Jag är intresserad av vin och jag är ingen vän av Systembolaget. Jag är övertygad att priserna är konkurenskraftiga på systembolaget, men eftersom de köper extrema volymer för sitt standardsortiment tappar man intressanta småproducenter.
Systembolaget har ett detaljistmonopol, vilket (såklart) betyder att man inte får öppna butiker i Sverige. Oavsett om de är billigare eller dyrare. Tidigare var även import av vin förbjudet, men det öppnades med EUs inre marknad, vilket klargjordes av Rosengrendomen några år senare. Då sades det att om säljaren ordnar frakten kunde de leverera till Svenska kunder, men enbart om de betalade in Svensk alkoholskatt. (Och som någon påpekat kan köparen betala in den själv, även om det inte är köparens egentliga ansvar).
Det systembolaget drev i domstol var en del bolag som marknadsfört sig mot svenska konsumenter. De menade att det kunde ses som en typ av detaljister. Här fälldes något mindre bolag (som hade sitt bolag registrerat i Sverige och körde ut till kunderna - inte OK enligt lagen) medans de som skickade från utlandet till kund klarade sig. Winefinder, Vivino är de jag hört om. Vivino appen hävdade de att man kunde se som en digital återförsäljare i Sverige. Winefinder hade visst också ett transitlager. Där förlorade man till slut.
Systembolaget har blivit bättre de senaste åren, just på grund av konkurrens. Egentligen vill de ju inte ha hemkörning, beställningssortimentet, lokalt sortiment, etc. Det har tillkommit när det funnits kritik, inte på grund av vanlig affärsutveckling…
Att ta med beställningssortimentet i diskussionen och jämföra det mot en liten privat butik i exempelvis Danmark eller Frankrike är konstigt. Beställningssortimentent finns per definition inte i någon butik - inte ens i Systembolagets lager, utan hos deras importörer. Där är det importörerna som sätter priserna och sortimentet fritt, de har lagret och har ett avtal med systembolaget att leverera till dem när det kommer en beställning.
Det jag själv mest nyttjar är att beställa direkt från mindre producenter och där är det definitivt billigare med egen import - om det ens finns på systembolaget. Man kan också hitta större kvantiteter (ex en låda) på saker som kanske enbart släpps på websläppet på systemet (då begränsas man till 1-2 flaskor).
När jag tittar på mitt lokala Systembolag finns exempelvis inte en enda Barbaresco, ett rött vin från Jura, tre röda Bourgogne, men hela 89 olika bag-in-box viner. Det boxarna är säkert jättebilliga och jättebra….