Tar samtliga frÄn Ordinarie Sortiment, skall man komma in pÄ tillfÀlliga partier & bestÀllningar kommer vi aldrig komma nÄgon vart:
BĂ€sta IPAn: Amazing Haze av Stigberget
HÀrligt frÀscht humlad med mycket tropiska noter & en lagom beska. HÀrligt vacker juicy fÀrg.
BÀsta Veteölen: Erdinger Weissbier Hefe
Klassisk veteöl med sina toner av jasminris & banan
BĂ€sta utstickaren: 3 Fonteinen oude Geuze
Klassisk Lambic-Geuze, orginalet bland surölen. HÀrligt syrlig med toner av grÀs, stall & aprikos. Spara gÀrna jÀstfÀllningen till att göra en egen Oude Geuze.
BĂ€sta Stouten: Omnipollo Noa
HÀr kanske en del föredrar dem amerikanska i ordinarie sortiment, men tycker vÄr svenska Noa Àr bÀttre. Fantistisk att servera till chokladiga efterrÀtter. Toner av kaffe, choklad, pekannötter & lite romfat. OBS: Drick förfan inte en hel sjÀlv, det Àr som en mÄltid.
Modern Lager: NÀÀs Lager 57
HĂ€rlig svensk lager i modern tappning (Amerikansk hulme & viss torrhumling i receptet).
Jag vet inte⊠den ölen avnjöts pÄ den bÀsta ölpuben i Gamla Stan, Stockholm. Djupt med i en kÀllare med levande ljus och en bar proppfull med exotiska öl frÄn hela vÀrlden. Den starkaste sorten var starkare Àn brÀnnvin.
Jag har normalt sett svÄrt för annat Àn lager, men den hÀr har blivit en favorit: Rodenbach Grand Cru
VÀldigt speciell smak. Har inte provat till mat och det krÀver nog fingertoppskÀnsla för att det ska funka, men med lite tilltugg en fredagkvÀll gör den sig!
Ni som bor i eller besöker Stockholm bör besöka Internationella Pressklubben för att prova deras öl. Ni hittar över 800 belgiska ölsorter.
Troligen största utbudet i norra Europa.
Ligger pÄ gÄngavstÄnd frÄn Centralstationen / Arlanda Express.
För mig Àr den bÀsta ölen Ballast Points Sculpin IPA. Det finns minnen kopplade till den för mig, vilket det ofta gör, nÀr det gÀller favoriter.
Jag drack den tidigt i USA, för mĂ„nga Ă„r sedan. LĂ„ngt innan den började exporteras. NĂ€r de sedan började exporteras sĂ„ var det en bar pĂ„ Södermalm som lyckades fĂ„ hem den. NĂ€r jag upptĂ€ckte det, sĂ„ betalade jag baren i förvĂ€g för att köpa deras lilla lager av ölen. Ălen fick stĂ„ kvar hos dem, men de var reserverade för mig. Jag gick dit tvĂ„ gĂ„nger i veckan, med vĂ€nner, tills dess att ölen var slut
En första sak att lÀra sig: En öl Àr Malt (groddat Korn), humle och vatten. Ja, och sÄ klart jÀst dÄ; sÄ att nÄtt kul hÀnder. Till nöds kan man fÄ byta ut kornmalten mot vad man nu rÄkar ha. Vanligtvis Vete, i sÀmre fall majs. Men sen kan man ifrÄgasÀtta om det ens Àr öl, om man anvÀnder frukt (snarast vin?), eller honung (Mjöd). Men dÀrom tvistas det
Ăr man nybörjare pĂ„ olika sorters öl, sĂ„ kan man ju besöka ett brygghus och smaka pĂ„ olika sorter. Bor man i Malmö Finns ju Malmö brygghus pĂ„ Bergsgatan. De erbjuder en bricka med 5 (?) olika egenproducerade öl. Och sen mĂ€ngder med annat pĂ„ fat, och Ă€nnu större variation pĂ„ flaska. Trevligt stĂ€lle en vardagskvĂ€ll nĂ€r det inte Ă€r för mycket folk dĂ€r.
Min standard öl just nu Ă€r House of Pale, frĂ„n Danska bryggarna To Ăl. Inte sĂ„ att den blow-my-mind. Men det Ă€r en fin pale ale till ett bra pris, som borde passa RT folket (lite bĂ€ttre Ă€n average, utan att dra ivĂ€g för mycket i kostnad.)