Uppsagt kreditkort - vilka erfarenheter finns?

Jag fick nyligen ett av mina kreditkort uppsagt, något oväntat. Bakgrunden är att jag haft en period med många inköp och en hel del returer (återbetalningar). Kortutgivaren har uppfattat detta som misstänkt. Jag har lämnat förklaring som initialt godkändes men sedan blev det ändå uppsagt. Frågan handlar om misstänkt penningtvätt. Riktigt hur logiken skulle se ut bakom att många köp med klarnas betaltjänst från en känt företag i Sverige skulle vara penningtvätt vet jag inte men de tycks leva i sin egen värld. Kortutgivaren i detta fall är Avida.

Jag har förstått att det funnits en hel del trassel av olika slag kopplat just till penningtvättregler men detta är första gången jag drabbas själv. Jag kan absolut tillstå att mitt konsumtionsmönster varit onormalt men jag det inte hur det skulle kunna ha med penningtvätt att göra. Det handlar ändå om vanliga småbelopp, inte att jag på något sätt skulle missbruka kortet för något ändamål som är avvikande eller olämpligt.

Vad pratar vi om, på ett ungefär?
Tio om dagen?
Tio i månaden?

Vi pratar om 1-2 köp och kanske 3-4 återbetalningar om dagen. Alla köp har varit från samma källa och det har funnits en logik och rimlig förklaring till varför.

Ett önskemål från Avida var att få in en total lista på alla transaktioner. Jag har ingen möjlighet att trycka ut någon sådan men skulle utan problem kunna ta fram underlag för varje enskild transaktion. De har dock inte velat specificera frågan på det sättet.

Oj. Du låter ju inte som någon guldkund direkt. Varken för kreditkortsföretaget, e-handeln eller miljön.

Hur hinner du ens med alla köp och returer rent praktiskt?

3 gillningar

Det låter ganska som ett ganska märkligt beteende faktiskt. Är den “logiska och rimliga” förklaringen att du handlat med ett kort med någon form av förmån och returnerat på detta kort? :face_with_raised_eyebrow:

Art köpa något med svarta pengar och returnera och få ut pengarna på annat vis är läroboksexempel för penningtvätt.

2 gillningar

Möjligt penningtvätt upplägg. Men din roll är då bulvan/målvakt, inte dina pengar som tvättas.

Tyvärr finns inga riktiga prejudikat för vad som är rimligt eller vilka bevis som behövs i dessa ärenden.

1 gillning

Om du vill ha vettiga svar får du nog lägga ut hela texten och berätta vad det hela handlar om.

I mina öron låter det som ett mycket märkligt köpbeteende som kreditkortsföretaget har reagerat på och därmed sagt upp ert avtal. Det har de säkerligen stöd för om du lusläser det finstilta avtalet som du en gång skrev på.

3 gillningar

Ja, i normala fall skulle det vara märkligt. Här finns en förklaring kopplad till hur den aktuella marknadsplatsen fungerar.

Med kreditkort får man inte ut pengar på annat vis. Man får normalt in pengarna på precis samma sätt som man betalat, alltså in på kortet. Däremot noterar jag att Klarna i vissa fall satt in pengar på mitt bankkonto istället vilket jag uppfattar som konstigt. Jag pratade med deras kundtjänst och de hade ingen bra förklaring. Detta är inget som Avida kunnat se utan de har hängt upp sig just på återbetalningarna in på kortet, som ju följer principen för att undvika penningtvätt.

Då är det väl just det normala fallet de bryr sig om, lönar sig inte att utreda frågan för varje kund. Har du lust att förklar varför det finns en rimlig förklaring i just det här fallet då?

Va? Om du betalar något med betalmedel x, om det är fysiska papperspengar, banköverföring, annat kreditkort, faktura, etc. och sedan gör returen/återbetalning till ett kreditkort du inte betalade med så är det inte samma sätt. Avida har ju noll insyn i köpet och således ursprunget till pengarna, och aktören som du använde för genomför köpet “tror” ju fortfarande att köpet består.

Angående dina omnämnande av klarna så är det inte tydligt beskrivet vad för roll de spelar i relation till ditt uppsagda kreditkort. Hursomhelst, att betala med Klarna kan betyda väldigt många olika saker rent betaltekniskt; de erbjuder bank och kontantköp, faktura, kontokredit, kreditkort… Alla dessa har ganska olika mekanismer och villkor. T.ex. är det som nu kallas Klarnakortet inget kreditkort utan ett betalkort, även om det smakar och luktar som 3tt i vissa avseenden.

Logiken bakom att göra många beställningar är att priserna ofta ändras. Vill man köpa till lägsta pris får man köpa vid rätt tidpunkt. Är man dessutom aktiv blir volymen större. Detta har Avida rimligen inte koll på. Det är ganska udda.

Jag betalar alla köp med kreditkort och får normalt återbetalningarna också till samma kreditkort. Det är ju så det ska fungera. Av någon anledning har Klarna på eget bevåg frångått detta i vissa fall och vad logiken i det är vet jag inte.

Alla betalningar som frågan handlar om har gått till och från Klarna. Det är alltså Klarnas betalningslösning frågan handlar om, inte några andra tjänster hos Klarna.

Kan du ge exempel på situationer där du måste göra många beställningar, och många returer, för att priserna ofta ändras?

Lite konstigt ställd fråga. Jag måste självfallet inte göra många beställningar alls. Min modell är att beställa billiga varor. När priset är rätt köper jag. Givetvis vill även andra köpa de bra varorna till lågt pris så man får vara snabbt. De billiga varorna håller inte alltid rätt kvalitet. En hel del går i retur eller har defekter. Då blir det återbetalningar. Det brukar bli återbetalningar för varje order. Jag närmast räknar med det.

Jag förklarade detta för Avida och bifogade listor som visade på mönstret. Initialt accepterade de förklaringen men när beteendet inte snabbt upphörde blev kortet uppsagt.

Hela den här grejen du håller på med är ju underlig, så frågan är anpassad därefter.

Ok, så din fäbless för billiga Sellpy-kavajer har nu lett till att ditt gratis-kreditkort inte vill ha dig som kund.

7 gillningar

Tja, man får anpassa sig till förutsättningarna.

Frågan handlar inte just om kavajer. Det finns en gräns för hur mycket av samma typ av varor som är vettigt att ha.

Du har fortfarande inte förklarat tydligt hur Klarna är relaterat till ditt uppsagda Avidakort? Menar du att det bara är klarnas checkout och du väljer “betala med kort” och använder ditt avidakort? Klarna tillhandahåller ju bara kassaparaten då, låter mycket märkligt att de skulle skicka returpengar någon annanstans, men visst. Men det var ju fler returer på avidakortet än köp, då måste väl köpet skett med något annat betalmede?

Alltså, det är något du medvetet utelämnar, vet inte hur vi ska kunna hjälpa dig då.

Däremot så är väl rådet utifrån tillgänglig info att sluta upp med det du håller på med oavsett motiv eller förklaring, givet att du vill ha ett kreditkort. Uppenbarligen är det inget beteende som uppskattas av kreditbolagen. Som @Chrysos sa, ingen guldkund direkt, de bedriver ju vinstdrivande verksamhet och du kostnar nog mer än de tjänar på det.

2 gillningar

Så du sitter och beställer från Sellpys ”sista chansen” för under 40 kr flera gånger dagligen.
Sen blir det lite lotteri om vad som kommer hem. De mesta skickar du uppenbarligen tillbaka, men vad gör du med fynden?
Behåller? Säljer vidare?

1 gillning

Det är exakt som du beskriver, Klarnas checkout och avidakortet som standard. På mitt klarnakonto finns även ett bankkonto registrerat. Dit har de skickat pengar av någon anledning. Det är möjligt att det bara skett efter att Avida spärrade kortet men det verkar ändå konstigt.

Det har varit högre köpsummor än retursummor, med bred marginal. Man går knappast plus på att göra köp. Däremot kommer ju återbetalningarna vid olika tidpunkter. Det är svårt för mig att styra det.

Vad är det jag skulle utelämna menar du? Jag tycker frågan har ramats in ganska bra.

Varför kostar jag pengar för kreditbolagen menar du? Jag trodde att Sellpy betalade för transaktionerna, precis som företagskunder generellt brukar göra. Att jag använder kortet intensivt borde ju vara bra för dem.

Jag har haft en period med många beställningar nu. Det går förstås inte att hålla på så i längden.

Jag vet inte om jag skulle beskriva det som ett lotteri men ibland kan man förstå att viss information om varor inte stämmer. De har inte sålts för att längden anges till något helt orimligt. Då kan man chansa. Jag har fått hem riktigt bra grejer på det sättet men också bottennapp som gått i retur.

Min plan är att bygga en större garderob. Sedan kanske vissa överblivna grejer kan gå att göra något av men det vet jag inte nu. Många saker är bökiga att sälja. Det är främst finare märken där det finns efterfrågan.

Här är nog svaret. Du kostar dem merarbete och är inte värd att behålla som kund. Det är nog inte svårare.

Angående penningstvätten kan de nog se detta som en variant av “enpetare” på börsen. Du testar om det funkar och planerar köra större belopp senare, rent teoretiskt alltså.

1 gillning

Blir det på riktigt merarbete av återbetalningar? Jag trodde det mesta gick automatiskt.

Din teori låter rimlig gällande beloppen för det som varit aktuellt nu inget betydande.