Som boende utanför EU har jag möjlighet att göra momsfria inköp i Sverige. Denna möjlighet finns för alla som bor varaktigt utanför EU. Vissa variationer finns för olika länder, varukategorier etc.
Jag har utforskat hur det här fungerar i praktiken och tänkte här dela med mig av vad jag kommit fram till. Om någon har andra erfarenheter eller ytterligare detaljkunskap får ni förstås gärna bidra.
I huvudsak finns två metoder för att göra momsfria inköp i Sverige:
- Inköp i fysisk butik med mellanhand
- Inköp med full återbetalning av moms
I en rad fysiska butiker som säljer kläder, elektronik eller andra saker finns dekaler vid entrén som säger att de säljer ”momsfritt till turister”. Detta innebär i praktiken att de har avtal med ett visst mellanhandsföretag. Om du ber om momskvitto i kassan så får du det. Detta momskvitto kan sedan användas för att få återbetalning vid eller efter återresan från Sverige. I vissa butiker krävs det att du kan visa upp ditt pass och intyg om att du är bosatt utomlands för att få ett momskvitto.
Hos ett mindre antal butiker finns egna lösningar för att hantera återbetalning av moms. Detta hanteras då av butikens kundtjänst, utan inblandning av något mellanhandsföretag. Här varierar lösningarna något mellan respektive butik. Huvudprincipen är dock att du får fakturan stämplad av Tullen vid utförseln från Sverige. Du skickar sedan in de stämplade fakturorna och får då återbetalning av momsen. Jag har hittills noterat att Amazon, Zalando och IKEA använder denna modell. Det lär finnas fler sådana företag, särskilt bland större aktörer inom e-handel.
Mellanhandsföretagen tar ut mycket höga avgifter och det gör att det man i praktiken får tillbaka är hälften av momsen. För särskilt stora inköp kan procentsatsen bli något bättre men förlusten i avgifter är fortfarande stor.
Det största mellanhandsföretaget är Global Blue som har kontor på Arlanda. Detta kontor har mandat att godkänna export av varor och genomföra återbetalning av moms direkt på plats. De återbetalar antingen kontant i SEK eller genom återbetalning till valfritt bankkort.
Det som konkret krävs för att kunna få återbetalning är:
- Kvittot måste vara utskrivet med ditt namn på. Familjemedlems namn godtas inte även om du har dennes pass med dig. För fakturor är det fakturaadressen (billing address) som är det viktiga. Själva leveransen kan alltså ha skett till en helt annan adress och paketet kan ha hämtats ut av en helt annan person.
- En fysisk adress ska ofta anges och då ska det som huvudregel vara adressen utanför EU. Här finns vissa undantag men huvudregeln ser ut så.
- Du behöver kunna visa upp ditt pass för Tullen eller Global Blue-kontoret.
- Du behöver ha en flygbiljett att visa upp som går till ett land utanför EU. Denna kan vara i digitalt format. Mellanlandning inom EU är ok så länge det incheckade bagaget inte ska tas ut längs vägen.
- Du behöver ha ett underlag som visar att du är varaktigt bosatt i ett land utanför EU. För diplomater står detta angivet i diplomatpasset. För andra grupper kan ett stämplat intyg från arbetsgivaren eller liknande fungera som underlag.
- Varan ska vara k originalfärpackning och oöppnad. I praktiken betyder det att lappar ska finnas kvar i kläder och att inplastade varor ska ha plasten kvar.
Minimibeloppet för att få en faktura stämplad av Tullen är 199 kr. Det är alltså bra att försöka planera inköp för att i möjligaste mån få alla fakturor över det beloppet. När du beställer online blir köpet ofta uppdelat i flera leveranser och fakturor. Ett möjligt sätt att öka chansen att varje faktura ska landa på minst 199 kr är att beställa två eller flera exemplar av samma vara.
För både Amazon och Zalando gäller att det enbart är varor som säljs av respektive företag som går att få momsåterbetalning för. Varor som säljs av tredjepartssäljare går som regel inte att få momsåterbetalning för alls. För vissa varukategorier är denna inskränkning ganska stor. När du köper varor från olika säljare blir de dock automatiskt uppdelade på olika fakturor. Det finns därför ingen anledning att enbart köpa Amazons varor i en order, så länge summan av Amazon-varorna som levereras i samma paket överstiger 199 kr.
För Amazon är det momsfakturorna som behöver få tullstämpel. Andra underlag som ”sammanfattning av beställning” eller liknande duger inte.
Alla tullstämplade momsfakturor som beställts från samma Amazon-konto kan klumpas ihop i ett dokument och skickas in. Har flera olika konton använts behöver fakturahögen delas upp. Det går inte att utläsa av fakturan vilket Amazon-konto det hör till.
Det är enbart moms som är inbakat i priset som går att få återbetald. Importmoms går inte att få återbetald. Med importmoms avser jag alltså den moms som Tullverket för på i samband med att du importerar en vara från t.ex. Storbritannien eller USA. Även om varan sedan förs ut ifrån Sverige går det inte att få den momsen återbetalad. När det gäller beställningar från Amazon-sajter i andra EU-länder går det däremot utmärkt att få tullstämplar i Sverige och sedan få momsen för de köpen återbetalda.
Amazons kundtjänst har en tendens att ibland vara jobbig och hitta på nya krav. Det som godtagits en gång påstås nästa gång inte duga. Det lönar sig dock att bråka och presentera fler underlag vid behov. Jag tror dock att risken för strul om allt i denna post följs exakt är liten.
Global Blue-kontoret på Arlanda öppnar normalt vid 05.00. Tullkontoret vid Red point öppnar normalt vid 06.00. Red point ligger i ankomsthallen i terminal 5, till höger om där man kommer ut efter att ha gått igenom tullkontrollen.
Utöver Red point finns ett större tullkontor på separat adress som är bemannat dygnet runt. För att komma till detta behöver du åka en gul transferbuss som avgår från terminal 4. Att göra denna resa och procedur kan i normalfallet förväntas ta runt en timme.
Om man flyger tidigt på morgonen är normalt tullkontoret vid Red point stängt och en utfärd till det andra tullkontoret krävs då. Man kan alltså behöva åka ut till Arlanda med nattbuss för att hinna med hanteringen i tullen innan det är dags att checka in bagaget.
Det finns naturligtvis ingen anledning att använda den här möjligheten för någon ”överkonsumtion”. Rent krasst är andra rabatter man kan få (rea, refurbished produkt etc.) lika höga eller högre än vad momsavdraget är. De kräver heller ingen sådan extra hantering. Man bör ha gjort lite större inköp för att det ska vara värt att besöka Tullkontoret på natten.
Saker som jag själv köpt på detta sätt är:
- Barnkläder
- Teknikvaror från Apple
- Leksaker (=presenter till barnen)
- Kurslitteratur
- Varor till köket
- Enstaka varor till mig själv
Eftersom jag själv har diplomatstatus har jag möjlighet att göra momsfria inköp av allt detta och mer i landet där jag bor också. För detta finns separata procedurer som varierar mycket mellan olika länder. Jag brukar köpa t.ex. gymkort, internetabonnemang, bilservice och en del varor momsfritt. Utbudet av bättre/finare prylar till verkligt attraktiva priser är dock begränsat där jag bor. Teknikvaror finns men priserna är högre än i Sverige. I andra länder kan det se helt annorlunda ut.
Där jag bor på Balkan är utbudet av varor sämre än i Sverige och priserna ofta högre. För mig finns det alltså en tydlig poäng i att handla i Sverige istället för på plats. Förekomsten av reor och kampanjer på bättre/finare varor är betydligt större i Sverige än här nere. Marknaden lokalt domineras av varor av enklare kvalitet som jag inte köper.
Att jag reser ut från Sverige med en välfylld resväska med momsfria varor kommer alltså till priset av en ganska stor hantering samt att jag under övriga året inte handlar något alls i dessa kategorier.
Hur behov, potentiella fördelar och ”smarta beteendemönster” ser ut gällande momsfria inköp varierar alltså mycket mellan olika personer och länder. De flesta av mina kollegor använder inte den här möjligheten alls eller i obetydlig omfattning. De tycker att krånglet är för stort i relation till den möjliga besparingen. När man har familj blir potentialen större. Det beror på att det samlade behovet blir större samt på att utrymmet i resväskorna är större när man lämnar Sverige.