Tips på en bra råvarufond då Handelsbanken lägger ner sin råvarufond?

Jag har den via Avanza men även Nordnet borde ha någon liknande kan jag tycka.

Hej @Eitka Det är samma som nämns ovan med kortnamnet EXXY. Ett alternativ är LCTR som också finns på både Nordnet och Avanza. Utan olja och till billigare avgift.

image

Hittade denna fond: Tenoris One

Fonden uppnår låg risk genom diversifiering, vilket innebär att investeringar görs i tillgångar som har låg korrelation med varandra. Dessa tillgångar är kopplade till olika sektorer och olika geografiska regioner, till exempel råvaror, jordbruk, valutor, börsindex och aktier. Fonden eftersträvar låg konjunkturkänslighet.

Kanske kan vara ett alternativ? Det är dock någon slags blandfond, men med ganska mycket råvaror i sig. Kallar sig själva för en “allväders-fond”
https://www.tenoris.se

De verkar ha kakao, silver, guld, koppar, palladium, socker och sojabönor som del av innehavet (med annat)

Total avgift: 1,20% på Avanza

2 gillningar

Kul fond. Dessvärre har jag personligen inget intresse av exponering mot räntor och annat otäckt!

Verkar väl lite optimistisk?

Den hade nog dom flesta valt att investera i om det var sant :smiley:

1 gillning

Ja precis, det var lite synd för i övrigt så var den intressant.

Men 1% fast avgift och 20% rörlig gör det inte mer troligt att uppnå sådana siffror

Nej, försöker hålla mig undan räntor också… men varför vill ingen ha en renodlad råvarufond! Måste ju finnas någon som vill täcka den luckan?

Instämmer. Jättemärkligt. Är det ”miljöhysterin” som gripit fondmarknaden? Går ju knappast att hävda att råvarufonder är ”hållbart sparande” eller ”miljövänligt”.

Upplever väl i och för sig att svenskar generellt är rätt ointresserade av råvaror - alla kör väl aktiefonder alternativt sparkonto. Kan ju rent av vara ren brist på efterfrågan, av miljöorsaker eller ej.

Letade efter Coppar etf men snubblade på XAAG, kanske kan räknas som råvaru etf?

Det är ett av de få bra valen vi har. Personligen vill jag ha mindre exponering mot energi egentligen, men den är inte fel. Ser personligen inte någon anledning att avgränsa bort jordbruk heller, men det är en smaksak.

Intressant artikel på Placera om råvaror/metaller

Tänkte göra någon slags översikt kring det vi tagit upp här och lite egna efterforskningar på alternativ och liknande…

Råvaror ETF

• iShares Diversified Commodity Swap (DE) (EXXY)
  • iShares Diverisified Comm SWAP UCITS ETF USD Acc (SXRS)
  • LyxorCommRefinitiv/CoreCommCRBExEnergyTRUCITSETFA (LCTR)
  • Invesco Bloomberg Commodity ex-Agrc UCITS ETF USD (XAAG)

Råvaror Fonder
(Har främst tittat på kategorin “Råvaror” hos Avanza, finns väl en del metall och gruv-delar i dessa. Har försökt sammanfatta lite utifrån deras största innehav så gott jag kunnat)

• JPM Global Natural Resources
    Olja, gruvor, gas
    Total avgift (Avanza): 2,26%

• Bgf World Mining A2
    Gruvor, kopparutvinning
    Total avgift (Avanza): 2,42%

• Allianz Global Metals and Mining A EUR
    Gruvor, guldgruvor, aluminiumprodukter
    Total avgift (Avanza): 1,91%

• BGF Natural Resources Gr & Inc A2 USD
    Gruvdrift, energi och lantbruk
    Total avgift (Avanza): 2,51%

• AS SICAV I WldResEq S USD Acc
    Gruvor, olja, gas, bygg
    Total avgift (Avanza): 2,15%

• Threadneedle (Lux) Enhanced Cmdts AU
    Räntor, råvaror
    Total avgift (Avanza): 2,07%

• CPR Invest Global Resources A USD Acc
    Energi, guld, petroleum, olja
    Total avgift (Avanza): 2,31%

• Atlant Precious A
    Guld, platinum, silver, gruva
    Total avgift (Avanza): 4,57%

• Tenoris One
    (blandfond med bl.a. räntor och råvaror)
    Aluminium, Palladium, kaffe, guld, kako, räntor
    Total avgift (Avanza): 1,20%

• Pictet-Nutrition P EUR
    (under kategorin “Jordbruk”)
    Jordbruk, förädling av jordbruksprodukter
    Total avgift (Avanza): 2,08%

Certifikat (Avanza)
(Kollade bl.a. på Råvaror under Avanza Trackers)

• VETE AVA
  • KAFFE AVA
  • LONG SOYA H
  • LONG MAJS H
  • Guld AVA A
  • Silver AVA
  • Olja AVA
  • Platina AVA
  • Palladium AVA

Har jag missat något?
Kanske även AuAg fonderna AuAg Precious Gold och AuAg Silver Bullet hör hemma här? Fast det handlar väl mer om ädelmetaller?

7 gillningar

Två andra fonder är ju även:
Vontobel commodity b usd
Multicooperation gam commodity b usd

Dessa finns på nordnet. Hög avgift dock, men går att månadsspara i.

Nu har jag försökt att bena ut lite grann kring ETF:erna och dess innehåll, så gott jag kunnat.

Råvaror ETF

• iShares Diversified Commodity Swap (DE) (EXXY)
    Innehåller bl.a.: Guld, Råolja, Naturgas, Brent, Majs, Sojabönor, Koppar, Aluminium, Silver, Boskap, Kaffe, Vete, Nickel, Bomull

• iShares Diverisified Comm SWAP UCITS ETF USD Acc (SXRS)
    Innehåller bl.a.: Statsskuldsväxlar, trswap: BCOMTR INDEX, Pund, Dollar

• LyxorCommRefinitiv/CoreCommCRBExEnergyTRUCITSETFA (LCTR)
    Innehåller bl.a.: Majs, koppar, sojabönor, socker, kaffe, bomull, kakao, aluminium, guld, boskap, vete

• Invesco Bloomberg Commodity ex-Agrc UCITS ETF USD (XAAG)
    Innehåller bl.a.: Guld, naturgas, olja, koppar, brent, silver

Finns ju även dessa (som jag inte tog med i inlägget ovanför):

• Lyxor Comm Refinitiv/CoreComm CRB TR UCITS ETF Acc (LYTR)
    Innehåller bl.a.: Råolja, majs, koppar, sojabönor, socker, kaffe, bomull, kakao, naturgas

• WisdomTree Enhanced Commodity UCITS ETF EUR H Acc (WTEH)
    Innehåller bl.a.: Guld, brent, råolja, naturgas, koppar, majs, sojabönor, silver, aluminium, boskap

• WisdomTree Enhanced Commodity UCITS ETF USD Acc (WTIC)
    Innehåller bl.a.: Guld, råolja, brent, naturgas, sojabönor, majs, koppar, aluminium, silver, boskap

• UBS(Irl)FdSltnsplc CMCI Comp SF U ETF (USD) A acc (UIQK)
    Innehåller bl.a.: Råolja, koppar, aluminium, platinum, sojabönor, råsocker, naturgas, nickel, bly, bomull, kaffe, boskap, vete, ris, silver, zink, guld, kakao, apelsinjuice

• Xtrackers DB Blmbrg CmOp Yld Swp UCITS ETF 2C HEUR (DBZN)
    Råvarorna motsvarar de råvaror som ingår i Deutsche Bank Commodity Booster – Dow Jones-UBS Index (DJ-UBSCI Index) som består av 19 råvaror (fr.o.m. den 15 januari 2013, 22 råvaror) (såsom olja, koppar och majs) från 5 sektorer (energi, ädelmetaller, basmetaller, jordbruk och boskap). (citat från hemsidan)

• Xtrackers DBLCI ComOpt Yld Swp UCITS ETF 1C HEUR (DXSM)
    Innehåller bl.a.: WTI-råolja, Brent-råolja, eldningsolja, RBOB-bensin, naturgas, guld, silver, aluminium, zink, koppar, majs, vete, sojabönor och socker

14 gillningar

Är det någon som börjat investera i någon av dessa etf:er?

Är själv intresserad men velar mellan Exxy, Lytr och Sxrs.

Avgifterna samt avkastning i år är följande enligt nordnet
Exxy - 0,46 - 21,05%
Lytr - 0,35 - 25,01%
Sxrs - 0,19 - 21,31%

1 gillning

Hej, tänkte kolla om du kommit igång? Tänkte om jag skulle starta upp nåt råvaru-spar. Ville helst ha en fond eftersom jag inte förstår mig på certifikat och hävstång så bra. Men efter att ha kollat runt här verkar det svårt att hitta. (Har för en tid sen skaffat certet med xetra gold trots okunskapen).

Nej inte än. Månadssparar i Vontobel commodity b usd än så länge. En fond som är väldigt dyr men för tillfället får den duga.

1 gillning

Hej,

För den som till äventyrs är intresserad:
Jag har investerat 5% i var och en av följande ETF:er på ett ISK hos Nordnet, där jag experimenterar lite med branschfonder i kombination med tillgångar som förhoppningsvis har en svag(are) korrelation med aktier:

• GLDA - Amundi Physical Gold ETC (C)
  • 4GLD - Xetra-Gold
  • XDWM - Xtrackers MSCI World Materials UCITS ETF 1C (råvaruaktier)
  • ETLF - L&G All Commodities UCITS ETF (råvaror)
  • DBXH - Xtrackers II Global Inflation-Linked Bond UCITS ETF 1C EUR Hedged

/Hans Å

Med minimicourtage på 1kr går det ju att bygga egna fonder.