Du borde smaka Felchlins vita choklad Edelweiss, den slår det mesta om man älskar vit choklad! 
Jag har testat finare också, men Lidls finns nära till hands och man kan trycka i sig mer utan att spendera stort. 
Just det, svägerskans hemmasnickrade praliner dör man inte av heller. De bästa julklapparna kan man äta och dricka upp.
Gott! Jag har flera av Jans chokladböcker. 
Håller med dig, de bästa gåvorna är de som smakar gott! 
Kul att läsa!
Min favorit är Valrhonas praliner, de har komplex smak och variation i smak och textur.
Svenska tillverkare av choklad är:
Malmö Chokladfabrik
Storm & Bille
Vintage Chocolate
Rawchokladfabriken (Wermlandschoklad)
Svenska Kakao (Österlenchoklad)
Sen finns det ytterligare några mindre, men jag tror dessa är de större om jag inte glömt någon. Malmö gör en del bean to bar men mest mass to bar (färdigrostad kakaomassa), övriga rostar nog det mesta själva.
Behöver jag säga mer?
Kalla mig white-trash om ni vill, det kallar de mig redan på jobbet för att jag köper färdigpackad fryst lök
På Felchins sida skriver de om sin transparens, men jag kan inte läsa något sådant på Malmö Chokladfabriks hemsida, eller är det jag som missar nåt?
Jag ser att en del produkter är Eko/Fairtrade. Det är allt.
Mörk Amedei choklad.
Den där är god, Nobless varianten är farligt god om man som jag gillar apelsinchoklad. Men försöker undvika att köpa den, men om jag blir bjuden, så tackar jag inte nej. 
Där har du rätt, det är därför jag till 95% använder felchlin.
När jag börjar använda MC veganska choklad så kommer jag fråga dom mer, eko säger bara en viss del. Ska tilläggas att i princip alla kakaoodlingar är ekologiska, vad jag hört från odlare, då träden är relativt tåliga att stå emot angrepp. Men kostnaden för certifiering är för dyr för många odlare.
Åh, nu blir jag avundsjuk! 
Men den vita chokladen är lätt att misslyckas med, används inte mjölkpulver och kakaofett av bra kvalitet så kan den smaka ruskigt illa. Den jag använder har 36% kakaofett och mjölk från fjällkor, så den är bland de bättre som finns att tillgå. Men sen kostar den mer än chokladen i till exempel ett kinderägg. Men smaken är ofantligt mycket bättre också och har toner av både vanilj, karamell och mjölk. Men personligen föredrar jag mörkare mjölkchoklad och mörk choklad. 
De är goda, har du någon viss smak du föredrar?
Brukar köpa de små kakorna på Karamello ibland. 
Tack, hade inte lagt till Rawchokladfabriken på min lista!
Har du någon favorit? 
Måste slå ett slag för Lidls ekologiska fairtrade-choklad med 70% kakao (“Fairglobe” tror jag varumärket heter).
Kostar ungefär som Lindt, Anthon Bergs kakor eller ICA Selections mörka choklad, men jag skulle definitivt ranka den smakmässigt högre. Någon tysk producent som står bakom den!
Under pandemin slutade jag handla på Lidl (för att inte springa i femtioelva olika butiker), men när jag nu börjat småhandla igen så måste jag säga att jag verkligen saknat den chokladen. Änglamarks ekologiska mörka smakar mest bränd böna och olja, Vivani tycker jag mest smakar kakaopulver och Lindts sorter kring 70% är också ofta lite för oljiga.
Min favorit är deras pralin Palet Or, älskar god mörk choklad. 
Älskar fin choklad, men det gäller verkligen att de får bort så mycket som möjligt av den bittra kakaon och liknande föroreningar ur chokladen för att den ska bli bra.
Vit Toblerone är god, t ex.
Tack för infon, då ska jag stryka Lindt från listan.
Den är god, jag hade den som favorit förut men nu är den alldeles för söt för mig och smakar mest kakaofett. Men inget fel på den.
Färdighackad fryst lök däremot…