Aktier inom råvarubranscher

Jag spekulerar i aktier inom råvarubranschen (batterimetaller, etc), naturgas, oljeutvinning och agrikultur (ffa gödningsmedel) med tesen att resursbristerna som finns på flera områden till sist kommer påverka aktiepriserna. I flera fall har detta redan börjat ske, men värderingen av dessa sektorer ligger fortfarande väldigt lågt i relation till bolagen inom tex S&P500. Har dragits med i tankegångarna kring en kommande råvaruboom, men tar gärna input kring om detta är en strategiskt bra inriktning eller inte. Såg tex att SHBs aktiestrateg Mattias Sundling viktar ner aktier inom råvaror och energi - dvs motsatt min bild av att vi med dagens inflation bara är i början av ett skifte likt det som skedde under 70-talet, med hög inflation. Tänker jag fel?

1 gillning

Det kommer bara påverka aktiepriserna om marknaden har underskattat eventuella resursbrister, alltså inte redan prisat in det. Kanske, kanske inte.

Och priserna inom dessa områden är ju redan upp enormt mycket.
Runt +100% på ett år är vissa råvarufonder!

Men om man tror på momentumfaktorn så kan det ju vara värt det…

1 gillning

Det lär vi bara veta i efterhand.

Spontant låter det som att en råvarufond vore mycket smidigare? :slight_smile:

Själv har jag mellan 10-20% i råvaror och ädelmetaller.

1 gillning

Det är bla denna typ av pengaflöden jag på senare år förstått sker under årens lopp

bild

2 gillningar

Nej, inte i min mening men som sagts har många av dessa bolag redan gått upp mycket. Om de är billiga värderingsmässigt beror kanske på att en ev lågkonjunktur förväntas pressa ner efterfrågan på råvaror och därmed vinster så värderingen kanske inte är så låg. På längre sikt har jag svårt att se hur råvarusektorn inte ska gå bra.

Alltså, tror man på råvaror så kan man krydda (fond och aktie) portföljer med den sektorn men man ska vara beredd på hög volatilitet och vara långsiktig i min mening. Råvaror tenderar att vara rätt volatilt och det tror jag man får räkna med även i framtiden.

Själv kryddar jag (ca 10%) med råvarubolag i min utdelningsportfölj och i fondportföljer trots tyvärr höga fondavgifter annat än man kan använda sig av ETFer.

1 gillning

Ja säkert. Men eftersom råvarufonder blir så generella så blir det lite trubbigt. Dessa kan tex oftast inte investera i mer specifika fall (tex uran) av olika skäl. Så tror man på att en grön omställning kommer behöva detta är inte en råvarufond svaret. Dessutom brukar gruvbolag reagera starkare både upp och ner än själva råvaran i sig. Såklart finns det ETFer som URNM, och även för bolag inom batterimetaller - men för en svensk placerare är det med tanke på begränsningen i antalet tillgängliga ETFer enklare att bygga portföljer med enskilda bolag i varje sektor.

Jag tror du är för tidigt ute. Vi får nog se en global recession innan det stora råvarulyftet.

Varför är råvaror så billigt nu? Eller tvärtom, varför brukade de vara så dyra?

Även om man struntar i peakarna så låg baslinjen sjukt mycket högre än nu.

Ja. Det är lite vad jag funderar på också, ev är jag för tidigt ute. Åtminstone om man lyssnar på folk som tex David Hunter. Men de senaste årens uppgång inom tex naturgas och uran har varit goda. Gäller bara att ta hem kostnadsbasen och vinster successivt

Min spaning är att många aktier inom ffa klassiska tillväxtgenrer har dragit billigt kapital under ett antal år, vilket gör att ration ser ut som den gör. Men vad vet jag.

Kan inte se varför agrikulturföretag som tillverkar just gödningsmedel ska gå upp mycket.
Alla bolag som håller på med kemikalier kan tillverka gödningsmedel. Om marginalerna går upp så lär fler tillverka det och det kommer pressa marginalerna.
Är väl i så fall råvarorna man ska satsa på? Till exempel fosfor. Borde vara där största uppgången sker, eller?

1 gillning

Min tanke är att bristen på tex potash och ammoniak ökar i och med kriget. Pga att Ryssland och Ukraina varit stora producenter globalt, men naturgasen som input till ammoniak har också blivit mycket dyrare, så det har ju ökat inputkostnaden för bolagen också

1 gillning

Nu vet jag inte om syftet enbart är spekulation i högre tillväxt inom råvaruaktier eller även att hedga mot inflation och/eller som diversifiering mot övriga aktietillgångsslag. Värt att beakta är att råvaruproducerande företag tenderar att röra sig annorlunda från själva råvarorna.

Följande rapport från Wisdomtree (OBS marknadsföringsmaterial) konstaterar att råvaruaktier tenderar att bete sig som aktier med högt beta snarare än som råvaror SAMT att de inte har inflationshedgande eller diversifierande fördelar jämfört med att istället inkludera en korg råvaror i portföljen.

Mycket läsvärd rapport i sin helhet om man är intresserad av råvaror, men för TLDR finns “executive summary” på sida 3.

3 gillningar

Potash är ju i princip Kalium.
Alltså är det kalium, ammoniak (kväve) och fosfor som du är ute efter.

2 gillningar

Kan bli både gödselmedel och en bomb :flushed:

David Hunter kan ju ha rätt men han kan också göra oss utfattiga med sina extrema råd.