Jag har landat i att helt sluta med alkohol. Det är inget dramatiskt eller jobbigt beslut, men efter att ha läst mer om hur även små mängder kan påverka kroppen negativt kändes det som ett naturligt steg. Det verkar ju inte finnas någon “säker nivå” egentligen, även om vi gärna vill tro det.
Det ekonomiska spelar också in. En öl ute kostar ofta en hundring nuförtiden. Ett glas vin till maten blir lätt 120 spänn. Räknar man ihop det över ett år så snackar vi ganska mycket pengar för något som varken gör en piggare, smartare eller friskare.
Jag har barn också, så det känns som en extra bonus att kunna vara en bättre förebild. Vill gärna att de ser alkohol som något man inte behöver för att ha det trevligt.
Men nu undrar jag – vad finns det för alternativ som faktiskt kan ersätta vin eller öl i sociala sammanhang? De flesta “alkoholfria” drycker innehåller ju ändå 0,3–0,5 %, vilket för mig blir lite av en dealbreaker. Letar alltså efter helt alkoholfria alternativ som ändå har lite karaktär. Något som inte känns som läsk.
Har kollat lite på kombucha och liknande fermenterade grejer, men vet inte riktigt var man ska börja. Finns det teer, vinägerspritser, mocktails eller något annat som kan funka till mat eller på fest?
Är ni fler som tänkt i samma banor? Vad dricker ni som inte vill ha alkohol men ändå vill ha något med smak och stil?
Har nyligen stiftat bekantskap med kombucha och tycker det är en kanondryck just för att ha istället för alkohol i sociala sammanhang. Haken är väl att det inte finns på så många ställen. Ginger beer och cider verkar vanligare på uteställen och funkar också bra. Hemma dricker jag i stort sett bara kaffe, te och vatten.
Du vet om att kombucha innehåller en liten mängd alkohol? Även mogna bananer innehåller alkohol.
Att sätta din gräns till 0.00% blir mer besvärligt än vad det ger i statement. Vore jag dig skulle jag dra strecket vid 0.5% volymprocent för att göra livet lättare och undvika absurda situationer. Helt enkelt vara en bra förebild istället för att vara besvärlig fanatiker.
Sen finns det ju virgin-drinkar om man vill spexa till det när man är på bar. Dom kan vara sjukt jäkla goda. Som om man tagit bort det illasmakande i en drink och bara behållt det goda…….,….
Bra krogar har alkoholfria måltidsdrycker som inte är avalkoholiserat vin eller drycker som ska likna vin (men smakar ointressant)
De bästa jag druckit är på Persona i Stockholm som hade ett “tomatvatten” som både hade syra och ett djup med beska. På Wolfgrat i Sydafrika som hade en dryck på jordgubbar och egen rödvinsvinäger som silades och sedan toppades upp med porlande vatten.
Min erfarenhet av mocktails är att de, trots servisens förnekande, är för söta som måltidsdryck
Däremot är Saxhyttegubben 100% Blåbär riktigt bra - tyvärr verkar systemet slutat sälja den men såg den på krogen för ett tag sedan (efter jul) så den verkar finns kvar i produktion
Jag dricker fortfarande alkohol ibland men av medicinska skäl håller jag det då till max 1,5 enhet så dryckespaket är för mycket. Bra ställen har alkoholfria paket och en del tillåter att man blandar. Tyvärr är de inte så många utan det är vanligare med tråkiga alkoholfri öl, söt cider, läsk eller kolsyrat vatten. På sådana ställen brukar jag i protest beställa kranvatten (som de inte har någon vinst på)
Har även slutat använda begreppet “alkoholfritt alternativ” utan använde alkoholfri måltidsdryck. Och fråga alltid efter det även om jag väljet ett glas vin vid just det tillfället.
Vad kul! Jag har precis bestämt mig för att köra ett år alkoholfritt, har inte bestämt helt direkt om gränsen.
Har inga tips än, men kanske det kommer Gillar generellt på barer eller liknande att dricka sådant som kan se ut som alkohol för att slippa andras frågor eller kommentarer kring det
Enkla svaret är att jag dricker det jag är sugen på för stunden! Vet inte hur gammal du är eller vad det är för typ av sociala sammanhang du är på som gör det svårt att av alkohol.
Däremot verkar det ju irrationella konceptet med att ge bort vinflaska när man går bort det kvar i Sverige, personligen hade hellre sett att en gäst kommer med tre paket, kaffe eller nånting annat som jag upplever som mer användbart
Till fest så dricker jag numer vatten. Men tar gärna emot en öl eller två. Dyra, starka bra öler som man kan njuta länge av.
Annars är det alkoholfri öl för den är förvånansvärt bra nu för tiden. Gott utan dåligt mer än kalorier.
Personligen ser jag det hela som “Man ska få njuta i livet” och att helt avstå från alla laster och dygder är imho supertrist. Så jag gör det med måtta, när man vill njuta. Inget slentrianbruk. Livet är till för att upplevas.
Kan gravida dricka de alkoholfria dryckerna riskfritt kan du också göra det. Vanlig mat har också alkohol i sig såatteh.
Annars är det bara att testa vilka drycker du tycket är najs på fest. Jag landade efter experimenterande att vatten och alkoholfritt vinner.
Det finns ett fantastiskt utbud av alkoholfri öl på systembolaget.
Alkoholfritt bubbel finns också många goda sorter.
Vin i övrigt har jag inte testat något som varit något vidare.
Tittar man utanför Cola/Fanta finns rätt mycket god läsk, Ginger Joe och liknande är jag väldigt förtjust i t ex.