Vilken är er favoritchoklad? Vilken är de viktigaste avgörande faktorerna?

En liten sidonotis, i princip alla företag med storskalig chokladproduktion har barnarbetare hos sina underleverantörer. Det är ett oerhört utbrett problem. Så det är viktigt att läsa på och välja de som är aktiva i att motverka detta. Många stora företag säger att de jobbar för att deras produktion ska bli helt barnarbetsfri i framtiden, men de har haft gott om tid att motverka problemen. Men det finns en del chokladproducenter som tar problemet på allvar och satsar ekonomiska resurser att motverka barnarbete och även satsar lokalt hos sina odlare, bland annat genom skäliga löner och satsningar på skolor och barnens utbildning. Men det kostar, så många väljer 20 kr kakan från Marabou på Ica i stället för en snäll choklad som kostar 2-10 ggr mer än den som mest spätts ut av socker och palmolja. Men det är ett problem som behöver tas på allvar och där konsumenterna behöver välja snällare alternativ. Så länge chokladen säljer, så kommer chokladjättarna fortsätta skjuta lösningarna på framtiden. :worried:

2 gillningar

Kolla så du inte gjort som en kompis till mig, han råkade köpa en hundjulkalender med hund-“choklad” i till sin dotter.
“Pappa, den var inte god.”

8 gillningar

Pingar in en annan chokladälskare i tråden: @Pappa_Blue :wink:

1 gillning

Det är nog samma innehåll oavsett. :slightly_smiling_face:

1 gillning

Vad kul att du fått sån snurr på din hobbyverksamhet!

Jag är dålig på att köpa premiumchoklad vilket är dumt för det är ju väldigt gott.
Men tråden inspirerade till konsumtion så nu har jag precis beställt choklad för 500 spänn :sweat_smile:

När det kommer till chokladgodis är favoriterna Kina, Kexchoklad, Polly och - naturligtvis - Bridgeblandning!

3 gillningar

Det kanske är dags att avslöja de chokladsorter jag valt att använda.

I toppen ligger Felchlin från Schweiz och därefter Malmö Chokladfabrik.

Båda har fantastisk produkt, en tydlig transparens i sina produktionsled, skäliga löner, långsiktigt miljötänk och de gör det lätt att lyckas med det man vill skapa i chokladväg. “Tillägg, MC har lite sämre transparens, men erbjuder en del eko alternativ”. Ska efterforska mer om deras arbete!

Ett tips för er som håller på med choklad i bakning eller praliner är att köpa hem deras pellets, Felchlin säljs via Åsö här i Sverige och Malmö Chokladfabrik kan man beställa direkt ifrån. Åsö kan också ordna smakprov om man frågar snällt. Jag frågade snällt när jag skulle välja mina sorter och kunde smaka mig igenom ca 20 olika sorter. :yum:

4 gillningar

Billiga chokladkalendrar smakar illa, det är mest socker i.

Satsa på en lite dyrare, eller köp hem minichokladkakor från Karamello och gör en egen. Som chokladprovning och lyxkalender i ett. :heart:

1 gillning

Jag kanske ska avslöja att jag tidigare arbetade på Cloetta, så har packat och tillverkat det mesta i deras fabrik.
Det vore fantastiskt om de satsade på lite bättre innehåll i sina produkter, för flera sorter är goda. Men kanske inte så snälla. :thinking:

1 gillning

Så “tag det rätta” innebär något annat än Cloetta då!

Hade gärna hittat ett bättre alternativ till deras Bridge. Den har förvanskats något fruktansvärt de senare åren. Värst var när de började dryga ut den med enkla chokladlinser “för att en bredare målgrupp efterfrågar mer choklad”. Bridge är INTE för en bred målgrupp! Lämna den ifred!

End of rant :smiley:

3 gillningar

Kexchoklad!!

3 gillningar

Nja. Hundar tål inga stora mängder kakao utan att bli förgiftade. Men smakmässigt kanske det är samma :wink:

Storm & Bille Chokladfabrik i Göteborg borde väl räknas som “riktig”?

1 gillning

Jaa! Det finns också fler, ska försöka få ihop en lista med de jag kan luska ut ur mitt nätverk. :heart:

Min favorit är definitivt lindt-kulor, de flesta smakerna :blush:

Kanske borde prova något från Malmös chokladfabrik (eller något annat på nästa nivå) om det nu är bättre än lindt…

1 gillning

Svenska Kakaobolagets variant Uganda är en klar favorit. Resten av sortimentet är också kanon, men ‘Uganda’ sticker ut i smak. Godast kakaobönor helt enkelt.

1 gillning

Den måste testas vid tillfälle, tack för tips! :smiley:

1 gillning

Yes, verkar som det

Har börjat på en lista över Svenska Bean to Bar företag i Sverige. Listan kommer senare i veckan.

1 gillning

Jag är en dålig människa. Jag erkänner att jag gillar vit “choklad”. :see_no_evil:
Ju billigare desto bättre. Heja Lidl!

1 gillning

.
Vad ni är jobbiga!
Nu måste jag nalla ur pralinasken :scream:

1 gillning