Beställa vin från Danmark - en smart grej?

Jag känner lite att det spårade ur lite efter mitt inlägg och det va inte riktigt meningen.

Av min erfarenhet är Systembolaget generellt billigare än vivino, och man kan faktiskt göra direktimport via Systemet också av valfri flaska (dock brukar det krävas att man köper minimum typ 12st eller liknande vilket kan stöka till det beroende på hur mycket man konsumerar). Anledningen till att jag använder och tipsade om vivino är främst att man kan läsa och få recensioner om vinet man köper av andra personer med mer “normala” smaklökar och för mig som är inte duktig på vin så för min del hjälper det väldigt mycket. Sen blir det ett eget referensbibliotek likt untapped är för öl, där man kan se vad man druckit och tyckt om osv. Skulle faktiskt speciellt slå ett slag för deras app när man är utomlands och ska köpa en flaska vin i någon lokal butik där man har 0 information om smaker/stil förutom det som står flaskan på ett språk man inte förstår och sen priset på flaskan. Där hjälper deras scanning/AI igenkänning i appen väldigt mycket.

2 gillningar

Den vinsten trots kostnader för att stämma konkurrenter, enormt kontor i kungsträdgården, propaganda i TV och tidningar. Ett fantastiskt bolag!

2 gillningar

Det var inte ditt inlägg, det var Systemets giriga beteende när de stämde en aktör som levererar billig alkohol i Sverige. Med den handlingen försökte Systemet i praktiken få den svenska monopol­lagen att gälla utanför Sverige – något som till och med en juriststudent på första året förstår är djupt girigt. Systemet ville tvinga oss att köpa alkohol enbart från de, så att de kunde öka sina marginaler, öka sina vinster och få mer kapital att investera i propaganda. Men deras plan gick i kras när de förlorade i domstol. Vilket betyder att vi kan köpa alkohol från andra marknadsaktörer :slight_smile:

Det är galet att det fortfarande år 2025 finns folk som tror att ett monopol alltid är billigast för deras plånbok. De har inte lärt sig av exemplet med Bilprovningen och Apoteket. Det billigaste för plånboken är alltid öppen konkurrens med många aktörer på marknaden.

1 gillning

Jag drycker inte alkohol så jag har inte koll på Systembolagets priser eller priserna utomlamds. Men den som skrivs stämmer t.ex. på bilbesikting. Det kostar ca 400kr varje år att besikta min bil hos Besikta/Opus/Carspekt/Dekra. Hos den förra statlig Bilprovning kostar över 550kr. Den dyraste i marknaden!

1 gillning

Det va lite det här jag menade… Det blev ett drev mot Systembolaget trots att de erbjuder en enormt bra service och till lägre pris än flera privata aktörer, däribland vivino. Lex stordrifsfördelar.

Vivino:

Systembolaget:

4 gillningar

Om inte annat gav denna tråd mig ett ypperligt tillfälle att testa funktionen ignorera användare, inga namn nämnda.

OT, men jag tar Systembolaget alla dagar i veckan ( utom söndag då :wink: ) över handlare som oreglerat kan sälja både skräp och plagiat. Tycker systemet har utmärkt utbud och service. Är de dyrare? På vissa artiklar säkert, men jag är iaf. beredd att betala det för servicen och vetskapen om att jag får det jag betalar för.

5 gillningar

Du glömde Systems fraktkostnader. Och tänk att just nu de privata aktörer är bara utomlands och bara online. Tänk hur mycket billigare skulle vara när andra aktörer kunde finnas i butiker, inte bara online.

Jag kan förstå, inte lätt att acceptera att andra folk har en annan åsikt, nämligen att vi tror att statliga monopol leder till högre priser för vår plånbok. Glöm Systemet och titta bilbesiktningen och apoteket hur marknaden fungerar bra för din plåbok :wink:

Det stämmer.

1 gillning

Jag är intresserad av vin och jag är ingen vän av Systembolaget. Jag är övertygad att priserna är konkurenskraftiga på systembolaget, men eftersom de köper extrema volymer för sitt standardsortiment tappar man intressanta småproducenter.

Systembolaget har ett detaljistmonopol, vilket (såklart) betyder att man inte får öppna butiker i Sverige. Oavsett om de är billigare eller dyrare. Tidigare var även import av vin förbjudet, men det öppnades med EUs inre marknad, vilket klargjordes av Rosengrendomen några år senare. Då sades det att om säljaren ordnar frakten kunde de leverera till Svenska kunder, men enbart om de betalade in Svensk alkoholskatt. (Och som någon påpekat kan köparen betala in den själv, även om det inte är köparens egentliga ansvar).

Det systembolaget drev i domstol var en del bolag som marknadsfört sig mot svenska konsumenter. De menade att det kunde ses som en typ av detaljister. Här fälldes något mindre bolag (som hade sitt bolag registrerat i Sverige och körde ut till kunderna - inte OK enligt lagen) medans de som skickade från utlandet till kund klarade sig. Winefinder, Vivino är de jag hört om. Vivino appen hävdade de att man kunde se som en digital återförsäljare i Sverige. Winefinder hade visst också ett transitlager. Där förlorade man till slut.

Systembolaget har blivit bättre de senaste åren, just på grund av konkurrens. Egentligen vill de ju inte ha hemkörning, beställningssortimentet, lokalt sortiment, etc. Det har tillkommit när det funnits kritik, inte på grund av vanlig affärsutveckling…

Att ta med beställningssortimentet i diskussionen och jämföra det mot en liten privat butik i exempelvis Danmark eller Frankrike är konstigt. Beställningssortimentent finns per definition inte i någon butik - inte ens i Systembolagets lager, utan hos deras importörer. Där är det importörerna som sätter priserna och sortimentet fritt, de har lagret och har ett avtal med systembolaget att leverera till dem när det kommer en beställning.

Det jag själv mest nyttjar är att beställa direkt från mindre producenter och där är det definitivt billigare med egen import - om det ens finns på systembolaget. Man kan också hitta större kvantiteter (ex en låda) på saker som kanske enbart släpps på websläppet på systemet (då begränsas man till 1-2 flaskor).

När jag tittar på mitt lokala Systembolag finns exempelvis inte en enda Barbaresco, ett rött vin från Jura, tre röda Bourgogne, men hela 89 olika bag-in-box viner. Det boxarna är säkert jättebilliga och jättebra….

3 gillningar

Med tanke på Systembolagets uppdrag är det märkligt och rätt inkonsekvent att de säljer så mycket boxvin. Boxarna verkar vara en stor källa till överdrivet drickande idag, framför allt hos äldre. Så det är en viss dubbelmoral.

Men att det finns mycket boxvin och färre finvin på ditt närmaste systembolag säger ju mer om de lokala kunderna och vad de efterfrågar än Systembolaget i sig. Det lär inte bli annorlunda för att det finns fler aktörer om inte fler efterfrågar bättre/roligare viner. På det systembolag där jag brukar handla i centrala Sthlm ser det ut att finnas 17 sorters Barbaresco i lager.

2 gillningar

Självklart. Det sovjetiska Systemet ville införa monopollagen utanför Sverige, men det gick inte. Jag kan inte förstå vem inom Systemet som fick idén att stämma. De skulle förlora i domstol till 101 %. De slösade dessutom pengar under rättsprocessen – men vem bryr sig? Det är Systemets konsumenter som fick ta notan.

Det visar varför konkurrensen fungerar! Tänk också om andra bolag fick sälja i de svenska butikerna. Systemet skulle bli helt irrelevant och den dyraste alternativ, precis som när den statliga Bilprovningen försvann. Tänk också om något konkurrerande bolag kunde sälja kall öl i butikerna – då skulle Systemet för första gången någonsin tvingas ha kylskåp i sina butiker :star_struck:

Absolut, så är det. Jag bara konstaterar att sortimentet inte är så fantastiskt ”på landsbygden” som vissa hävdar.

Se nedan med fraktkostnad inräknat för en flaska vin.

Vivino:

Systembolaget:

Om man ska ha fri frakt så behöver man köpa 13 flaskor via Vivino, och då gör besparingen på 20kr/flaska ändå att det är billigare att beställa via systemet. Om du framgent ska fortsätta hävda att det är billigare så får du gärna bevisa det istället för att komma med lättvindiga påståenden.

Så är det verkligen, men jag vet inte om jag skulle säga att det på landsbygden i t.ex. Italien eller Frankrike generellt finns butiker med enormt bra utbud heller. Sen finns det ju självklart lokala producenter som säljer direkt till slutkund, och det är något jag hoppas vi kan ta med till Sverige också. Tittar man på hur vi hanterat alkohol historiskt i Sverige så måste jag ändå säga att jag är positiv till den lösningen vi hittade på de enorma problem vi hade i samhället.

1 gillning

Att handla från Vivino lönar sig när man köper minst 12 flaskor. Jag köpte 18 flaskor för endast 1 700 kr till en BBQ i somras. Detta pris det Sovjetiska Systemet kunde inte matcha. Därför stämde de Vivino!

Det var så kul! De stod vid min dörr 2,5 dagar efter beställningen. Älskar Vivino.

… (tio tecken)

@Jakob_Nystrom Det var min beställning i somras.

Bra kämpat :+1: men jag tror att vi vid det här laget kan konstatera att vi har att göra med ett troll.

5 gillningar

I den här tråden var det ju osedvanligt många märkliga argument och inlägg.

Systembolagets monopol är kopplat till folkhälsa, inte ekonomi. Det framgår med all önskvärd tydligt, och kommuniceras både av Systembolaget och av staten via Regeringskansliets hemsida. Som svensk är det väl snarast att betrakta den kunskapen som allmängods?

Precis som för alla statligt ägda verksamheter och bolag har staten ett avkastningskrav även på Systembolaget. Det är betydligt lägre än snittet för detaljhandeln. Rörelseresultatet för 2024 är lågt, ca 1% i förhållande till omsättningen.

Eftersom vinsten går in i statskassan är det ju ytterst märkligt att måla upp Systembolaget som en girig kapitalist. Det är ju vi själva som tar del av vinsten! Och vinsten är i sammanhanget inte särskilt stor.

På Systembolagets hemsida beskrivs i detalj hur skattepåslaget fungerar och man kan ta del av exempeluträkningar för olika typer av drycker. Forumet blir ju inte bättre av att folk hittar på egna sanningar.

Att jämföra priserna på olika sorters vin och därav dra slutsatser kring huruvida Systembolaget eller en annan aktör är billigast, är ju kanske inte superinitierat.

Ja, det var väl min åsikt. Tänker mig att den inte kommer välta forumet direkt… :nerd_face:

6 gillningar

Ja, men någon skrev:

utan att nämna Systemets vinster, marginaler, finansiering av rättegången process för att stämma konkurrentbolag, finansering av SVT osv. Här någon nämnde de bra:

Priset är bara en del av vinet.

För min del så dricker jag i stort sett bara röda viner. Ibland blir det någon vit eller rose. Blandar med whisky eller cognac.

Har även tillverkat eget vin. Om man har det i rätt temperatur hela tiden så får man ett helt annat vin än på systemet. Det har legat långa tider i värme. Trodde först att det var butikerna som förstörde vinet så började prova nyintagna viner men även de är förstörda av lagring i värme. Systembolaget bryr sig inte om att förvara inköpta viner i kyla, Har slutat att köpa röda viner på systemet då de bara har julvin som går att dricka men innehåller då lite väl mycket socker för min del.

2 gillningar