Erfarenheter av sprit på taxfree?

Jag har noterat att prisnivån på taxfree ofta ser olika ut i olika länder. Min generella notering är att:

1. Arlanda är dyrt jämfört med det mesta.
  2. I många länder är lokala produkter förhållandevis billiga.
  3. Det är viktigt att jämföra priserna på taxfree med priserna på stan, särskilt gällande lokala märken.
  4. I Östeuropa är det ofta möjligt att hitta exceptionella erbjudanden på ”mainstream-sprit” av kända märken.

Vilka andra erfarenheter finns? Vad har jag missat?

Procenten Helge, procenten! Starkare är roligare :clinking_glasses: :tumbler_glass:

13 gillningar

Om du shoppar efter single malts så var medveten om att det finns rätt många ”airport editions” som bara säljs i taxfreebutikerna. Ett fåtal (tex några från Highland Park) är riktigt bra men i många fall blir man lurade av att se ett känt namn. Talisker sålde nån riktigt eländig variant och Bunnahabhain hade en mindre lyckad de med…

4 gillningar

Är ChatGPT rätt verktyg för att reda ut vad som är bra och inte?

Nä, kolla Whiskybase eller liknande skulle jag säga. Eller se om Ralfy har testat den på Youtube. :slight_smile:

1 gillning

Den typen av sidor lär ChatGPT ha koll på. Jag har mer generellt bra erfarenhet av ChatGPT när det gäller kvalitetsklasser på olika varor. Däremot är den inte bra på att utvärdera priser.

Min idol: The Honest Guide, undersökte det

Och min egen erfrenhet i Tyskland är att köpa på kampanj på Lidl, typ Rom och Whisky är 5-10€ billigare än samma flaska på flygplatsens duty free,

6 gillningar

Så kan det säkert vara. Min frågeställning är egentligen mest inriktad på förhållanden ute i världen. Vad är typiskt sett prisvärt i Afrika eller Asien? Frågan avser både avkrokar och hubbar.

Lokala spritdrycker är ju mer värt det, men även dessa är ju billigare utanför flygplatsen i många fall eftersom alkoholskatten ofta är låg och flygplatsen ofta har besökare med utländsk valuta, pengar att bränna och dålig koll på växelkursen…

De enda gångerna jag tycker man gjort fynd är när det är någon specialgrej på flygplatsen med två för en eller liknande. Även att mindre flygplatser är bättre än större prismässigt, men sämre urvalsmässigt.

Det låter som att jag flyger ofta. :rofl: Det är nog 6-7 år sedan nu, men då var det via ett par mindre flygplatser i Tyskland och jag fick med mig lite kul grejer hem.

1 gillning

I Norge är det definitivt värt att köpa taxfree på flygplatsen jämfört på byn. Några år sen sist men Bombay Sapphire funkar bra.

1 gillning

Att det inte är lönt att shoppa på taxfree annat än man absolut måste av något skäl. Tex gåva som man glömt handla.

Tycker inte att någon flygplats jag varit på senaste 25 åren har varit speciellt prisvärd, oavsett om det är i Europa eller Asien, där vi tillbringat mest tid.

Annat än man har en speciellt hög alkoholkonsumtion så tycker jag man kan handla det där och då det behövs.

6 gillningar

Det där låter spontant konstigt. Min allmänna bild är att det främst brukar vara olika erbjudanden som är relevanta. Sedan är det ju skillnad mellan olika typer av länder. I vissa länder i Västeuropa är ju prisnivån på stan inte överdriven.

I Östeuropa, alltså främst tidigare sovjetstater,
har min bild tidigare varit att importerad sprit är rejält dyr på stan. Den är belagd med kraftiga tullar och kostar långt mer än vanligt folk har råd med. Däremot finns ofta relevanta erbjudanden på taxfree med priser som Arlanda inte kan matcha.

Jag har inte brytt mig om att handla på taxfree på senare år främst för att jag köpt på mig så mycket längre tillbaka. Laget räcker länge än. Dock tänker jag att det framöver kan bli ett nytt läge och sannolikt intressant igen. Det handlar då mer om att köpa enstaka flaskor för löpande behov än att bygga nytt lager. Min fundering är då om jag borde satsa på:

1. Arlanda
  2. Hub i Europa
  3. Hub utanför Europa
  4. Mindre flygplats utanför Europa

Frågan handlar främst om kända västerländska märken. Det är inte jättepetigt med exakta märken utan handlar främst om huruvida olika specialerbjudanden typiskt sett är prisvärda jämfört med andra typer av flygplatser.

1. Lokal affär en bit bort från turistmagnet.

Håll dig borta från Flygplatshopping.

1 gillning

I Europa ja. På andra platser kan jag säkert köpa lokalt utbud i sådana butiker medan importerade grejer är dyrare.

Taxfree är nutidens största bluff.

6 gillningar

Du får gärna förklara mer i detalj vad du menar.

Min bild är att taxfree blivit sämre över tid. När jag började handla på taxfree, på 90-talet, var det betydligt bättre än idag. Då kunde man i högre grad lita på att erbjudanden på riktigt var något att ha.

Idag har det blivit mer av lurendrejeri och vissa erbjudanden är fortfarande bra medan annat är fejk. Jag menar nu att något påstås vara billigt utan att vara det. Det är kanske inga extrema överpriser men inga fynd, som är vad de annonseras som.

Lokalt på olika platser är det vanligt att vinflaskor kostar 10 EUR på flygplatsen och 5 EUR i lokala butiker. Flygplatsen är mer ett ställe där man kan lura turister än ett ställe där man som turist kan spara pengar. Detta gäller nu lokalproducerade varor medan internationell sprit följer en annan logik.

Jag har jobbat på ett rederi med taxfree och hade då möjlighet att handla till ”självkostnadspris”. Det var väldig skillnad på de priserna och de annonserade. En flaska som hade 100 kr pris på hyllan kunde jag köpa för 20 kr. Vinstmarginalen var/är alltså enorm.

Beror också på hur man tänker ta hem drickat. Jag packar ogärna flaskorna i det incheckade bagaget och då blir jag tvingad att handla på flygplatsen efter säkerhetskontrollen. Handlar dock sällan eftersom den sista flygplatsen vi åker ifrån nästan alltid är inom EU, + att jag är lite lat och ogärna släpar på flaskor för att tjäna ett par hundra om resan ändå har kostat hundratusen!

Ibland halva priset jämfört med Systembolaget. På vilket sätt är det en bluff?

Du har en poäng när det gäller flygplatser. Det är svårt när man mellanlandar inom EU och vill ta hem saker med de vätskerestriktioner som gäller numera. Det var enklare på 90-talet.

Min modell framåt är att köpa sprit i samband med boende utomlands. Jag ska inte i första hand ta den till Sverige.

Beror väl då på vilket land det är men oftast är taxfree då ett dåligt alternativ, prismässigt.

I vissa länder skulle jag inte köpa spriten lokalt, man vet inte vad det är i flaskan, men i de flesta länderna är väl spriten billigare än i de flesta taxfreebutikerna.