Kryddfonder - vilka gillar ni?

Det verkar tydligt att den övergripande rekommendationen är att lägga huvuddelen av sitt sparande i indexfonder av olika slag. Dock har det samtidigt sagts att en del (mer eller mindre) aktivt förvaltade fonder trots allt kan vara värda att satsa på. Jag tänker då i första hand som “kryddfonder”, alltså innehav som kanske får uppgå till max 20% av den totala portföljen medan 80% får läggas i indexfonder.

Någon sanning om vad som är bäst är nog svår att få fram. Jag är mest nyfiken på vilka sådana fonder som forum-användarna gillar och vilken historik/logik/analys som ligger bakom att just de fonderna skulle vara värda att betala lite extra för.

Jag kryddar/allokerar 5-10% i portföljen till en råvarufond som heter Vontobel commodity b usd. Den är tyvärr svindyr men ett av få alternativ på nordnet om man inte vill ha ETF.

Detta pga att jag vill ha lite olika tillgpngsslag samt att jag låter mig inspireras av Optis, @Jonas-Opti, portföljer. Tycker deras resonemang kring de olika fonderna och tillgpngslagen låter väldigt bra.

Två andra dyra fonder jag använder är Handelsbanken Gl Småbolag samt Danske invest globala realräntor.

Dock låter jag inte totala avgiften i portföljerna gå över 0,4-0,5%.

2 gillningar

De två enda aktivt förvaltade fonderna som jag har är:

• Coeli Global Selektiv - till följd av Andreas och Henrik som brukar besöka podden.

• AuAg Silver Bullet - till följd av @AuAgEric som också är en kär gäst och har sin nisch.

I övrigt ser jag ingen större mening med att äga kryddfonder, då de flesta exponeringar går att få med hjälp av billiga indexfonder. Finns ju 40 000 index i dagsläget… :slight_smile:

5 gillningar

Jag gillar AMF Aktiefond Småbolag som är aktivt förvaltad till en schysst avgift (0,45% på Avanza). Småbolag tenderar ju att slå breda index.

En annan fond jag gillar är MS INVF US Growth A som är lite dyrare (1,79% på Avanza). Då kommer man åt snabbväxande storföretag i USA. :slight_smile: Denna är mer volatil än ovan nämnd fond men har ändå presterat väldigt bra det senaste årtiondet.

Hoppas detta var till någon hjälp! :smiley:

4 gillningar

Proethos Fond – en global blandfond med en begriplig syn på hållbarhet och en superlåg avgift

Disclaimer: Jag känner grundaren till fonden (Magnus) och är därmed partisk. Största fondinnehavet i vår barnportfölj. Även en del av sambons månadssparande.

3 gillningar

Av vilka eller vilket skäl uppfattar du att det sägs att det är värt att satsa på en liten andel kryddfonder?

Det har tagits upp i podden att det kan finnas sådana poänger. För länge sedan när jag började med fondsparande hade jag mycket av mina tillgångar i Didner och Gerges fond. Den presterade bra på 90-talet men verkar säckat ihop en smula. På den tiden brukade den bräcka index.

Att samma fond ska vara “permanent bäst” är ju osannolikt, som Jan har lyft fram i podden. Däremot kan det ju finnas alternativ som är effektiva under vissa perioder och förhållanden. Att då ha mindre kontrollposter i några “kandidater” kan ju vara ett sätt att se vad som funkar.

Min tanke är att indexfonderna i min portfölj första hand ska vara “permanenta” och utvalda på grundval av avgiftsnivå och skattemässiga hänsyn. Kryddfonderna tänker jag däremot “konkurrensutsätta”, bedöma utifrån olika parametrar och byta ut ibland.

Skulle kryddfonderna inte vara tydligt bättre än indexfonderna så kan jag förstås lägga ner dem men det lär ju visa sig. Jag räknar med att de kommer att vara mer volatila.

Jag har idag en aktieportfölj men jag tänker mig att börja avveckla den framöver. Det känns enklare med en fondportfölj. Under Corona-perioden har det varit oförskämt enkelt att göra bra affärer. Med ett mer stabilt läge blir läget annorlunda och då framstår fonder som mer lockande.

1 gillning

Vilka är dessa poänger enligt din uppfattning?

Att vissa särskilt duktiga förvaltare som också har särskilda förutsättningar kan ha möjlighet att överträffa index i en omfattning som gör det relevant att betala en högre fondavgift. Sedan finns det ju inga garantier och även kloka strategier kan slå fel. Därav att kryddfonder känns mer relevant än att göra som jag gjorde på 90-talet - att satsa allt i Didner och Gerges fond.

1 gillning

Snyggt Jan!
Blir spännande att se om vi kan få några procent guld via AuAg ESG Gold Mining UCITS ETF i Lysas aktiedel framöver.

10 gillningar

Det är inte min tolkning av det jag läst här bloggen/forumet/avsnitten vad gäller att ha en lekhink.

Min uppfattning är att syftet att ha lekhinken med kryddfonder är att hantera känslomässiga aspekter så man inte säljer/köper/ändrar i passiva hinken p.g.a. FOMO.

3 gillningar

I min “lekhink”/“kryddhylla” kör jag hållbar energi och en fastighetsfond. Det behövs lite berg- och dalbaneformer att titta på när man tar upp sitt jämförande fonddiagram, när alla de andra är som Farfars bilar eller på sin höjd FlumeRide. :upside_down_face:

2 gillningar

Jag har förutom några som nämnts här även Handelsbanken Hälsovård. Får se om jag byter den mot Pluss indexvariant istället när den kommer på marknaden.

Swedbank Robur Technology, har väldigt fint långsiktigt trackrecord, 7ggr pengarna på 10 år!
Men jag har en index ETF som följer Nasdaq 100 som i stort sett är jämförbar, så kanske blir Swedbanks fond utbytt med tiden.

Tin Ny Teknik, nordisk teknikfond med förvaltare som har väldigt bra trackrecord i nuvarande fond och i Swe Ro Ny Teknik där de tidigare arbetade.

Jag har även Spiltan Enkel där de flesta Spiltans fonder ingår, varav ett flertal har presterat väl över lång tid (3-5 år).

1 gillning

Planerar även att ta in Plus fastigheter men kanske inte räknas som krydda då det är en indexfond.

Jag är sugen på att flytta min fastighetsklump dit när den lanseras. Idag har jag IKC som ju kostar lite mer.

Vi behöver förhoppningsvis bara vänta någon månad till innan den kommer :slight_smile:

Jag har även Prior Nilsson Realinvest som många här skulle ersätta med en guld etf, men Prior Nilsson Realinvest har en helt annan avkastningsprofil än guld. Ingår fastigheter och skog mm i denna fond, och den har bra långsiktig trackrecord.

1 gillning

Som ett alternativ till högräntefond har jag Prior Nilsson Idea, en lång-kort hedgefond. Dyr, men med bra trackrecord och låg volatilitet i förhållande till avkastning. Snygg kurva.

1 gillning

Mina kryddfonder är 10% och går i vattnets väg.

Allianz Global Water
BNP Paribas Aqua
CB Save Earth
Fidelity Sust Water & Waste
Pictet Water
RobecoSAM Sustainable Water

1 gillning

F ö låter “kryddfonder” som nå’n som gått all in på saffran och olika exotiska varianter av curry. :rofl:

7 gillningar