Tips på en bra råvarufond då Handelsbanken lägger ner sin råvarufond?

Hej,

Fick idag ett meddelande från Avanza om att Handelsbanken Råvarufond A1 SEK kommer att “slås samman” med Handelsbanken Global Index Criteria den 13 februari 2021. Har bara skummat igenom bilagan med mer information men där skriver de bl.a “Din placering med råvaruexponering upphör, istället får du en fond som investerar i den globala aktiemarknaden”.

Någon som har tips på andra alternativa fonder eller ETF/ETC:er för att få en liten exponering mot råvaror såsom jordbruksråvaror och/eller fossila bränslen? Vet att SEB hade någon råvarufond tidigare men den verkar inte finnas kvar på Avanza.

GOD JUL!

Fick också meddelandet. Trist. Känner tyvärr inte till några bra, verkar som de flesta klappat igen. Söker man runt får man förslag om SEB och Swedbank men hittar ingen av dem att köpa.

Känns som råvaror atm har recency bias. Gått dåligt ett tag och de stänger. Hux flux går det som tåget och då ska alla banker ha en.

Till deras försvar har jag insett att råvarubranschen är svårnavigerad med komplexa avtal, löptider osv. Gissar att det kan dra iväg en del på kostnaderna.

Så är det säkert. Och kanske är det dumt att öht vara investerad mot andra råvarumarknader än guld/silver?

Vad tror ni om ETFen iShares Diversified Commodity Swap? Dyr, men också den enda ETF jag kan hitta på Avanza med en del exponering mot just jordbruksråvaror.

Annars skulle man kunna köpa en liten korg med olika certifikat på Avanza som: VETE AVA, KAFFE AVA, LONG SOYA H, LONG MAJS H, (ev. OLJA AVA). Tankar om detta?

Håller med om att EXXY verkar mest intressant. Kommer lägga till den i min “permanentportfölj” om ingen rekommenderar något bättre. Roligare med råvaror än med räntor just nu.

@Jonathan7 Hur ser du att den är dyr? Jag menar jmf Handelsbankens Råvarufond som kostar 0,7%? Står 0,46% på Avanza vad jag kan se. Tillkommer något mer?

En fråga till: Försökt hitta vad Opti ska ersätta Handelsbanken Råvarufond med i sina robotportföljer. Någon som vet? Jonas? @Jonas-Opti

image

Tja, bra att du frågar! Vi håller på att förhandla rabatter med fondbolagen för några möjliga ersättare i Opti-portföljerna. Vi har en stark kandidat men väljer att hålla på det lite till. Ingen hemlighet för någon här på forumet men vill ha det färdigförhandlat först.

None the less tråkigt att SHB stänger sin fond – och faktiskt även SEB med (ping @firreb) ungefär samtidigt. Råvaror är ett viktigt tillgångsslag enligt oss pga hur ovanligt det är med tillgångsslag som både har relativt hög förväntad avkastning och hög volatilitet, samt en ganska låg korrelation med andra tillgångar (aktier uppenbart viktigast, den vollan som vi som investerare oftast behöver jämna ut). Men då måste man ju kunna köpa det :slight_smile:. Finns det någon från SHB eller SEB här som brukar kommentera?

PS. För den nyfikne så har vi skrivit lite mer om varför vi värderar råvaror på Opti-bloggen DS.

1 gillning

Kul att någon håller med om EXXY. När man klickade in på den stod det att produktens avgift var 2,28%. I faktabladet verkar det dock bara vara 0,46% som du skriver - vilket är positivt.

Får väl avvakta och se hur Opti gör.

1 gillning

Hej.
Jag letar också efter ett alternativ till Handelsbanken Råvarufond.

Jag har hittat SXRS på Avanza. Verkar vara mycket lik EXXY, men har förvaltningsavgift 0,19 % istället för 0,46 %

Förstår ni skillnaden mellan dem? Jag ser att basvaluta och hemvist skiljer.

EXXY:
EXXY
Basvaluta: EUR
Hemvist: Tyskland
Totalkostnadsandel: 0,46 %

SXRS (heter även ICOM):
SXRS
Basvaluta: USD
Hemvist: Irland
Totalkostnadsandel: 0,19 %

2 gillningar

Haft sxrs (autocorrect sars, jag har INTE sars) sedan jag inte kunde köpa den amerikanska versionen. Vet egentligen inte om den är bättre eller sämre än andra alternativ.

1 gillning

Jag testar att bumpa upp denna tråd för att se om någon har kommit fram till något annat alternativ till Handelsbanken Råvarufond A1 SEK som ju läggs ner nu, och det samma gäller vad jag förstår även med SEB.

Så vad finns det för alternativ om man vill bredda sitt defensiva investerande från guld och silver samt räntor? Är det bara EXXY och SXRS som hittats?

Syftet för min del är att ha inflationsskydd / värdebevarande snarare än att jag tror att råvaror ska ge mig tillväxt i portföljen. Jag vill använda tillgångsslaget för att det korrelerar så lite som möjligt med aktier. Jag har en hel del guld och en del silver också, men vill diversifiera.

Intressant ämne som jag hoppas vi kan få svar på! Jag vet att Anna Svahn och Micke Syding har startat ett fondbolag i höstat med inriktning mot riskjusterade investeringar som inte korrelerar rakt av med börsen. Dessvärre tror jag inte att fonderna går att köpa för allmänheten än. Jag gillar annars konceptet. Du kan läsa mer på https://antiloophedge.com/index.html

Vi får hålla tummarna på att det finns någon där ute som har något bra tips på fråvarufond/etf!