Lyxigt. I min lokala LIDL fĂ„r man bĂ„de Franziskaner och Paulaner. Ăven en vĂ€ldigt billig som heter Patronus (helt OK). Dessutom ibland Feldschlössen Pale White för nĂ€stan ingenting i rabatthyllan
Jo, Patronus finns hÀr med. Och nÄgot billigt som jag inte kommer ihÄg namnet pÄ, kanske det du nÀmnde.
Det duger i krig⊠UngefÀr.
Denna finns för 0.49 EUR. Jag tycker den förtjÀnar lite högre betyg men inte i klass med de andra.
Jag har en flaska sĂ„ân hĂ€r stĂ„ende och beskrivningen, stilen, namnet, utseendet samt det faktum att jag ömt transporterat hem den frĂ„n Uppsala (dĂ„ fanns den inte i bestĂ€llningssortimentet) gör sammantaget att det Ă€r lite skrĂ€ckblandad förtjusning kring att öppna den. Det ska vara rĂ€tt tillfĂ€lle liksomâŠ
Har ni nĂ„ân sĂ„ân öl i gömmorna ocksĂ„ (ja inte IPA dĂ„, deras hĂ„llbarhet Ă€r ju kortare Ă€n en svensk sommar)?
Jo den har jag sett ocksÄ, fast i nÄn typ av oktoberfest festival burkar ej provat.
Min favorit öltyp Ă€r Weissbier Dunkel som Ă€r svĂ„r att fĂ„ tag pĂ„ om man inte special bestĂ€llerâŠ
Annars funderar jag oftast pÄ varför svenska monopolet inte sÀljer vÀrldens mest populÀra ölmÀrke som jag personligen tycker Àr riktigt god.
Min personliga favorit Ă€r ââFranziskaner Weissbierââ vilket Ă€r en veteöl. Den har en lĂ€tt fruktig och brödaktig smak och det bĂ€sta skummet jag upplevt. Kan starkt rekommendera den. En bra öl som Ă€r det totalt motsatta av den Ă€r ââWisby Stoutââ en svartbrĂ€nd öl som smakar av kol och tjĂ€ra (pĂ„ ett bra sĂ€tt)â
Min favorit ââvanliga ölââ dvs ljus lager Ă€r ââbryggmĂ€starens premium goldââ den Ă€r jĂ€vligt god för hur billig den Ă€r.
TÀnker du pÄ Snow beer? Hur Àr den?
Finns mÄnga olika sorter men jag gillar deras lager som Àr riktigt god.
Iof tycker jag det generellt finns bÀttre och mer prisvÀrda öl i Kina jÀmnfört med USA, Sverige, Tyskland eller Tjeckien. Det som kineserna inte kan tillverka Àr riktigt goda Weissbeer eller Ale.
Fast lÄt inte nÄn annan bestÀlla en öl till dig i Kina för dÄ Àr risken stor att du fÄr den varm
Riktig* öl drickes bÀst rumstempererad.
* dvs sÄdan man inte kan se genom
Tsingtao Àr den enda namngivna kinesiska öl jag testat. Denna och de andra, vars namn jag inte lyckades förstÄ, tyckte jag var som att ha sex i en kanot.
Men jag misstÀnker att det finns en craft beer scen med intressant öl i Kina som jag Àr helt ovetandes om.
Uhhh. SĂ€g inte det till en tyskâŠ
Personligen tipsar jag om FjÀderholmarnas bryggeri vilket öl som helst dÀr, dock mÄste de bestÀllas för att fÄ utanför stockholm.
Största anledningen Àr att jag jobbar som huvudbryggare dÀr och det Àr god chans att jag lyssnat pÄ Rikatillsammans nÀr den Àr bryggd. Eftersom jag upptÀckte RT i Är och i princip strÀcklyssnat pÄ alla avsnitt tills nyligen. Kanske gÄr att smaka pÄ nÀr jag lÀrt mig nÄgot eller skrattat Ät nÄgot.
Annars blir nog svaret mera att inte gÄ för lÄngt frÄn det du gillar, typ vin. Det finns det en massa goda suröler som har vinkaraktÀr. BÀsta tips Àr egentligen att frÄga pÄ systembolaget och ge personalen en förklaring pÄ vad du gillar sÄ brukar man fÄ bra tips.
Finns nÄn-nÄgra smÄ bryggerier i varenda liten stad, alltid intressant att testa det lokala bryggeriet dÄ kan vara allt ifrÄn odrickbart till extremt gott.
Tyskarna tar det bÀttre Àn fransmÀnnen nÀr jag berÀttar att jag anser att tyskarna gör bÀttre vitvin .
Ha!
Jag nÀmnde för min franske chef att jag föredrar Amarone framför mycket annat. Han sÄg ut som att jag spottade honom i ansiktet.