Vilken öl skulle blow-my-mind? 🍻

Fortsätter diskussionen från “Hur har kom du fram till att solpaneler INTE lönar sig?” där vi konstaterade att vi inte har en champagne-tråd men inte någon öl-tråd i forumet.

Således, för mig som är totalt nybörjare på öl, vilken är den bästa ölen? Eller vilken är ölen som man inte kan missa? :slight_smile:

2 gillningar

Holländsk äppleöl tror jag det var… säljs på väldigt liten flaska och kostar över en hundring. Du får en söt smakexplosion i hela munnen. Varmt rekommenderad! :green_apple::apple:

3 gillningar

Hittar inte!!??

Det där är svårt. Det är som att vissa boxhinkar billig Rosé och andra bara dricker riktig champagne eller årgångschianti.

För egen del får jag säga att Belgien är öllandet nummer ett. Det är nå’t visst med deras klosteröl och ju mörkare desto bättre. Westmalle, Rochefort, Chimay och la Trappe är namn att lägga på minnet. Bolaget har en fin “testlåda” för den som är rookie och vill testa:

Sedan finns det mycket fin stout och då inte larvig Guiness utan hellre imperial stout eller varför inte porter som är mer klassiskt i vår del av världen. Senast sänkte jag en stadig polsk schwarzbier.

IPA är i min bok överskattat, då tar jag hellre en suröl när det är sommar och varmt. Men alltför blaskiga sorter med tropiska frukter eller hallon blir sällan bra…

2 gillningar

Du tänker inte på Lindemanns? (Som f ö är belgisk)

Välkommen ner i kaninhålet…

Du kommer få ännu fler svar än i frågan om vin och bubbel. Men rimligtvis börjar du att klura ut vilken typ av öl du gillar. Sen provar du några vanliga sorter med erkänt hög kvalitet.
Mina favoriter bland det som är lätt att hitta nästan överallt:
Ljus lager: Beck’s, Pilsner Urquell, Warsteiner
Veteöl, tysk stil: Franziskaner Hefeweizen
Veteöl, belgisk stil: Duvel
IPA: Oppigård India Tribute

Om man vill kan man krångla med svindyr suröl och fruktsmak eller vad som helst, men det blir lite fånigt när ölen smakar parfym och är självlysande neonrosa till färgen. Tycker jag :joy:

2 gillningar

Öl kan vara gott samtidigt smakar vissa sort väldigt illa… Allt beror på va man gillar för öl…

Min favorit är Åbro 7,3 i grön flaska… (förr franns även i brun flaska)

Det här är en av mina favoriter.
Gouden_Carolus_Classic_900

4 gillningar

Raderat av användare

3 gillningar

+1 på hefeweizen, satan vad goda de är :heart_eyes:

Är ingen finsmakare, och tycker att billig lager smakar bra nog. Brukar köra pistonhead haze alternativt breznak.

1 gillning

Håller med om det här, föredrar nästan alltid belgisk öl oavsett vilken typ av öl det är frågan om.

T.om. när jag bara köper “ett par bira till bastun”, dvs lager/pilsner, så blir det oftast Stella Artois.
Förutom om jag vill snåla lite, då blir det A. Le Coq, som faktiskt är väldigt likt Stella Artois.

Kan instämma på följande.
Dock värt att veta att det finns massa varianter på deras öl. Man kan behöva prova sig fram.

Denna ligger på en annan prisnivå jämfört med de ovan. Samtidigt är den svår att få tag på

1 gillning

Om du är nybörjare så skulle jag börja med att göra en provning med olika öltyper. Jag kan ge tips på ett urval om du vill. Gå till din lokala osthandlare och be om ett urval ostar som kan tänkas passa till. Plocka även med ett gott bröd eller salta kex när du ändå håller på. Servera inte ölen för kall, mycket av smaken försvinner då. Ge det samma uppskattning som vin eller champagne. Notera doft, smak, munkänsla etc. Efter ett tag lär du dig vad du uppskattar och vad som passar till vad.

Snart sitter du där och beställer obskyra öl som ska smaka precis som den där glassen du åt i Neapel som tonåring…

4 gillningar

Klipper denna ur solcellstråden:

Nix, inte just den. Men tripel har jag ju testat såklart. Sedan diggar jag generellt mörkare öl, även om just belgiska ljusa oftast funkar ändå. :slight_smile:

Gillar man tysk öl måste jag slå ett slag för denna mycket prisvärda nyhet på systemet:

Hittade den i somras och blev mäkta förvånad. Riktigt bra dussinöl att ha till mat och fest. Inget man findricker med lillfringret lättat från glaset, men gör en absolut inte besviken!

2 gillningar

Föredrar fler tripel än quadrupel, till exempel La Trappe tripel.

Karmeliet får du inte missa. Köp vid nästa besök

3 gillningar

Vet många som typ endast dricker pilsner och när man bjudit på Trappistöl eller veteöl etc har det inte uppskattats. Har man bestämt sig för hur öl ska smaka kan nya ölsorter hamna utanför ens smakpalett

1 gillning

Har du någonsin druckit en Tripel Karmeliet?

1 gillning

Godast är en kall öl en varm dag!

Den godaste ölen jag någonsin har druckit måste vara en Red Stripe jag drack en varm dag när vi hade cyklat i bergen på Jamaica! Förmodligen var det främst andra saker en ölen som gjorde det till den godaste ölen!

1 gillning