Vad dricker ni istället för alkohol?

Han skrev inte att det finns fördelar för människokroppen men det kan finnas andra fördelar.

Om man är van att dricka alkohol kan det t.ex. vara svårt att hitta bra alternativa drycker till vissa maträtter, vilket väl är en av anledningarna till trådstarten.

Är det ett starkt motargument mot att vara helnykterist?

Eller ser du det som ett argument för att dricka alkohol?

Filmjölk, kombucha, äpplen med bruna fläckar etc innehåller så väldigt lite alkohol att det inte märks bland allt den blandas ut med i magsaften.

Evolutionärt är människan nog anpassad till att äta mat/frukt som har viss fermentering, men när människan för mindre än 10000 år sedan började jäsa drycker med högre alkoholhalt då började vi utsätta oss för sådant evolutionen inte har anpassat oss för.

Jag har inte druckit alkohol sedan 2014, men ett par gånger har jag jäst juice av chilipeppar, extremt stark chili.

Eftersom min jästa chili-sås är så stark att det är omöjligt att äta/dricka om man tar mer än en matsked till 2 liter gryta/mat så finns det ingen risk för missbruk.

Jag håller med TS att det enligt modern forskning inte finns särskilt mycket positva hälsoeffekter av alkohol.

Druv-juice är lika nyttigt/onyttigt som vin, men svårare att missbruka.

Bubbelvatten, cider dricker jag ute.
Hemma är det teer som jag dricker.

1 gillning

Det finns studier som tyder på att det finns vissa fördelar. Studier har visat att (litet/måtttligt) alkoholintag bl a kan minska risken för diabetes, demens, samt för vissa hjärt/kärlsjukdomar.

(Det är också så att människor med ett litet alkoholintag är överrepresenterade i studier av människor som blivit väldigt gamla, relativt både de med stor och ingen alkoholkonsumtion.)

Med det sagt. Hälsonackdelarna lär överväga, sannolikt redan vid små alkoholintag.

Sen är det väl med det som med mycket annat. Det kan helt enkelt vara så att man gillar vissa drycker som råkar innehålla alkohol, och tycker det är värt den lilla (sålänge man håller en låg konsumtion) risk man ev tar. Det finns inte så stora hälsofördelar med att käka snacks, gå på bio eller ligga i en soffa och läsa heller…

Förtär man alkohol så är det bara negativt i längden eftersom det alltid kommer påverka något med mig ( humöret, du kan sluddra/ vingla osv). Man ändras helt när man dricker alkohol, det jag menar med negativt. Annars det positiva med alkohol är väl att den rengör sår o objekt när man väl behöver använda det.

Ja men förklara dessa fördelar då som inte har med kroppen att göra och källhänvisa gärna så jag lär mig nått.
Diskussionen handlar ju om att dricka alkohol

TS frågar om alternativ till alkohol. Som jag förstår det vet TS vad som passar om man vill dricka alkohol, det är alltså en fördel med alkoholhaltiga drycker, men inte alltid om man istället ska välja ett alkoholfritt alternativ.

Diskussionen handlar väl egentligen om att INTE dricka alkohol.

2 gillningar

Humöret kan också bli bättre av alkoholhaltiga drycker. Jag menar inte bara om man blir tydligt påverkad av alkoholen, då är det kanske ändå negativt, utan även vid mindre intag. Även bara ett glas Champagne är absolut bra för mitt humör.

1 gillning

Alcogel är ju något fantastiskt såklart som innehåller alkohol och som gynnar oss väldigt positivt… Men all etanol ( rent gift) vi väljer att dricka är dåligt.
Du nämnde ett förbättrat humör av alkohol som något postitivt. Är detta något positivt eller är det inte bara andra egenskaper vi har som inte har utvecklats tillräckligt för att etanolen ( drogen) har hämmat dessa?

1 gillning

Jag slutade med alkohol för några år sen. Nu är min favorit den här cidern som inte är så söt och innehåller 100% äpplen

4 gillningar

Ingen aning, jag har inte letat efter någon forskning kring det.

Jag vet att man kan bli på bra humör av ett glas Champagne men jag vet inte varför.

1 gillning

Varmt tack- det var åt detta håll jag ville komma. Ska testa denna cider i närtid. Gällande alkohol har jag märkt att det inte är helt okomplicerat att ha lagt ned det helt. Jag umgås med alla samhällsklasser och det är uppenbart att överallt leder det till provokation. Det är mer regel än undantag att motivation förväntas för min livsstilsförändring de gånger ”jag kör bil” inte går att använda…

2 gillningar

Bara för att vara tydlig om 0,3% är en dealbreaker: den cidern innehåller 0,2%.

Min umgängeskrets var ungefär som din beskrivning när jag var yngre. Ingen tänkte på att erbjuda roliga alkoholfria drycker vid fest. Den som inte drack alkohol stack ut och fick nyfikna frågor om det. Men efterhand som fler och fler vänner och bekanta blev gravida så blev det naturligt att alltid erbjuda vettiga alkoholfria drycker för de som så önskar. I min umgängeskrets har detta levt kvar. Det erbjuds fortfarande alltid alkoholfria drycker för dom som önskar. Idag är det ingen som höjer på ögonbrynen kring dom som väljer alkoholfri dryck.

Men om man vill undvika nyfikna frågor tror jag att det underlättar att hålla sig till systembolagets definition av alkoholfritt (under 0,5% istället för strickt 0.00%). Är man på fest och letar efter alkoholfritt alternativ men väljer bort de “alkoholfria” alternativ som värden köpt på systembolaget så får man nog räkna med nyfikna frågor.

1 gillning

Tack för att du förtydligade, det glömde jag säga! Ja den innehåller 0,2% och jag själv ser det som alkoholfritt eftersom det inte ger mig någon påverkan som högre halter skulle ge, håller med om att 0,5% är ett bra riktmärke! Men helt korrekt är den inte helt alkoholfri ja.

Ps var tvungen och gå in och kolla igen, och den står i Systemets alkoholfria sortiment, så jag vet inte vilken definition som de använder :woman_shrugging:

Edit; läste lite slarvigt/hastigt (sitter med en sovande bebis i famnen), du skriver ju faktist deras definition! Sorry :crazy_face:

Alkoholfri öl t.ex Carlsberg och lite “finare” alkoholfritt mousserande t.ex Richard Juhlin är också gott! Förstår att det blir svårt, men… det är okej att vara ärlig men också att ljuga friskt :wink: Alkoholfri öl, mousserande, drinkar och groggar ser ju likadana ut som versionerna med alkohol, så beställ själv i baren och få det upphällt i “rätt sorts” glas så kommer ingen märka nåt. Då behöver man ju inte direkt ljuga heller för jag lovar att ingen kommer försöka försäkra sig om att alla faktiskt har alkohol i glasen :crazy_face:Är det bordsservering så kom lite tidigare och prata med servitören. Säg att de absolut inte får servera dig alkohol, så när du beställer en öl/mousserande/drink så ska den utan att du behöver förtydliga det serveras i rätt glas och vara alkoholfri. Och det är där man kan ljuga lite, “åh så gott med G&T/rom å cola” fast glaset innehåller nåt annat. Folk kan reagera i början om man är ärlig men sen vänjer de sig, så man kan också bara hålla ut lite och invänta det, för det kommer alltid till slut… Om de inte är helt konstiga :woman_shrugging:

Fastnade vid det här med att vara en förebild.
En bra förebild kan ju vara att dricka alkohol med förstånd. En drink till matlagningen och sedan ett glas vin till maten. Alltså ingen fylla eller slagsmål.
Så såg det ut när jag växte upp. Tänker att så ser det ut i de flesta hem.

Jag själv dricker gärna öl och ibland en halvflaska champagne. Det dricker jag för att det är gott!
Det fina är när vi är utomlands där det är enkelt att stanna till vid en uteservering och bara beställa en öl.

2 gillningar

Jag håller med om att förebildsrollen är viktig. Samtidigt tycker jag att det är värt att reflektera över hur alkoholkulturen faktiskt ser ut, särskilt i ett svenskt sammanhang. Även om många har en avspänd relation till alkohol, förekommer det ibland att svenskar på semesterresorter dricker mer än vad som kan kallas måttligt. Det är inte ovanligt att se personer bli högljudda, påstridiga eller till och med aggressiva.

Vid min senaste resa utomlands upplevde jag en incident som satte djupa spår. En kraftigt berusad svensk man började bråka med en annan svensk familj. Deras son, som har en neuropsykiatrisk funktionsnedsättning, hade markerat tydligt mot en betydligt äldre pojke (den berusade mannens son) som retat honom. Reaktionen från den berusade pappan blev att skrika ”hålla käften, ungjävel” inför både barn och vuxna på en fullsatt restaurang (de var ett stort resesällskap och jag uppfattade det som att resten av sällskapet tyckte det var rejält pinsamt). Reseledningen nöjde sig med att utdela en varning, vilket säger en del om hur normaliserat alkoholrelaterat stök kan vara.

Sådana händelser blir ofta utgångspunkt för viktiga samtal med mina barn om alkoholens effekter. Det blir tydligt hur vissa individer förändras negativt när de dricker och varför det är viktigt att förstå riskerna.

För egen del valde jag bort alkohol när Folkhälsomyndigheten började varna för de långsiktiga hälsoriskerna. Att det dessutom är kostsamt gjorde beslutet ännu enklare. Det handlar inte om att moralisera, utan om att vara medveten om vilken roll alkohol spelar i både vardag och semester. Det handlar också om att vara medveten om alkoholens konsekvenser.

2 gillningar

Dricker gärna Carlsbergs 0,5% Organic Pilsner (finns i 6-pack till OK pris på olika ställen) Carlsberg Alcohol Free - Carlsberg. Inte helt alkoholfri men å andra sidan blir det inte många i streck under en kväll heller. Inser att den kanske inte lever helt upp till absolut alkoholfri.
Edit: om man vill ha helt alkoholfritt öl finns det ju Carlsbergs Hoppy Lager också - Carlsberg Hoppy Lager Alcohol Free | Systembolaget. Kanske värt att testa (även om jag personligen tycker den förstnämnda är godare).

Annars gör Mikkeller bra alkoholfria öl också. De är dock något dyra men smakar gott.

Summa summarum till @Aktiemannen : jag tycker du får mer relativt för de extra 0,3-0,5% i smak än vad du förlorar på hälsan genom att inte strikt hålla dig till en nolltolerans men det är utifrån mitt eget perspektiv förstås :wink:

2 gillningar

Även om jag uppskattar ett gott glas nu och då, så är det ju inte så att jag alltid vill att det ska innehålla alkohol. Generellt är det också svårt att hitta alternativ på restauranger om man inte uppskattar öl/kombucha, inte vill ha sedvanlig läskeblask, och dessutom har fräckheten att önska att drycken har en lite mer vuxen smak.

MEN jag har precis upptäckt Kiviks ”pommonad”. En relativt osöt äppelbaserad kolsyrad dryck som gör sig bra till mat. Den kan man åtminstone köpa hem, om än bara med svårighet hitta på restauranger och liknande.

2 gillningar