Momsfria inköp på Amazon.se för utlandsboende

Jag bor och jobbar för närvarande som diplomat i ett land utanför EU. Det innebär att jag också har möjlighet att göra momsfria inköp i Sverige.

Det vanligaste sättet att göra momsfria inköp är via systemet Global Blue. Man får ett särskilt kvitto och får sedan momsen tillbaka på ett särskilt kontor på Arlanda. Dock tar Global Blue ut en förhållandevis hög avgift.

En annan modell är, såvitt jag förstår, att hantera administrationen själv. Då tar man med sig varor och kvitton till tullen på utreseplatsen och får det hela kontrollerat och stämplat där. Sedan skickar man in underlagen för att få återbetalningen.

Nu verkar Amazon erbjuda en tredje variant som (om den fungerar) är riktigt smidig. Jag tar med mig varor och vanliga kvitton till tullen. Där får jag det hela stämplat. Jag mejlar sedan in stämplade underlag till Amazon och får momsen direkt återbetalad av Amazon. Amazon har gjort såhär i andra EU-länder länge och enligt vad de säger ska det fungera även i Sverige.

Jag har förstått att köer på Arlanda kan vara ett problem när det gäller momsfria inköp. Man behöver ha lite tid på sig.

Är det någon som har erfarenhet av detta och då i synnerhet metoderna 2 eller 3?

Jag kan konstatera att modellen med återbetalning av HELA momsbeloppet från Amazon.se fungerar. Detta är alltså utan jämförelse det smidigaste och mest relevanta sättet att göra momsfria inköp på. Alla som är permanent bosatta i länder utanför EU borde använda det.

1 gillning

Låser denna då det finns en annan tråd om det här: