Vad dricker ni istället för alkohol?

Kranvatten, kaffe, te, mjölk, hemgjord sportdryck, vatten med citron-/lime-koncentrat. Men jag är inte ortodox. Den händer att jag dricker något alkoholhaltigt en eller ett par ggr/år.

Varför? Ska du sluta med bröd och frukt också?

Nej det kan du inte dricka. Fermentering skapar alkohol

Vi (speciellt i norden) har utvecklats för att kunna bryta ner och använda energin i alkohol i små mängder. Om så små mängder alkohol ska vara en “dealbreaker” så kommer du behöva sluta med mycket mer vardagliga saker än du tror för att vara konsekvent.

Du behöver inte göra det svårare för dig själv än att sluta köpa stark- och mellanöl/vin

1 gillning

På min 18 års dag så fick jag testa att dricka alkoholfri öl, nu vart det ju inte ölen som gjorde att jag blev helt fnittrig (asså påverkad). Om jag blev så påverkad genom bara att dricka under den tiden, då tänker jag mig hur enkelt det blir för mig när jag dricker riktig alkohol.

I min släkt så finns det mycket alkoholkonsumtion på fester o träffar osv. Så jag beslutade att efter min födelsedag så ska jag inte dricka en enda droppe alkohol, dvs bli en absolutist o det är jag ännu idag.

Jag dricker alltid pepsi max eller cola zero om det finns, annars så är det vatten. Det finns inget positivt med alkohol, bara negativt så grymt beslut att avsluta allting

6 gillningar

Om man inte känner den som ska få presenten är en flaska vin dåligt men man vet kanske inte heller om den dricker kaffe om man inte känner personen.

Om man känner personen och vet att en flaska vin uppskattas är det en bra present.

För att svara på frågan så dricker jag oftast vatten de gånger jag inte dricker alkohol, åtminstone till mat.

:wink:

3 gillningar

Jag har själv aldrig “lärt” mig gilla alkohol så jag dricker det aldrig. Sen kan jag gillar en god rödvinssås men inte dricka det.
Men det finns så mycket annat gott man kan dricka. Läsk går också bort för mig, för de flesta smakar för sötsliskigt och känns som att dricka flytande socker.
Men det finns många goda saker som olika muster, allt från äpple och päron till vinbär och jordgubb. Samma med juicer, finns massa goda eller så gör man egen juice och provar smaker. Skaffa en kolsyremaskin och gör ditt eget bubbelvatten och smaksätt det.

3 gillningar

Det är väldigt lite kalorier i alkoholfri öl. Det gränsar till att vara en sportdryck.

Alkoholfri öl bättre än sportdryck när du tränar

1 gillning

Vatten och mocktails. :yum::yum:

Humm kombucha lemon ginger
Roots of Malmö har också en med ingefära som funkar bra

Går sedan att blanda ut Cola med kolsyrat vatten för att inte vara lika sött

Om du vill ta en grogg ute går det bra att be om alkoholfri variant. GT utan G men med gurka och peppar

Ginger Beer kan också vara ett alternativ

Lingonsaft/lingondricka! :yum:

Egengjord kvass är bra. Man kan köpa pulver och göra kvass av det. Det är lite pyssligt att få till bra men fullt möjligt.

1 gillning

Den här är riktigt god och då jag ofta vill kunna köra bil blir det oftare en sån här än nåt starkare. 0,3% dock.

2 gillningar

Helt fel.

Precis lika fel som att säga att det bara finns positiva saker med alkohol.

Kanske för dig personligen men absolut inte som en generell sanning.

5 gillningar

Småflaskor tonic, blanda med is som en GT tycker jag känns fräscht och har mycket smak även utan alkohol. Tycker att det är klockrent på sommaren.

Annars är ju alkoholfri öl en no-brainer. Socialt accepterat och lite under radarn i ett glas (det ÄR skönt, jag bryr mig inte mer än normalt om vad andra tycker men “jag dricker inte alkohol” på en fest är inte den optimala isbrytaren och att avstå är inte en så stor grej för mig, vill inte predika).

3 gillningar

Vilka är alla fördelar för människokroppen menar du finns genom att dricka alkohol ?

Testa shrub! Syrligt, bubbligt och med oändliga smaksättningsmöjligheter Man låter frukt, bär, kryddor, örter dra i vinäger, silar och späder med bubbelvatten.

Fermenterade drycker som kombucha, kvass, honungssoda och vattenkefir är intressanta alternativ men inte helt alkoholfria (<1%)

2 gillningar

Alkoholfri öl har blivit tämligen drickbar, och ofta mycket bättre än motsvarande lättöl. Alkoholfri stout (och annan kraftig men icke-superhumlig öl) har låååångt kvar däremot, även om Guinness 0.0 är ett klart steg i rätt riktning.

Jag känner igen mig mycket i det du skriver.

Jag har varit nykter i snart två år. Första året valde jag att avstå helt, och det var faktiskt ganska skönt att slippa hela grejen. Under det senaste året har jag testat att dricka något enstaka halvglas vin till mat, bubbel på bröllop, en mellanöl med en kompis. Kan vara skönt att slippa känna sig som för mycket ”outsider” är min erfarenhet, men med ett helt annat förhållningssätt. Det har varit en väldigt lärorik resa.

Vi har också små barn hemma, så jag känner igen mig i det du skriver om att vilja vara en förebild. Det har absolut varit en del i mitt beslut. Visst finns det också en ekonomisk och hälsomässig aspekt. Men för mig handlade det mest om att känna mig klarare och mer närvarande, både med mig själv och med andra.

Jag har testat en hel del alkoholfria alternativ genom åren. Viner, gin, nubbar, öl. Men ärligt talat har jag inte fastnat för så mycket annat än de alkoholfria ölerna. Och Cola Zero, om jag ska vara ärlig.

Standarddrycken hemma är Pripps Blå 33 cl, den funkar till det mesta. Vill man ha något med lite mer karaktär gillar jag Brooklyn Special Effects eller Sleepy Bulldog IPA. Pripps Radler är också riktigt svalkande en varm dag.

Inget revolutionerande kanske, men det funkar. Och ibland är det just det man behöver.

Sparkling tea tycker jag är gott, tex detta: Lazy Estate Sparkling Tea Lemongrass & Mint Alcohol Free | Systembolaget. Stockholms bränneri har också många goda fördrinkar med låg eller ingen alkoholhalt, denna är min favorit, Stockholms Bränneri Apéro Soda Non Alcoholic | Systembolaget.