Jag har nyligen provat att beställa vin från Danmark. En av de stora danska sidorna lockade med någon sorts rea på vin. Leveransen kom igår. En klar fördel med konceptet som sådant är att man får varorna levererade hem utan kostnad, om man beställer 1-2 lådor. Eftersom vin väger en del tycker jag att själva den servicen är vettig.
Det är helt tydligt stort fokus på priser i marknadsföringen. Alla varor säljs med en massa rabatt. De verkar ha upptrissade ordinarie- och styckpriser som de sedan “rear ner” med en massa procent till mer normala priser.
De viner som säljs via de danska vinhusen är genomgående annat än det som finns på Systembolaget. Det går alltså inte att jämföra priser där, även om det förstås kan gå att hitta referenspunkter. Vill man jämföra priser får man göra det med privata vinbutiker online från andra länder. De jämförelser jag fick till såg ok ut.
Det är tydligt att “mångfalden” gällande vin är begränsad hos de danska vinhusen. Det finns olika viner från Frankrike, Italien och Spanien i första hand. De är säkert inte dåliga i någon mer allmän mening. Prisnivåerna varierar men det finns allt från bordsviner till något dyrare alternativ. Låt säga att prisspannet är 80-200 kr på ett ungefär.
Jag föreställer mig utifrån vad jag kan se att fokus ligger på “volymviner” och säkra kort, inte så mycket udda vinländer, nya druvor eller specialutbud. Gällande sådant är Systemet bättre.
Är det någon som har mer insikt i den här branschen som skulle kunna recensera den bättre? Jag tänker nu i första hand på personer som är kunniga inom vin, både gällande kvalitet och mångfald. Är de danska alternativen vettiga jämfört med Systemet eller finns det några aspekter man bör tänka på? Är deras reor någonsin verkliga eller är det ett påhitt i stil med Temus lotterier?
Värt att kontrollera innan man beställer är om de redovisar/betalar den svenska alkoholskatten, om inte så måste man själv anmäla punktskatt/deklarera den hos skatteverket.
Verkar som att Vinoteket till exempel som jag just kollade upp lite snabbt betalar dessa redan. Då bör det väl inte vara någonting kvar att deklarera; Citat:
”Hur betalas alla svenska skatter?
Alkoholskatt och moms betalas av Vinoteket.com ApS.”
Har köpt viner från vinoteket innan i deras lådor som de reat ut. Tyvärr så hade det bara varit skräp rent ut sagt. Billiga Lidl/Aldi viner de köpt in för 1euro flaska och sedan fyllt lådan med dessa.
Kan tänka mig att det är liknande viner som danska vinhus säljer i stora mängder.
I övrigt kan jag tycka att vin är något man inte ska köpa i stora mängder om man inte ska ha fest eller om man bor vid Medelhavet.
Livet är för kort för att inte lägga 300+ kr på en flaska eller två.
Nu låter detta kanske som reklam, men brukar beställa en del via vivino.com. De samarbetar med flera importörer och fixar skatt osv på allt, väldigt smidigt och deras app kan dessutom skanna etiketter så kan man få information om smaktoner, betyg osv. Har varit väldigt nöjd med samtliga beställningar jag gjort därifrån!
Den är bäst. Mycket billigare än Systembolaget. Systembolaget är dyrt eftersom det inte finns några konkurrenter. Jag handlar där ganska ofta. De erbjuder gratis leverans om man handlar för 1500 kr eller mer (ca 12 flaskor).
Systembolagets naiva och svaga ledning stämde Vivino för en tid sedan och förlorade förstås i domstol.
I min erfarenhet så har systemet varit billigare än vivino många gånger. Vivinos fördel är att man kan hitta viner som ej finns annanstans. Men pris är inte det.
Vet inte vad köper du exakt. I de produkterna som jag köper Vivino är billigare och oftast är de i extra rabatt. Har aldrig sett rabatt på Systemet.
Här måste du tänka lite djupare:
Om Vivino hade varit dyrare, skulle Systemet aldrig ha stämt dem. De stämde dem eftersom de är billigare och Systemet ser att fler och fler köper alkohol från utlandet instället som innebär lägre omsättning för Systemet. Och förlorade förstås i domstolar. Så jävla naiv Systemets ledarskap är. Själv har jag inte använt Systemet sedan 2019.
Du vet från grundläggande ekonomi att ett sovjetiskt typ av monopol utan konkurrens inte kan ge marknadens bästa pris. Det var likadant med Bilprovningen. Bilprovningen var dyrast på marknaden när de var statlig. Nu har de en ny Tysk ägare.
Håller med övriga, vivino är oftast dyrare. Är man utomlands och kan se vad ett vin kostar lokalt där det kommer ifrån så är vivino ibland dubbelt så dyra.
Tror också att du behöver läsa på lite om Systembolagets uppdrag.
Yes. Samtliga viner som jag oxå hittat på systemet har varit väsentligt dyrare på Vivino.
Vad många som inte gillar systemet inte tycks förstå är att de är en av världens största inköpare av vin, och här som inom andra områden ger volym prisfördel.
”Billiga” viner är dyra på bolaget men ”dyra” viner är billiga jämfört med vad man får betala i t ex Frankrike, Belgien och Spanien som jag bott i. Alkoholskatten är som bekant pris- och kvalitetsoberoende och går på alkoholhalt. Utbudet, med BS sortiment inkluderat, är oxå helt överlägset vad man hittar utomlands om man är utanför storstäder.
Det stämmer. Därför säger jag att för de produkter som jag personligen köper är det sovjetiska Systemet mycket dyrare och har inga rabatter. Men varje kund är olika, så kanske är Systemet billigare för andra, och då är det bra att handla där. Handla alltid där det är billigast
Oavsett kostnaderna var det ett misstag att Systemet stämde Vivino. De visste att de med säkerhet skulle förlora i domstol, och nu är de dessutom förödmjukade.
Jag vågar knappt. Det är aldrig roligt att läsa sovjetiska typer av ekonomiska argument om varför statliga monopol och statliga köer skulle vara bra för folket Tack vare Dansk Vivino och fri marknad man kan skippa handla på dåligt Systemet.
Systembolaget stämde vivino för andra orsaker än priset så det stämmer ju bara inte.
Det finns ingen magi som gör att systembolaget skulle av ren automatik vara dyrare. Absolut så är marknaden oftast bättre på att sänka priserna och ge konsumenterna bra priser och utbud, men det behöver inte vara så ”bara för att”. Speciellt när det kommer till nischvaror som vin.
jag hade också velat att vi slapp monopolet men bara för det behöver man inte vara helt fanatisk över systembolagsfrågan och inte se vart bra priser befinner sig.
Har du någon källa på det? Senast jag kollade var anledningen till att svenska Systemet stämde danska Vivino att Systemet kände ett hot mot monopolet. Och ett sådant hot känner man bara om man vet att man har dyrare produkter, vilket får kunderna att vända sig till en konkurrent. Om man vet att man är det billigaste alternativet hotas monopolet aldrig, eller hur?
Tänk på exemplet med Bilprovningen – när konkurrenter kom in på marknaden var de betydligt billigare än den dyra statliga Bilprovningen. Eller apotek.se mycket billigare än den statlig Apoteketn. Det är alltid samma sak: det är billigare på en öppen marknad, och det vet Systemet. De är inte idioter, förstås. De finns bara kvar av ideologiska skäl.
Du bara svamlar nu ju, först var det priset och nu säger du pga att de kände sig hotade.
Den riktiga anledningen var att de ansåg att vivino bröt mot svensk lagstiftning. Vilket är en fullt rimlig anledning till att stämma ett annat företag för. Nu fick de inte rätt i sin stämning pga eu lag.
Du läste inte rätt. Ett hot mot monopolet kan bara uppstå när ett konkurrerande bolag erbjuder lägre priser. Har man marknadens lägsta priser har man ingenting att frukta från danska konkurrentbolag.
Hot mot monopol kan inte alls bara uppstå när en konkurrent har lägre priser speciellt inte ett lagstadgat monopol. Du sätter dina egna tankar och värderingar på detta och läser in saker som du känner för.