Skonto - rabatt på omedelbar betalning

När jag handlar i t.ex. Tyskland har jag stött på begreppet “skonto” som innebär att den jag handlar med ger rabatt på omedelbar betalning - antingen kontant eller banköverföring, innan jag får varan.

Är det någon som har erfarenhet av detta koncept i Sverige?

Det beror på hur man ser det.

Ofta (men inte alltid) får man ju betala någon form av avgift för att köpa nu och betala senare.

Det är bara att man då inte brukar uttrycka det som en rabatt om man betalar direkt utan snarare en tilläggsavgift vid senare betalning.

Egentligen samma sak men att man väljer att formulera det som antingen en morot eller piska.

Jag vet en svensk leverantör som erbjuder kassarabatt till ett fåtal utländska företagskunder, mest för att det funnits sedan gammalt och att kunderna blir griniga om det tas bort.

2 gillningar

Enligt EU-lagstiftning är det inte tillåtet att ta ut avgift på betalningsformer. En administrationsavgift för kreditköp är förmodligen det du syftar på, eftersom en kreditupplysning ofta görs.

Kassarabatt verker vara konceptets svenska namn. :smile:

Inte på betalningsform (t.ex. kort vs kontanter vid direktköp) men det är mycket vanligt att lämna kredit till kund och ta mer betalt för möjligheten att betala senare.

Ganska likt en negativ/omvänd kassarabatt som åstadkommer typ samma sak. Den som betalar omedelbart betalar mindre och den som dröjer betalar mer.

vad brukar du köpa där du inte omedelbart får varan?

Inte samma men kanske relaterat.
Iallafall förr kunde man pruta bättre ifall man stog med kontanter i näven

Jag betalar aldrig på kredit oavsett vad och var jag handlar, och det innebär per automatik att jag väldigt sällan har varan hemma och den inte redan är betald. Typ allt jag köper via Internet.

Exempel: En offert på ett renoveringsjobb på huset för 100T+ och jag frågar: “Det står att betalningsvillkoren är 15 dagar netto på erbjudandet, hur mycket är kassarabatten om jag betalar direkt när jobbet er klart?”.

1 gillning

Så hur får du handlaren att skicka varor utan att du betalt först?

Tråden handlar om rabatt på omedelbar betalning, så det är vad jag gör - betalar omedelbart när jag köper varan. Det bör dock tilläggas att inte alla handlare erbjuder en kassarabatt.

Vissa resebyråer erbjuder rabatt om man betalar kontant direkt, alltså via tjänster som Trustly istället för att betala med kort.

Detta har jag också märkt. Till och med en sajt som annonserade med det rabatterade priset och kastade på det kravet i sista steget.

Jag rekommenderar att man gör dyrare köp med kreditkort ändå eftersom man som kund har betydligt bättre skydd i Sverige vid kreditköp än om man betalar med kontokort eller Swish. Men givetvis ska man betala hela krediten så fort man får fakturan från kreditkortsbolaget.

2 gillningar

Förstår inte vad tråden handlar om @autodidakten

Om du betalar med ditt VISA kort kan inte handlaren veta om det är ett betalkort ett kreditkort eller ett kontokort

Så handlaren får ju pengarna direkt när du betalar, att du sen inte behöver betala förrän räkningen kommer om du har ett kreditkort eller betalkortdet bryr sig ju inte handlaren om.

Nu kan det ju vara så att handlaren vill erbjuda andra betalningsformer då dessa tre ovan ofta betyder att handlaren får betala en avgift, oftast mellan 1-3% och om du då betala med någon annan betalningsform kan dom kanske erbjuda rabatt.

Men inget av detta handlar ju om att betala kontant, du betalar kontakt i samtliga fall.

Varför skulle handlaren inte kunna veta det? Korttypen framgår av BIN-numret.

Okej, låt oss ta det från början …

• Som skrivet i mitt ursprungliga inlägg betalar jag antingen kontant eller via banköverföring.
  • När jag köper på Internet betalar jag via banköverföring från mitt konto hos Wise.
  • Ibland betalar jag kontant och då står jag vanligen hos återförsäljaren i Tyskland och ger dem pengarna i handen.

Du vet bäst själv hur du kom på betalkort och kreditkort.

Som handlaren inte alltid har tillgång till om de inte processar kortinformation själva, vilket många inte längre gör pga. de rätt jobbiga PCI certifieringar.
Men det spelar ju inte så stor roll, handlaren får sina pengar direkt, efter att din utlösare och bank godkänt transaktionen såklart.

1 gillning

ok stannar där