Problem med kreditkortsköp online från England. Söker därför kloka råd

Jag ska försöka hålla detta kort men uppskattar stort om nå’n med kloka insikter återkopplar…

Bakgrund:

• Julklapp köpt av mig från brittiskt företag online, betald med kreditkort i december.
  • Företaget påstår att alla skatter/moms etc ska ingå (skärmdump finns).
  • Väl här fick tjejen lösa ut det med moms, aviavgift och deklarationsavgift då tullen menade att säljaren fyllt i fel.
  • Vid öppning saknas den största delen av presenten (80% av värdet) och en lapp med en ursäkt om fel i lagerhållningen ligger där istället med en uppmaning om att kontakta dem för återbetalning.
  • Samtliga varor var inkluderade i tulldeklarationen på paketet, så momsen baserades på detta belopp.
  • Allt är dokumenterat med bilder och kontakt är tagen med företaget och mejldiskussion pågår, men går långsamt (liten firma).

Nutid:

Jag ska betala kreditkorträkningen, där denna betalning finns med, innan utgången av januari. Finns det något rätt sätt att bestrida/ifrågasätta detta och nyttja kredittiden s a s?

Jag ser en risk med detta då även om totalbeloppet låses så har det nu erlagts mer pengar för moms och avgifter än vad restvärdet i paketet är. Säljaren lär inte vara öppen för mer diskussion om det går att backa betalningen.

Så, vad säger ni? Naturligtvis har jag lagt fram min krav på säljaren, men vi pratar ändå ett annat icke-EU-land. Och, innan ni säger det: Ja, det var en skitdålig idé att beställa från England och den missen gör jag inte om, men nu är vi där vi är.

3 gillningar

Reklamera både betalningen med kreditkortsutgivaren och tull/moms med tullen. Du ska inte betala för något du inte fått och ska naturligtvis inte heller betala moms eller till för detsamma, säger sig självt.

1 gillning

Jag är inte säker vad du vill. Om du köpte med kreditkort (Visa/Master) fanns alltid chargeback när tvisten uppstod. Fråga banken/kredit institutionen hur startar processen.

Problemen är väl egentligen att det är så många nivåer här och att påvisa vem som gjort fel och när. Med facit på hand hade jag såklart hellre haft alltihop ogjort, men nu sitter ju tjejen med en delleverans, fast det tullen sett är den felaktiga innehållsbeskrivningen.

Så jag vill väl själv påstå att säljaren är den som gjort fel, hela vägen och att de borde ersätta hela strulet. Men kreditkortsräkningen täcker ju inte allt.

Därav önskemål om hur ni skulle tänka och agera.

1 gillning

Reklamera hela betalningen (att du fått delleverans är helt egalt om du inte har användning för det du fått, ex enbart strömadaptern till en laptop - ren e-waste för dig) och ring upp tullen och förklara läget. Du har betalat tull/moms för något som i verkligheten inte fanns i försändelsen.

Du kommer aldrig få något för krånglet, men ändå viktigt att göra. Dessa oseriösa lever på att folk inte orkar bry sig.

5 gillningar

Jag hade problem av liknande typ för några år sedan. Pratade med Tullverket och förstod att det var mer eller mindre utsiktslöst att överklaga något.

När man ska göra DNA-test med amerikanska företag får man betala tull och avgifter för den plastburk de skickar hem till en. Den ska man skicka tillbaka till USA sedan. Man får alltså betala tull för en “vara” som man inte ska behålla. Det är helt rimligt och oproblematiskt enligt Tullverket. Står det på lappen att “varan” har ett värde så ska avgifter betalas. Hur verkligheten ser ut är helt ovidkommande.

1 gillning

‘tjejen’ menar köpare/din sida? Säljare har självklart olika ursäkter för att behålla pengarna/unvika återbetalningen. Däremot betalade du kreditkort (Visa/Master) är det chargeback det först steget. En lapp med ursäkten är ett bevis att säljare har gjort fel. Med rimlig skäl i ditt ärende ska banken göra chargeback och stoppa betalning. Du (köparen) fick delar av en produkt fastän du betalade en hel produkt. Varför behöver du att betala tullen till delarna? Köpavtal mellan du o säljare står att du betalar tullen till delarna? Finns “partial shipment” på avtalet?

Här har väl också säljaren gjort en felaktig deklaration om värde vilket bara det i sig är olagligt?

4 gillningar

Man lär så länge man lever. Del av livet :heart:

Jag hade fokuserat på att få stopp på betalningen så du slipper den. Alltså som typ oseriös försäljare.

Tullverket vet jag inte om jag orkat dra i. Förhoppningsvis är själva betalningen det stora. Resten får bli läropengar. Eller så hade jag tänkt.

Lycka till :+1:

Tjejen är särbon, vars julklapp det var menat att innehålla. Ursäkta otydligheten.

Säljaren verkar inte ohederlig, bara extremt oerfaren och oinsatt. Men nu brinner det mer i knutarna pga att förfallodag på kreditkortsräkningen närmar sig.

Jag har nu bestridit fakturan hos min kortutfärdare/bank och tjejen kontaktar tullen, eftersom hon löste ut paketet.

Allt är som sagt dokumenterat, men det lär väl bli en långkörare detta.

Felaktiga uppgifter från säljaren.

Nix. Men tullposten är tullposten. Så här i efterhand hade det ju varit smartare att bara bestrida och låta paketet ligga, men då trodde vi å andra sidan att det faktiskt innehöll allt beställt.

Nix. Tulldeklarationen på paketet specificerar att alla varor är med, så det är som sagt fel på så många nivåer här.

Det är det jag förberett särbon på också.

Tack för pepp och svar allihop! :heart:

3 gillningar

Hur mycket pengar handlar det om? Ibland kan det vara värt att bara glömma.

Har själv betalt räkning på ett par hundra euro som jag anser vara oriktig, men då motparten är juristfirma och lätt skickar info till kreditupplysningsbolag och driver ärendet med automatik, måste jag själv betala mer än räkningen för att få hjälp (och att ta hjälp av mera juristfirmor är det sista jag vill), stress med oriktiga uppgifter i kreditvärdering som lätt får katastrofala följder, mm… Så bara att strö salt och citron i såret och slicka upp.

Totalt närmare 3000, men det är också en principsak.

Jag återkommer om det händer något intressant i frågan. Nu är alla invändningar ivägskickade iaf.

2 gillningar

Om jag förstår rätt, UK har tullfri än så länge säljare ger ett intyg att produkten är ursprunglig från UK. Ej momsfri!

1 gillning

Säljare i UK (och andra länder såklart) kan dock se till att betala EU-moms (och då också dra av UK-moms förhoppningsvis) från sin sida så att man slipper stå själv och bråka med posten.

2 gillningar