Beställa vin från Danmark - en smart grej?

Tror inte på det. Faktum är att jag sedan 2019 får alkohol levererade hem till dörren utan avgift från en annan aktör, till lägre priser än det statlig Systemet. Det betyder väl att den statliga aktören inte längre har monopol, eller hur? Om den statliga aktören verkligen hade monopol skulle jag ju inte kunna få vin levererat hem från en annan marknadsaktör.

Har jag fel?

1 gillning

Vore intressant att se konkreta exempel på att det blir billigare med andra mindre aktörer, inklusive skatt och frakt. Kan du visa några exempel? För som påpekats i tråden är Systembolaget en väldigt stor importör vilket är anledningen till att de kan hålla priserna nere.

Det finns ingen frakt när man handlar för över 1500 kr (cirka 12 flaskor). Vivino har också rabatter och erbjudanden. Precis som när du köper kaffe på rabatt på ICA. Systembolaget har inga rabatter.

Systemet frakt kostar 80kr. I principen förlorar man en flask av vin i frakten :slight_smile:

Testa öppna en vinbutik i Sverige så får du svart på vitt om vi har alkoholmonopol eller inte.

Det där är ett svar från någon som har slut på argument. Vi pratar om Vivino vs. Systemet, och du svarar med “svart marknad”. Icke seriöst.

Jag är inte expert, men faktum att du kunde få stor mäng av alkohol levererat hemma lagligt och fraktfritt innebär att Systembolaget har inte lägre alkoholmonopolet. Men jag drycker inte alkohol alls så kanske jag är fel här :smiley:

1 gillning

Nej det är du som inte kan tänka i flera lager. I Sverige så har systembolaget monopol. Sverige är dock med eu där man man bestämt att det ska vara fritt att handla varor likt alkohol. Man kan pga eu sälja alkohol till svenskar om man bedriver sin verksamhet utomlands.

Men ska man bedriva en svensk verksamhet på svensk mark som säljer alkohol så går det inte pga lagstadgat monopol.

Monopolets vara eller icke vara beror inte på konkurrerande priser eller något annat utan det beror på våra lagar inom Sverige.

Du hävdar att systembolaget ”känner” sig hotade pga billigare priser, vilket som är helt befäng. Det finns inga känslor här eller hot om priser. Det handlar om lag inom sverige.

1 gillning

Jag skulle hålla med dig, men om Systemet verkligen hade monopol skulle den här tråden inte existera, eftersom vi inte hade kunnat få billigt alkohol levererad hem fraktfritt från Vivino. :wink:

Monopol = ingen annan laglig aktör på marknaden, oavsett om aktören producerar alkohol i Sverige eller utomlands.

Det var just därför Systemet stämde Vivino – på grund av alkoholmonopolet – och därför förlorade de, eftersom det inte finns något alkoholmonopol inom EU.

Om Systemet vill ha ett verkligt monopol måste Sverige lämna EU :smiley:

Har du något konkret exempel?

Min senaste beställning var 18 flaskor av den - pris 1,700kr - till en BBQ-fest hemma. Jättegott, fraktfritt och levererat hem inom 3 dagar. :slight_smile:

Varför betalar frakt till det sovietiska systemet?

Men det där verkar ju inte finnas på Systembolaget. Ska du hävda att vivino är billigare än Systembolaget så måste du ju ha ett vin som finns på bägge ställen. Det där säger ingenting.

1 gillning

Jag rekommenderar dig att prova den här, det är ett av de riktigt bra! Det kanske inte säger dig så mycket, men det säger desto mer för min plånbok. Och jag får en extra flaska tack vare fraktfritt. :wink:

Konstigt. Någon skrev ovanför att Systemet har det största utbudet på marknaden.

Ok, så du har alltså inga belägg för att vivino är billigare.

Produkterna som jag köper är billigare än Systemet och jag vinner en bonus flaska pga fraktfritt. Det funkar för mig. Prova den som jag skriver och vi kan prata igen :wink:

1 gillning

Att du köper billigare vin än på systemet säger ingenting om priserna där. Inte heller att du köpt ditt till ett bättre pris, bara att du köpt ett billigare vin. Nedan ett vin som finns på båda ställena. Väldigt mycket dyrare än på Systemet: vad får dig att tro att det är lägre marginal för Vivino (well, hos de som säljer via Vivino) för just det du köpt?

1 gillning

Här redan svarat:

Om du vill köpa Baron de Ley med 225kr + 80kr frakt gör det :slight_smile:. Jag köper inte den. Jag visade vilken köper jag och jag kan rekommendera. Den är supergott.

Systemet förlorade i domstol eftersom de tänker likadant som några här i tråden. De tror att de kan tvinga folk att bara handla hos Systemet med obligatoriskt 80kr frakt och dyra produkter. Så fungerar det inte. Marknaden är öppet, de finns inget alkoholmonopol, och vi som hatar det sovjetiska systemet beställer billigt alkohol fraktfritt från Danmark och Tyskland :wink:

Tror du att Systemet har inga marginaller och de inte gör vinst? Då måste du vara naiv.

Du jobbar hårt för att missförstå du.

Jag visade att Systembolaget sålde ett vin till halva priset jämfört med Vivino. Vivino är med andra ord bevisat dyra.

Du pratar om att vinet du köper är billigare än Systemet. Det finns inte att jämföra hos
systemet.

Om du alltså vidhåller att ”ditt” vin är billigt så måste du tro att Vivino väljer att ha en låg marginal på ”ditt” vin trots att de bevisligen inte har det på vinet där vi kan jämföra priset.

Varför du väljer tro det kan bara du svara på. Confirmation bias perhaps? Du vill att det ska vara sant, alltså är det sant.

Du bör fråga dig varför det inte finns på Systemet. Hint: för att det skulle bli mycket dyrare än hos konkurrenterna :wink: Därför stämde de Vivino, eftersom Vivino säljer fraktfritt billig alkohol.

Du bör också fråga dig varför frakten hos Systemet alltid är 80 kr, oavsett hur mycket man köper. Det innebär du förlorar en flaska vid varje köp hos de.

Du borde tänka lite mer praktiskt som konsument. Du borde förstå att om fler aktörer släpps in på marknaden (även om aktörerna finns utomlands) så gynnar det bara din plånbok som konsument. Det är likadant i varje sektor. Du vill ha en variation av banker att välja mellan. Du vill ha flera företag att välja mellan för bilbesiktning. Du vill ha flera apotek att köpa din medicin på. Du vill ha flera mataffärer att handla dina varor i, osv.

1 gillning

Jag tror den här jämförelsen är svår att göra. Eftersom de danska vinhusens utbud normalt är annorlunda än Systemets är det svårt att göra en jämförelse rakt av.

Det jag nyligen köpt var på ordentlig rea, om det nu inte bara var fejk alltsammans. När jag provat dessa flaskor blir det lättare för mig att säga något mer konkret.

1 gillning