Hej,
Vissa affärer, ex. Rusta, menar att de vid en retur endast kan betala tillbaka till det kort som köpet gjordes med.
Jag förstår att det är ett sätt för de att minska risken för att dras in i nån pengarvättsgrej.
Men är det verkligen tillåtet?
Hej,
Vissa affärer, ex. Rusta, menar att de vid en retur endast kan betala tillbaka till det kort som köpet gjordes med.
Jag förstår att det är ett sätt för de att minska risken för att dras in i nån pengarvättsgrej.
Men är det verkligen tillåtet?
Ja, varför skulle det inte vara tillåtet!?
Det har väl varit standard i +10 år?
Retur som i att nyttja deras egna “Öppet köp”-erbjudande, eller retur som i reklamation?
Det tror jag inte är lagligt om det inte framgår av köpeavtalet.
Det du påstår att Rusta påstår framgår ej av deras köpvillkor så jag skulle säga att det inte stämmer.
Enligt Svensk handel så är det så det ska vara enligt lag om penningtvätt.
I praktiken helt omöjligt för butiken att kontrollera eller upprätthålla utan att framstå som extremt oförskämda med risk att tappa kunder, och den individuella kassörskan har noll incitament att krångla till processen och skapa merarbete. Så i praktiken är det en totalt tandlös regel som med enkelhet kringgås av kriminella men är ett störningsmoment för vanliga hederliga människor, som det mesta på detta område.
Skulle tro att det är fullt möjligt om det är p.g.a. retur mot något frivilligt åtagande (t.ex. öppet köp).
Men är det reklamation eller återköp så vete fåglarna om det håller enligt konsumentköplagen/distansköplagen.
Att handla på öppet köp betyder att du får pengarna tillbaka om du inte längre vill ha varan och lämnar tillbaka den inom en viss tid.
Det finns ingen lag som ger dig rätt till öppet köp. Öppet köp är frivilligt att erbjuda vilket betyder att butikerna själva bestämmer sina regler. Det innebär att en del butiker kan erbjuda 30 dagars öppet köp medan andra inte erbjuder öppet köp alls.
Hej alla och tack för svar! Antar väl att det är tillåtet.
Däremot tycker jag att det är kasst och att det skapar onödig friktion. Menmen, får väl avtala bort det vid nästa köp, önska mig lycka till ![]()
Det är till och med ett lagkrav på att det ska gå till på detta sättet.
Vi hade problem med Bauhaus gällande detta.
Hade ett presentkort liggande från dem i något år på grund av att vi betalade med ett sådant vid ett reklamationsärende.
Så tips, vid cashbackköp via presentkort. Var medveten om att vid en reklamation får du återbetalningen på ett presentkort ![]()
Vad behöver du avtala bort menar du? Detta är dialogen vid 99,9% av återköp:
Sedan blippar man med kortet eller telefonen, får skriva en krumelur på ett kvitto. Om någon mot förmodan skulle krångla och vilja kontrollera kortet är det bara att försöka igen senare.
Det är något helt annat. Om du köper något med cash kan du inte få pengarna tillbaka genom att få dem insatta på ett kort heller.