Vilken öl skulle blow-my-mind? đŸ»

Tar samtliga frÄn Ordinarie Sortiment, skall man komma in pÄ tillfÀlliga partier & bestÀllningar kommer vi aldrig komma nÄgon vart:

BĂ€sta IPAn: Amazing Haze av Stigberget
HÀrligt frÀscht humlad med mycket tropiska noter & en lagom beska. HÀrligt vacker juicy fÀrg.

BÀsta Veteölen: Erdinger Weissbier Hefe
Klassisk veteöl med sina toner av jasminris & banan

BĂ€sta utstickaren: 3 Fonteinen oude Geuze
Klassisk Lambic-Geuze, orginalet bland surölen. HÀrligt syrlig med toner av grÀs, stall & aprikos. Spara gÀrna jÀstfÀllningen till att göra en egen Oude Geuze.

BĂ€sta Stouten: Omnipollo Noa
HÀr kanske en del föredrar dem amerikanska i ordinarie sortiment, men tycker vÄr svenska Noa Àr bÀttre. Fantistisk att servera till chokladiga efterrÀtter. Toner av kaffe, choklad, pekannötter & lite romfat. OBS: Drick förfan inte en hel sjÀlv, det Àr som en mÄltid.

Modern Lager: NÀÀs Lager 57
HĂ€rlig svensk lager i modern tappning (Amerikansk hulme & viss torrhumling i receptet).

11 gillningar

Jag vet inte
 den ölen avnjöts pĂ„ den bĂ€sta ölpuben i Gamla Stan, Stockholm. Djupt med i en kĂ€llare med levande ljus och en bar proppfull med exotiska öl frĂ„n hela vĂ€rlden. Den starkaste sorten var starkare Ă€n brĂ€nnvin.

Jag har normalt sett svÄrt för annat Àn lager, men den hÀr har blivit en favorit:
Rodenbach Grand Cru

VÀldigt speciell smak. Har inte provat till mat och det krÀver nog fingertoppskÀnsla för att det ska funka, men med lite tilltugg en fredagkvÀll gör den sig!

2 gillningar

Lagra i 3-4 Är och dela med en polare. Stark.

Osv. Belgiskt helt enkelt. Visst, det finns andra trevliga stilar men de dÀr Àr "öde-ö-"sorter.

Alla trappister Àr egentligen direktkvalificerade.

Ok. Denna fÄr ocksÄ följa med.

2 gillningar

Ni som bor i eller besöker Stockholm bör besöka Internationella Pressklubben för att prova deras öl. Ni hittar över 800 belgiska ölsorter.
Troligen största utbudet i norra Europa.
Ligger pÄ gÄngavstÄnd frÄn Centralstationen / Arlanda Express.

3 gillningar

BÀsta IPAn för pengarna för min del just nu:
100W IPA, Nya Carnegiebryggeriet
Screenshot 2022-09-30 at 15.52.22

2 gillningar

Blow-my-mind vet jag inte. Men JÀmtlands Bryggeri Steamer Àr en ljus lager som Àr en favorit. TÀtt följd deras nÄgot mörkare BÀrnsten.

För mig Àr den bÀsta ölen Ballast Points Sculpin IPA. Det finns minnen kopplade till den för mig, vilket det ofta gör, nÀr det gÀller favoriter.

Jag drack den tidigt i USA, för mĂ„nga Ă„r sedan. LĂ„ngt innan den började exporteras. NĂ€r de sedan började exporteras sĂ„ var det en bar pĂ„ Södermalm som lyckades fĂ„ hem den. NĂ€r jag upptĂ€ckte det, sĂ„ betalade jag baren i förvĂ€g för att köpa deras lilla lager av ölen. Ölen fick stĂ„ kvar hos dem, men de var reserverade för mig. Jag gick dit tvĂ„ gĂ„nger i veckan, med vĂ€nner, tills dess att ölen var slut :slight_smile:

7 gillningar

BÀsta amerikanska IPAn jag druckit Àr nog den hÀr:

Annars Àr jag inte sÄ förtjust i Amerikanska IPA, de öser pÄ lite vÀl mycket med humlen för min smak.

1 gillning

Skedemosse - Öland

Detta bryggeri har ett flertal goda sorter. Men den absoluta favoriten hos mig Àr KrutbrÀnnaren.

För mig handlar rÀtt öl :beer: om Ärstid, tillfÀlle och passande efter eventuell matrÀtt.

• Pilsner (varma sommardagar)
  • Lager (Ă„ret runt)
  • Ale (inte en het sommardag, men framĂ„t kvĂ€llskvisten)
  • Stout (murrig höst och vinter)

En första sak att lÀra sig: En öl Àr Malt (groddat Korn), humle och vatten. Ja, och sÄ klart jÀst dÄ; sÄ att nÄtt kul hÀnder. Till nöds kan man fÄ byta ut kornmalten mot vad man nu rÄkar ha. Vanligtvis Vete, i sÀmre fall majs. Men sen kan man ifrÄgasÀtta om det ens Àr öl, om man anvÀnder frukt (snarast vin?), eller honung (Mjöd). Men dÀrom tvistas det :slight_smile:

Är man nybörjare pĂ„ olika sorters öl, sĂ„ kan man ju besöka ett brygghus och smaka pĂ„ olika sorter. Bor man i Malmö Finns ju Malmö brygghus pĂ„ Bergsgatan. De erbjuder en bricka med 5 (?) olika egenproducerade öl. Och sen mĂ€ngder med annat pĂ„ fat, och Ă€nnu större variation pĂ„ flaska. Trevligt stĂ€lle en vardagskvĂ€ll nĂ€r det inte Ă€r för mycket folk dĂ€r.

Min standard öl just nu Ă€r House of Pale, frĂ„n Danska bryggarna To Öl. Inte sĂ„ att den blow-my-mind. Men det Ă€r en fin pale ale till ett bra pris, som borde passa RT folket :slight_smile: (lite bĂ€ttre Ă€n average, utan att dra ivĂ€g för mycket i kostnad.)

2 gillningar

HÄller helt med: @janbolmeson gÄ till Malmö brygghus & ta nÄgra smakbrickor! Brukar alltid ta mig dit nÀr jag Àr i Malmö!

3 gillningar

Kan starkt rekommendera en ölkalender inför mörka, kalla december mÄnad:

1 gillning

Kan ha varit omgivningarna ocksÄ. :wink:

1 gillning

Denna Àr nr 1 pÄ Systembolaget.
Dock ska man passa sig för att dricka för mÄnga samma kvÀll :smiley::sleeping:

3 gillningar

VÀldigt bra val. Jag har bara hittat en som Àr snÀppet bÀttre, Paulaner.

1 gillning

Absolut godkÀnt det med. Tillsammans med Weihenstephaner och Schneider Weisse. Erdinger i nödfall. Prost!

2 gillningar

Har inte provat denna, men lÀst om den. Den Àr definitivt pÄ listan! Inte hittat i mina lokala affÀrer.

1 gillning

BÄda dessa finns att fÄ pÄ Lidl hÀr :v:
Annars Àr ölutbudet tyvÀrr ganska dÄligt pÄ just Lidl :frowning:

2 gillningar

Ja, den finns ofta dÀr man inte förvÀntar sig hitta en ok weissbier :grinning:

1 gillning