Grattis till ett spännande och ekonomisk lönsamt beslut! Alkohol och barn hör förstås inte ihop på något sätt. Dessutom finns det ett bra svar på det skojiga skämtet om oss som varken röker eller super.
Skojaren: "Du som dricker och röker, visste du om att om du hade struntat i att supa och röka så hade du haft råd att köpa en Ferrari!? Men, du Clebo, som varken röker eller super, var är Ferrarin?
Clebo: “Felställd fråga. Du ska inte fråga mig om vart min Ferrari är - jag behöver ingen bil, och det är dessutom en mycket dålig investering. Istället ska du fråga var mitt bolån har tagit vägen.”
Jag har aldrig druckit alkohol i hela mitt liv. Inte kaffe heller. Eftersom jag inte har alkoholat så vet jag inte vad man ska “ersätta” det med. Men, jag dricker gärna cider och min absoluta favoritläst nuförtiden San Pellegrino Aranciata Rossi eller liknande. Supergott! Det är i alla fall smak, stil vet jag inte.
Ett hett tips, se till att dina vänner och bekanta får ta del av ditt beslut på allmänt sätt. Jag tror inte på att smyga med sin nykterhet och alkoholfria viner eller öl. Dessa är helt odrickbara för mig. Du behöver också, i viss mening, förankra ditt beslut hos dina nära och kära. Då slipper du ett helvetes massa trugande som många nykterister tycker är socialt plågsamt. Det är också ett härk att låtsats dricka alkohol för att få ta del av gemenskapen. Du har rätt att vara med ändå.
Och sen finns det ju nog en del psykiska positiva effekter också. Kolla på englands pubkultur tex. Svt hade någon dokumentär för något år sen om just detta.
Dricker väldigt lite själv. Men kan uppskatta en trevlig öl när man står och grillar på sommaren t ex, känns för jäkla gött. Annars blir det nästan enbart i sociala sammanhang då det är trevligt helt enkelt. Men inga större mängder och inte sprit, blir så dålig dagen efter och det smakar ju skit.
Just nu befinner jag mig på resa och satt nyligen och avnjöt en riktigt god, renodlad mocktail baserad på tranbärsjuice. Frisk, fruktig och precis lagom söt – även om priset var mer semesterlyx än rimligt. Det slog mig hur skönt det är att kunna njuta av något gott utan att alkohol behöver vara en självklar del av upplevelsen.
Utomlands ser man allt oftare resorter som är helt rökfria. Det är ett steg i rätt riktning för både hälsa och trivsel. Jag kan inte låta bli att tänka att charterbolagen borde kunna ta nästa steg – att erbjuda helt alkoholfria resorter. Miljöer där man inte behöver oroa sig för att möta berusade gäster vid frukostbuffén eller på kvällsaktiviteterna och där barn får känna sig trygga.
Jag återkommer i tanken till den händelse jag beskrev tidigare, där en kraftigt påverkad svensk pappa började bråka med en annan familj efter att deras son, med en neuropsykiatrisk funktionsnedsättning, reagerat på att han blivit retad. Att höra en vuxen man skrika hotfullt åt ett barn är något jag tror etsar sig fast länge – både hos barnet det riktades mot, men också hos andra barn och vuxna som tvingas bevittna det. I en alkohol- och konfliktfri miljö hade den pojken med stor sannolikhet sluppit det traumat.
Det handlar inte om att moralisera, utan om att skapa alternativ där alla kan känna sig trygga, respekterade och inkluderade. Det skulle vara ett välkommet tillskott till utbudet – inte minst för oss som aktivt valt bort alkohol och ser värdet i lugnare, mer hälsosamma semestermiljöer.
Jag dricker nästan aldrig alkohol, min kropp reagerar ofta dåligt på det. Min favoritdryck är kombucha med smak av ingefära och citron. Jättegod. Märket är Humm priset ligger kring 38 kr för en flaska 414 ml.
Jag gillar dagens alkoholfria öl, föredrar det över ”vanlig” öl faktiskt. Gick över till alkoholfria när första barnet var i magen för solidaritet och då fanns det knappt något utbud alls. Idag har jag svårt att dricka alkohol öl, tycker det smakar för mycket alkohol även om smaken på själva ölen är god. För vin och cognac har jag däremot inte hittat några bra alternativ.
För att bidra med ett nytt tips, finsk sima, en fermenterad citrondryck. Väldigt god, jag brukar göra det hemma från Valborg och framåt. Men den blir inte helt alkoholfri såklart.
Det går att konsumera måttligt också, en öl eller ett glas vin till maten.
Jag köper hem några alkoholfria Carlsberg ibland, blir dock lite kass i kistan av öl numera, tar en fyra/sexa whiskey på lördagen efter maten om jag har hemma.
Starkpangare blir det sällan, Innis&Gunn original vid något festligt tillfälle kanske 2ggr/år.
Vatten, mjölk och äppelcider är det som går mest vid köksbordet, på jobbet är det endast vatten.
Hemgjord flädersaft går det åt mycket här hemma under sommarmånaderna, det går att göra festligt med is (eventuellt en skiva citron också) och om man vill kan man blanda med kolsyrat vatten för mer ciderliknande smak. Tonic utan gin är också gott. Alkoholfri öl likaså, som många andra skrivit Och självklart Cola Zero också, perfekt med en dryck utan kalorier.
Rudenstams vinbär (finns i svart och vit variant) är ett bra lite lyxigare mousserande alternativ om man vill ha en köpt flaska.
+1
Jättegoda alternativ båda två. Bättre än majoriteten av övriga alkoholfria öl och det bästa av allt är att de nästan alltid går att köpa i den lokala stormarknaden.
Nu går jag OT, men det är synd att debatten lätt blir så enkelspårig när det kommer till akohol. Och det går åt både hållen så att säga. Jag kan tycka vi med åldern inne kan låta var och en själv bestämma om/när/hur alkohol eventuellt nyttjas. Att moralpredika över alkoholens skadeeffekter är knappast särskilt mycket bättre än att ställa nyfikna frågor kring varför man inte har alkohol i glaset på fest.
Får tacka för alla tips. Jag har nu hittat mitt alternativ till alkohol. Pellegrino. Fantastisk bra dricka. Även om den är dyrare än vanligt mineralvatten är det betydligt billigare och bättre än alkohol
Där har du en otroligt viktig poäng. Kranvattnet skiljer sig enormt mellan olika kommuner. Testade för någon månad sedan att fylla på vatten i Helsingör - deras kranvatten var riktigt bra, trots att toan lämnade en hel del att önska. Stor skillnad jämfört med kranvattnet kring Helsingborg tex, vilket är lite märkligt då det i praktiken går att simma mellan städerna.
Vet inte vilken kommun i Sverige som ha r bäst kranvatten, men så länge jag inte bor i den kommer jag behöva hitta alkoholfria alternativ på flaska när jag vill lyxa till det