Gårdsförsäljning av alkohol

Enligt media säljs numera alkohol inte bara på gårdar på landet utan även på gårdar i stan. Det kan alltså vara typ min eller din bakgård. Nu undrar jag vilka erfarenheter det finns av detta. På vilka bakgårdar eller andra ställen i Stockholm kan man köpa starkvaror?

1 gillning

Låst artikel men skummade igenom rapporten från intresseorganisationen CAN.

“Gårdsförsäljning” är ju ett lite missvisande begrepp. Visst har vi några vingårdar men den svenska traditionen handlar snarare om bryggerier och destillerier. Jag har själv besökt några av dessa inne i Stockholms stadskärna, med guidade visningar av verksamheten. Kan det vara dessa det handlar om? Hade jag fått köpa med mig på den tiden hade jag nog garanterat gjort det.

De ligger väl mer i gamla industrilokaler och källare snarare än faktiska bakgårdar

2 gillningar

Det handlar om dem, absolut. Jag tänkte mer om någon har matnyttiga tips på ställen dit man kan gå för att utmana systemet och (typ) bli full billigt. Även mindre billiga alternativ är förstås av intresse.

En tidigare kollega argumenterade, apropå alkoholism och alkoholskatt ”Varför ska jag, som har förmågan, behöva lida för att vissa andra inte har den?” Det är provokativt men på sitt sätt tänkvärt. Jag är själv sambo med en dotter till en (numera nykter) alkoholist. Hennes minnen från alla högtider under barndomen kan sammanfattas med ”Pappa var full”.

1 gillning

Relevant fråga :smiley:

Funderar dock på om gårdsförsäljningens implementation stödjer detta? Kraven på småskalighet, hantverksmässighet och alkoholskatt borde göra det ganska dyrt?

Kommentaren i artikeln om att de som köper på “gårdsförsäljning” dricker mer är väl vara selektivtionsbias… De som är mer intresserade av alkoholdrycker dricker mer av dem. Vilken skräll att den som nördat ner sig på bitters av britisk typ bryggda under fullmåne dricker mer än genomsnittsvenson som handlar på bolaget…

3 gillningar

Måste ändå credda CAN till att de är nyktra nog (hö hö) att inte försöka få det till ett orsakssamband:
“…gruppen av köpare har en högre
alkoholkonsumtion, vilket tyder på att gårdsförsäljning i större utsträckning
nyttjas av personer som dricker relativt mycket.”

No shit Sherlock?

1 gillning

Grejen med gårdsförsäljning är att det måste vara småskalig verksamhet så det innebär med typ 99,9% säkerhet att det inte kommer att vara billigt. Det borde finnas diverse olika microbryggerier och de som gör sprit tex Stockholms bränneri. Sue Ellen har jag varit på, de gör gin. Min gissning är att reglerna är uttänkta för att hindra att det säljs billig alkohol.

1 gillning

Om man inte hittar något smart sätt att runda reglerna så kräver gårdsförsäljning att man har typ rundvisning och provsmakning. Så det låter rimligt att det är de som är extra intresserade som tar sig dit. Det är nog väldigt sällan Kalle Kula med en Icakasse i handen som handlar via gårdsförsäljning. Det är säkert enklare med systemet i så fall.

1 gillning

2 gillningar

Full blir man av själva alkoholen och den är billigast på systemet. Du får inte lägre skatt för att du byter butik och du blir inte fullare av att spriten är finare. På systemet slipper du betala inträde också.