Vilken är er favoritchoklad? Vilken är de viktigaste avgörande faktorerna?

Åh, den ser verkar god! Jag gör en variant med en ljus chokladkola och rostade hasselnötter, som sen doppas i mjölkchoklad. Den är farligt god. :see_no_evil:

1 gillning

Han var och besökte Kalle Ljungstedt, han är i absoluta toppskiktet i Sverige på pralinmakeri, och jättetrevlig Har ännu inte testat hans praliner, men med hans grad av chokladnörderi så kan det inte bli fel. :heart:

1 gillning

Mörk choklad och havssalt är så gott! I mitt sortiment finns också en variant. :yum:

1 gillning

Malmö chokladfabrik är en av mina favoritmärken också, deras veganska ljusa choklader är fantastiska. Kommer troligen börja att köpa in deras råvara när ekonomin tillåter, alltid kul att kunna erbjuda veganska alternativ. Har du testat den med kardemumma och päron? :yum:

1 gillning

De är jätteduktiga! Om jag minns rätt så var de en av de första småskaliga bean to bar tillverkarna i Sverige, men senaste åren har fler och fler följt efter. Ofta som komplement till sitt övriga sortiment, tror det är minst 5 mindre företag som erbjuder egentillverkad choklad från grunden i dagsläget.

Kan göra lite efterforskningar om detta och återkomma med namn.

Sen är det lite mer bakom chokladtillverkning än att “bara smälta” chokladen. :wink:

1 gillning

Har lite samma preferensramar! När jag väl lärde mig mer om olika chokladsorter, skillnader i olika företags processer och vad som behöver ske under tillverkningen för att få fram bra choklad, så är det svårt att backa bandet.

Har tidigare jobbat en del med Callebout och deras choklad är inom kategorin crowdpleasers, men de har fortfarande mycket jobb framför sig för att få ordning på barnarbete och bättre villkor för människor i stora delar av produktionsledet.

Även Lindts mörka smaksatta kakor är favoriter, gillar deras mörka choklad smaksatt med apelsin till exempel. :smile:

Själv älskar jag färska praliner, men en del pralinmakare lägger krutet på utseendet och glömmer innehållet. Sen så är det svårt att få färska praliner att behålla sin smakprofil över tid. Ofta håller praliner 2-3 månader, men redan efter 2-3 veckor så har smakprofilen dämpats rejält. Sedan så kan en pralinask med många starka smaker ge smak till alla andra praliner i samma ask. Så efter en tid så smakar allt nästan likadant. Personligen tycker jag om praliner som ser ut som praliner och inte som en studsboll från 80 talet, så jag köra oftast chokladfärgade praliner. Men jag är nog i minoritet i Sverige just nu bland pralinmakare, men det går i trender. Så kanske vi kommer se mer naturella praliner nu när den vita färgen titandioxid förbjuds som tillsats i livsmedel. :smiley:

1 gillning

image

Jag också :grinning:

15 gillningar

Själv är jag såld på choklad med fyllning, och då helst nougat. Eller bara nougat. Det kan vara så fantastiskt gott om man får tag på välgjord nougat (på nötter, inte fransk nougat). Hade jag någon gång satsat på en blogg eller sälja något ätbart så hade det varit nougat. Men nöthalten måste upp rätt högt… 50 procent eller uppåt är att föredra. Rosta i stekpanna, kör i mixern till ett pulver (helst smet) och tillsätt smält högkvalitativ mörk choklad, floursocker, nötsmör/smör och eventuell smaksättning. Har inte fått till det varje gång, men då det stämmer är man i himmelen sedan.

3 gillningar

Underbart!
Det är lite tur att jag främst gör tunna, lite lättare chokladkakor. En hel chokladkaka väger ca 45 gram, jag undrar vad din lilla bit väger? :rofl:

1 gillning

Det är så gott med välgjord nougat, på min önskelista står en konch, eller en “wetgrinder” som det också kallas. Då kan man få nästan helt slät nougat. :heart: :yum:

1 gillning

Nu har jag beställt chokladen :chocolate_bar:, men vilket rödvin rekommenderar du :wine_glass: :blush:

5 gillningar

Du är kungen av goda idéer! :grinning_face::+1:

4 gillningar

Jag som knappt äter choklad (godis) sitter nu och funderar på att göra lite beställningar… #forumförbannelsen

3 gillningar

Om man vill testa just Malmö Chokladfabriks sorter, så finns ett urval på Apotea. Gratis frakt där också. :see_no_evil: Rätt choklad i rätt mängd är ingen förbannelse, tvärtom. :heart:

4 gillningar

Det var Marabou Non Stop när den fanns, nu är det Marabou Daim.

1 gillning

Marabou Non-Stop finns fortfarande.

1 gillning

Inte 200g chokladkakan.
5047-7622300147884

Många skriver Lindt här i tråden. De har problem med barnarbete i sin försörjningskedja. Det är en anledning för mig att INTE ha det som favoritchoklad i alla fall…

4 gillningar

Haha, håller helt med. Många saker man fått tänka om kring till följd av forumet… För mig slutade det ju med en ny bil förra året… :joy:

Skulle rekommendera ett besökt på Systembolaget och fråga dem, de är ju duktiga. Jag gillar t.ex. Amarone men har även druckit champagne.

2 gillningar