Jag undrar om det finns några på forumet som på regelbunden basis gör inköp i EU-länder, exporterar detta till land utanför EU och får tillbaka momsen via Global Blue, Pie, direkt från säljaren eller någon annan lösning.
Jag har nyligen (som diplomat) börjat göra sådana här inköp och uppfattar att systemen till stora delar är omoderna. Stora delar av “vinsterna” går ofta förlorade i avgifter till mellanhänder. Jag skulle därför gärna bolla idéer med andra som på regelbunden basis handlar varor i EU-länder, exporterar dem till land utanför EU och sedan får momsen återbetalad i en eller annan form. Jag skrev handbagage i titeln här men naturligtvis går det lika bra att hämta varor fysiskt och köra dem över gränsen med bil.
Tänker du på att “lyfta momsen” när du reser till ett icke-eu land?
Vet många som köpt dyra saker i sverige men är exempelvis kinesiska medborgare och visar upp kvittot på flygplatsen och får tillbaka momsen.
Tanken är att man istället ska skatta för saken i hemlandet.
Det är inte riktigt givet. Olika länder har olika regler. Det finns ofta en övre gräns för hur dyra saker man som “vanlig” privatperson får föra in momsfritt. Du kan alltså köpa saker momsfritt i Sverige och ta med dem till landet utanför EU där du bor. Däremot kan man anta att värdet och eller volymen är begränsade på olika sätt om det är alltför enkelt att transportera varor.
Exemplet nedan gäller för införsel av varor till Sverige men frågan här handlar alltså främst om införsel av varor inköpta i Sverige till andra länder. Det är inköpen i Sverige som jag är intresserad av, inte införseln. Där finns som sagt varierande regelverk.
Man behöver inte vara kinesisk medborgare eller liknande för att göra detta. Det räcker med att vara bosatt i Kina eller något annat land utanför EU.
Krävs att affärer är med i ett sånt system samt att de fyller i rätt blankett i affären. Sen måste man ta med blankett och varan till rätt kontor på flygplatsen.
Som mycket annat i Sverige så är det EU som styr och det är ganska klara riktlinjer hur det ska gå till som typ följer det jag skrev,
Det vi typ kan göra är att jämföra avgifter men rutiner med papper kommer vara samma.
How do I go about this?
When you are in the shop, ask the shop assistant in advance whether they provide this service.
Ask the shop assistant what threshold applies to the purchase in order to be eligible for a refund.
At the check-out, the shop assistant will ask you to provide proof that you are a visitor to the EU. You will need to show your passport or other identity document proving your residence outside the EU.
The shop assistant will ask you to fill in a form with the necessary details. You may be asked to show your ticket as proof you are leaving the EU within the required time. The shop assistant will fill in the shop’s part of the form.
Make sure you understand exactly what you need to do and how you receive the refund. In some cases, the shop itself will refund you. In other cases, the shop will use a third party to organise the refunds on its behalf.
Make sure you understand whether the shop takes an administrative fee for this service (which will be later deducted from the refunded amount) and if so what is the fee.
You will receive an invoice for the goods. You must show the invoice, the refund form, the goods and any other necessary documents to the customs officers of the last EU country you leave. The customs officers must stamp the form as proof of export. Without the stamp, you will not obtain the refund.
You must then follow the steps explained at your refund document or by the shop assistant. You can claim your VAT refund in bigger airports immediately, otherwise you will have to send the refund form to the address given in the shop.
Jag har inga oklarheter om regelverket mer allmänt. Jag letar efter konkreta personer som regelbundet gör detta i vissa butiker och har bra metoder/idéer/tänk om det hela. Typ att jag köper mycket av X i butiken Y. Just där funkar det si och så. Jag handlar alltid under månaden Z för då har de årets stora rea.