset när börsen går bra, som de senaste 15 åren, sen svalnar det, minst sagt, när det går åt helvete. Jag tror inte ens detta forum överlever en riktig lång krasch. Men ingen vet om det blir så, kan tuffa på, bli mjuklandning i några år eller vem vet.
De därför man ska investera det man har råd med, de flesta investerar för hård och vill bli rik på 8-12 år när det tar egentligen 25-30 år, jag personligen tror 2025 kommer också bli ett bra år enligt de jag har läst ![]()
Största anledningen till att det ska fortsätta upp är väl att penningmängden ökar och ett eventuellt slut på kriget i Ukraina ![]()
Svårt att se att Kina eller t.ex. Tyskland skulle kunna få fart på sina ekonomier.
Buffet har underpresterat mot S&P500 senaste 20 åren…
Att nån investerade som en gud för 50 år sen betyder inte att allt han säger nu är rätt
En stor del av problematiken som uttrycks från Buffett är att fortsatt kunna generera avkastning med de enorma siffrorna de handlar med. Miljarder dollar. Välj själva hur mycket ni vill relatera.
Rådet till alla andra, indexfonder.
Get rich portfölj tar risk.
Stay rich portfölj bevarar värde men slår inflationen.
Jag tycker du ska ha en allvädersportfölj som är 50/50 diversifierad mot USA/Resten av världen.
50/50 USA ränta/Europeisk ränta, både kort och lång ränta.
Guld.
Bortsett från att BH slog index iår då…
Jag är i fasen “Stay Rich”, dvs jag har tillräckligt för att kunna gå i tidig pension. Skulle vara surt att bli av med 50% om det kom en stor korrigering. Jag satsar därmed på en 60/40 portfölj, men har i dagsläget en 50/50 portfölj.
-50% nu innebär endast ett tapp på 25% av portföljen.
Dock är hela tjänstepensionen och PPM i 100% aktiefonder. Där skulle det svida ännu mer
Byta till AP7 såfa och Entré fonder för tjänstepensionen så är det klart.
Kontrollfråga - har din syn på börsen blivit mer negativ i takt med att din portfölj har ökat i värde, eller går världsekonomin sämre nu än för 10-15 år sedan?
Börsen har historiskt gått upp mer under en demokratiskt president än med en republikansk president, i genomsnitt 10% (D) jämfört med 2% (R). (S&P 500)
Verkar dock inte ha så mycket att göra med den ekonomiska politiken, utan snarare att republikanerna tenderar att vinna val när ekonomin peakar, och demokraterna tenderar att vinna val när ekonomin är i botten. När ekonomin peakar så har man den största uppgången bakom sig (kanske som våra 30% förra året?), och när ekonomin är i botten så har man den största uppgången framför sig.
Det betyder inte att börsen ska krasha, 2% avkastning i snitt är fortfarande positivt.
Har redan lagt över en stor del i US Treasury Bills, blir kvar där tills dimman lägger sig.
Haha, ja, så kan man ju se det
Det är dina pengar så du måste ju agera enligt din övertygelse. Jag tycker det låter som slump förstår inte vad som är annorlunda nu.
“Illusion” var ett bra uttryck. Det är himla svårt att undvika mänskliga bias.
Efter en god natts sömn, så lutar det åt att jag börjar omallokera till en allvädersportfölj. Eftersom jag har mitt kapital hos Avanza, så kommer jag börja med att kika på hur den skulle kunna se ut där.
Är det någon som har tips på en tråd för allvädersportfölj hos Avanza som är up-to-date, så får ni gärna skriva en rad. Annars så börjar jag med att kolla runt lite här själv/alternatvit skapar en ny tråd med vad jag kommer fram till.
Det finns en rätt så matnyttig tråd här:
Allvädersportfölj
Tråden har fastnat mycket i marknadsspekulation. Går man tillbaka till grundläggande råd ska man inte ha pengar på börsen man inte är beredd att förlora. Eller som Buffet uttryckt det: -Riskera inte pengar du har och behöver för pengar du inte har och inte behöver.
Man behöver bara bli rik en gång.
Sant att man bara behöver bli rik en gång men frågan stannar ju inte där.
Även om man har så det räcker så vill man ju fortsätta förvalta kapitalet på något vettigt sätt. Jag tänker att man måste vara väldigt rik för att vara helt nöjd med att avkasta motsvarande inflationen el någon procent bättre.
Lagom stor risk till lagom stor avkastning känns bättre och då fortsätter ju spelet om än med lite andra parametrar än under Get rich-fasen.
Det där är en grymt svår fråga som jag brottas med själv. . jag “jagar” en viss summa där jag “klarar mig” att sluta jobba… .
Men sen då? skall man nöja sig med “klarar sig” o ta så lite risk man bara kan. .
eller fortsätta ta lite mer risk och men lite tur få större marginaler…
Första åren i FIRE slår hårt om det går ner men gör FIRE väldigt mycket enklare om det blir 2-3bra år i början.
Säkerhet vs risk är alltid lätt i efterhand. . .
Intressant att den här tråden, kanske fler med samma tema, dyker upp efter årsskiftet. De fina positiva siffrorna från förra börsåret har nollställts. Reaktionen blir att nu ser det osäkert och mörkt ut.
Detta är inte lätt att definiera.
På ena axeln sitter något som viskar att du kan förlora pengar, och på den andra en som kvittrar om högre avkastning.
Fear and greed …
Går ju att ta stor risk om man är flexibel med utgifter och/eller kan jobba ett par dagar i veckan utifall att en stor lång sättning skulle inträffa precis efter att man droppat handskarna😀