Swedbanks 1700 tals filials mest hypade fond:
“Robur Capsicum A”, en aktiv förvaltad fond som strävar efter att överträffa kryddindexet MSCI world pepper.
Med största innehav i Svenska Ostindiska Companiet. 
Jag kryddar en del. Dessa gillar jag och har lite blandat i olika portföljer (ISK, KF, olika tjänstepensioner beroende vad som är tillgängligt på olika banker.
Fullt medveten att en del är svindyra men vill ändå ha exponering. Skälen tycker jag är rätt uppenbara 
- Handelsbanken Hållbar Energi
- Coeli Global Selektiv
- Handelsbanken Hälsovård tema
- Allianz Global Metals & Mining
- Spiltan Investmentbolag
- Spiltan globala investmentbolag
- AuAg Silver bullet
Tycker det här blev en intressant tråd. Kryddans vara eller icke vara. Även kul att se vad folk vill lägga slantarna i för fonder 
Jag undviker det uppenbara betet att låta tråden spåra ur i en diskussion om Frank Herberts “Dune”. 
Coeli
(något mer än krydda)
AuAg Silverbullet
AMF Aktiefond Småbolag
Spiltan Investmentbolag
BGF Next Generation
ESG / Energy transformation
Schroder ISF Glbl Engy Tnstn A Acc USD
Proethos Fond
AuAg Precious Green A
Småbolag och mikrobolag
Enter Småbolagsfond A
Swedbank Robur Small Cap EM A
UBS (Lux) EF Small Caps USA (USD) P
PriorNilsson Evolve B
Teknik / Nya trender
TIN Ny Teknik A
Thematica – Future Mobility Retl SEK Acc
Allianz Cyber Security AT USD Acc
BGF Next Generation Technology A2
JPM US Technology A (dist) USD
Regioner / Länder
AXAWF Fram Italy A Cap EUR
MS INVF Asia Opportunity A
Allianz China A Opportunities AT USD
MS INVF Europe Opportunity A
Diverse
AuAg Silver Bullet A
PriorNilsson Idea B
Aldrig hört någon som kryddar sin portfölj med Realräntor, creddigt ändå på nått sätt
![]()
Nä kanske inte så “kryddstarkt” men en fond som är betydligt dyrare än genomsnittet i mina portföljer.
Själv hade jag inte kunnat somna på nätterna och fått hjärt stop om jag hade betalat 1.12% i avg för aktiv räntefond i portföljen 

. Haha. Aktie indexfonder max 0.20% i avg är lagom för mig. 
. Billiga kryddor gillar jag själv . Jag har kryddat under året och bytt mellan olika global indexfonder hela kapitalet och tappat 5-6% jämfört med LF Global indexnära 
. Nu är det slut kryddat för min del 
.
Jag har Handelsbanken hållbar energi (gått över 100 %, så säljer av bit för bit), thematica future mobility (även den har gått alldeles för snabbt upp så säljer av vinsten och allokerar om) samt Proethos, som jag gillar skarpt. Alla de dyra fonderna jag har, har några till med hållbarhetsinriktning med pris över 1,5% har jag på mitt avanza där avgiften är gratis upp till 50 000 kr. Övrigt sparande har jag hos LF. Att gränsen för avanza är 50000 är anledningen till varför jag allokerar om till vanligt sparande.
Kan tillägga att jag kanske haft tur, köpte en del kryddfonder under förra våren och sommaren, men dessa har alltså än så länge slagit mina andra indexfonder 3-4 gånger om. Jag tror inte på den utvecklingen på lång sikt och typ hela paketet med teslas värderingar etc - dessa kryddfonder bör alltså vara än mer övervärderade än indexen generellt, som också är extremt övervärderade.
Jag är statsvetare på hobbynivå
Därför kan jag roa mig med att investera i specifika länder genom Ishares Msci ETF:er. Jag har valt ut Polen, Israel och Singapore. Detta är endast på kul. Framförallt avgifterna gör investeringarna ofördelaktiga rent rationellt.
Spännande!
Hur länge har du investerat i dom länderna och har det gått bra avkastningsmässigt?
1.11% i avgift på SAVR men ska man plussa på 0,25% till, (för att det ska blir rätt räknat) eftersom de tar 0,5% i växlingsavgift istället för 0,25% som Avanza gör?
Så totalt 1,36%
Det är några år nu. Relativt så har det inte gått bra. Avanza Global har gått bättre och Sverige
ännu bättre. Tur att dessa investeringar varit nästan försumbara i portföljen ![]()