Definitivt. Det kanske blir mer träffsäkert. För mig var det dock enklast att överlåta urvalet till andra genom att välja ETF:er som följer något råvaruindex.
Hej kan berätta om en lite galen variant som jag själv har gjort .Att investera i Brasilien istället . Brasilien är en av världens största producenter av råvaror och har en aktiemarknad med många producenter . Så Brasiliens aktiemarknad och valuta har tendens att följa råvarupriset upp och ner. Men till det negativa så har man den politiska risken och en dålig convid hantering.

Kan tipsa om den billigaste Brasilien fonden jag har hittat.
Lite som att ha norgeindex för att följa oljepriset.
Eller finskt index för att de har mycket skogsprodukton.
Eller Danmark för läkemedel väger tungt där.
Uttalade råvarufonder är nog ofta bättre än en landfond, men i brist på annat kan en landfond ändå ha ett värde.
Problemet med råvaru ETFer är att man oftast äger certifikat eller terminer och inte råvarorna direkt . Vilket jag är allergisk mot . Då äger jag hellre producenterna direkt via aktier.
.
Jag har investerar i iShares ETF:en sedan några månader tillbaka. Vi får se vad det ger över tid. Tror väl inte att det ger så mycket skydd i en börskrasch (om ens något), men över tid tänker jag att det kanske åter kommer en tid då råvaror är lite hetare än idag. Vi får väl se ![]()
Ja, jag bytte till SXRS när Handelsbankens fond lades ner.
Ligger på +28% i år.
Men jag hade Handelsbankens Råvarufond under många år, den gick bara neråt. Att råvaror har gått ner har väl minskat intresset och fått flera fonder att lägga ner.
Då är det ju rea!
Lite sent visserligen, men som ansvarig förvaltare för Tenoris One kan jag inte låta bli att kommentera när jag ser att det finns intresse för fonden. Kul!
Den 12 oktober har fonden funnits i ett år, och vi kan alltså för första gången utvärdera hur den presterat i förhållande till uppsatta mål. Målsättningen är ambitiös, det medges, och som det ser ut nu kanske vi inte riktigt når upp till avkastningsintervallet. Men vi faller i så fall förhoppningsvis på mållinjen; i skrivande stund är avkastningen ca 6,8 %. Samma sak ser preliminärt ut att gälla för standardavvikelsen där vi ligger kring 5 %, men det exakta utfallet vet vi alltså först om en knapp vecka.
Nu är ju historisk avkastning på inget sätt någon garanti för framtida avkastning och som både grundare och förvaltare till Tenoris One talar jag såklart i egen sak här. Men fondens mål är satta efter vad vi bedömt vara realistiskt, och målsättningen är att uppnå dem under varje rullande 12-månadersperiod. Huruvida vi lyckas återstår att se, men det är kul att se att det finns intresse och jag svarar gärna på frågor om det finns några. Mer info (och riskinformation) finns också på vår hemsida tenoris.se och instagram; @tenoris_one.
Hälsningar
Henric Nordin
Intressant fond!
Blir dock lite konfunderad över avgiften på 1% +20% av övervakningen på indexet OMRX T-Bill.
Kan inte detta bli en ganska hög avgift?
Är för dåligt insatt så jag vet inte vad indexet innebär, men det verkar ju vara något ränteindex, och borde ju då inte vara så svårt att slå.
Tack för ditt intresse i fonden och din fråga om avgiften.
Det är givetvis upp till våra investerare att bedöma avgiften och agera därefter men här följer mitt svar.
Den bärande idén bakom fondens avgift är att ersättningen ska vara kopplad till prestation. Alltså, om fonden har en bra utveckling och fondsandelsägarna får en bra avkastning, så ökar avgiften. Om fonden däremot inte utvecklas bra så förblir avgiften 1 %, vilket för fondtypen är relativt lågt. Vi tycker att det är rättvist och skapar utöver det ett tydligt incitament att lyckas med förvaltningen, om man t.ex. jämför med en fond som har en fast högre avgift oavsett fondens utveckling.
Jag vill också lägga till att Tenoris One är en fond med ett tydligt mål, vilket är att genom att investera i diversifierade tillgångar och aktivt följa både positiva och negativa trender, generera vad vi kallar rimlig avkastning (7-12%) till en låg risk, efter avgifter. De viktigaste frågorna en potentiell investerare har att ta ställning till är troligen om hen är nöjd med den potentiella målavkastningen och om hen tror på förvaltarens förmåga att uppnå den. I och med vår metod och målsättning, har avgiften inte en lika avgörande roll som i t.ex. en indexfond eller en typisk aktiefond där avgiften över tid kan ”äta upp” avkastningen.
Hälsningar
Henric Nordin
Förvaltare Tenoris One
Henric förvaltar inte längre Tenoris One.
Det var väl inte så lätt att generera 7-12% avkastning till låg risk……