Förståelsen kring reor

Hej,
Jag förstår inte riktigt det här med reor inom klädbranschen längre, tycker det är reor konstant. Förr var det liksom typ julrean som var den stora rean.

Är det en strategi att sätta dyrare pris för att sedan rea eller är det faktiskt så att det inte går speciellt bra för klädbrachen och därav måste de rea ut sakerna billigt?

Tex i barnkläder har Polarn Pyret 50% + 20% av reapriset medan Lindex och hm har inte alls så mycket reor på just barnkläder.

Tex i heminredning tycker jag att Hemtex och Mio konstant har reor är det deras strategi? Så men andra ord blir man lurad om man skulle råka handla till ordinarie pris?

Det är nog så att det reor används på ett mer kreativt sätt än tidigare. Reor kan ju fungera på klassiskt sätt, dvs. att bli av med varor som inte sålt som förväntat, men de kan ju också användas som modell för prisdiskriminering. Prisdiskriminering är ett begrepp som används inom marknadsföring och idén kan enkelt beskriver som att kund 1 har betalningsvilja/förmåga på 1000 kr och då kostar varan så. Kund 2 har betalningsvilja/förmåga på 500 kr och då kostar varan så istället. Genom olika former av riktad marknadsföring kan priset optimeras för varje kund. Det innebär att både försäljningen och priset per såld vara kan optimeras.

Det som du kanske missar här är ju utbudet. Om en viss butik har en ny kollektion kanske det finns 200 varor och flera av dem i olika storlekar och designer. När det sedan blir rea återstår det kanske hälften Om du absolut vill ha en jacka av en viss färg eller vad det nu kan vara är “vänta till rean” kanske inte rätt modell. Det finns människor som tycker att sådant här är viktigt och som är villiga att “betala vad det kostar”. Jag tycker också att det är svårt att förstå det men verkligheten ser ut så.

Det du kan göra för att maximera nyttan för dig själv är att inte öppna varor som du köper i den här typen av butiker. Du väntar i två veckor eller en månad med att öppna de varor du köpt. När det sedan två dagar efter ditt besök i butiken dyker upp en stor kampanj med “halva priset på rean” så går du tillbaka till butiken och de ska då erbjuda dig att “köpa om” varan. I praktiken är alltså de där snygga byxorna slutsålda och du köpte sista exet med 30% nedsättning. Sedan går du tillbaka med byxorna och får då tillbaka skillnaden mellan vad du betalade och det nya lägre priset. Jag har själv gjort på detta sätt och det fungerar. Normalt brukar det vara väldigt svårt att hitta vettiga modeller och storlekar när det är rea. De bra grejerna tar slut snabbt. Så länge du är inom gränsen för öppet köp i den aktuella butiken kan du i princip alltid göra på det här sättet. Under rea-perioderna är det vanligt att varje rea-nivå gäller i några dagar eller en vecka så att potentiellt göra ett bättre köp är inte så svårt.

6 gillningar

Jag har någon enstaka gång köpt samma varav som jag köpt igen om jag hittat den på rean och lämnat tillbaka den tidigare som jag köpt.
Men jag har aldrig tagit med mig varav jag köpt och frågat om jag får köpa om den till reapris. Fungerar detta i alla affärer så länge öppet köp tiden existerar?
Jag trodde man var tvungen att isåfall lämna tillbaka varan och sedan gå tillbaka och se om de hängt ut den till reapris.
Med detta fenomen borde man kunna minska sitt klädkonto med säkert 30% :blush:

Jag har inte den fulla bilden här. Min erfarenhet är följande:

1. Jag gjorde ett stort inköp på Hemtex. Senare kom jag tillbaka med några varor men erbjöds då att “köpa om” hela köpet (alla varor jag hade med mig). Detta var uppenbarligen något som ingår i deras policy. Det frågades på ett så självklart sätt att det knappast handlade om något missförstånd.
  2. Jag brukar normalt köpa saker på nätet. Där finns oftast ett mycket större rea-sortiment än i fysiska butiker. Ofta har jag också använt presentkort som jag handlat på Tradera som del av köpet. Då har jag gjort så att jag beställt varor när det varit låt säga 50% rabatt. Sedan har det dröjt några dagar och då har jag gått till butiken och hämtat ut beställningen. Då har jag också velat använda presentkortet (som väldigt ofta inte fungerar på nätet). Då har de gjort återköp på helheten och sedan sålt dem igen till “dagens pris”. Dock har jag noterat att de verkar ha “saboterat” den här metoden något. Vissa varor har jag först köpt med högre rabatt än vad det blivit sedan. Det är alltså ingen bombsäker metod utan hur effektiv den är varierar mellan olika butiker. Kappahl och H&M har jag gjort detta på.

Du behöver nog prova dig fram och även vara beredd på att alltför smarta metoder sannolikt kan antingen tas bort eller “saboteras” via tidsbegränsade rea-upplägg och annat.

Om butiken har någon form av Öppet Köp är det säkert smidigare för butiken att direkt anpassa priset till det nya reapriset dvs man får tillbaka mellanskillnaden. Annars är det bara att lämna tillbaka varorna och köpa nya till det lägre reapriset men det är mer komplicerat för butiken.

Något att tänka på när man handlar i butiker med långa tider för öppet köp. Går priset ned kan man ta med sig varor och kvitto och förhandla delåterbetalning.

Jag är inte säker på att motsvarande skulle erbjudas så direkt i alla butiker men eftersom det i vilket fall vore möjligt att lämna tillbaka varan och köpa den igen direkt har butiken inget riktigt val.

Tex polarn och pyret har ju höjt sina ordinarie priser ordentligt senaste tiden, så deras rea denna gång lockade iaf inte mig att köpa något… även om de har bra kläder tycker jag inte att de är värda sitt fullpris…och numer inte heller deras rabatterade pris. Prova tex skalkläder från Kuling, de har hållt bra för oss iaf.

Lindex sänker ju lite i omgångar, till och från har de “20% för medlemmar” och det brukar gälla även redan nedsatta varor = större sammanlagd rabatt.

Jag vet på ett ungefär vad jag behöver, brukar kolla sortimentet i ett par butiker relativt regelbundet, sparar det jag vill ha i varukorg och köper om jag hittar de till rabatterat pris vid senare tillfälle och om behovet fortfarande kvarstår.

Köper barnkläder ganska långt i förväg, men då gäller det att man har lite plats för förvaring också. På det här sättet blir det ingen panikshopping och det blir mycket billigare… dessutom finns alltid nästa storlek att ta fram om de plötsligt växt ett par cm under en natt :grinning:

Så sammanfattningsvis skulle jag säga att man dels får ha lite koll på priser över tid, men också värdera priset för varan oavsett “färg på lappen”…

1 gillning

Konsumentverket tar upp krav som finns på begreppen rea och sänkt pris. Även rättigheter som du har, t.ex. att rätten att reklamera en felaktig vara – oavsett rea eller inte.

Förra året genomfördes ändring i lagstiftningen kring reor av just det skälet du nämner, att begreppet blivit urvattnat. Vet inte om det gjort nån skillnad…

Att Black Friday är/var något av ett upphaussat icke-tillfälle är knappast någon nyhet. I länken diskuterar de även vad du nämner, att man ifrågasätter om det någonsin finns ett ordinarie pris.

En annan grej om man handlar mycket online är ju rabattkoder. Räcker ofta med en snabbgoogling så får man upp något, tar inte mer än någon minut.

Vad jag förstår saknas reglering kring rabattkoder. Beroende på vem du frågar är de ett sätt att segmentera rabattmöjligheter eller att kringgå lagstiftning kring rabatter då de som bekant ofta är en googling bort.

1 gillning

Ett liknande fenomen som jag själv ogillar är:

Tänk att jag kollar på en e-handelssida och lägger en vara i kundvagen eller räknar på en försäkring. Gör sen inget köp och lämnar hemsidan. Vad händer inom ett par min.

1. ”pling” ett mail. ”-Vi ser att du är på väg att köpa. Du här får du x% extra om du går vidare och köper.

2. ”Riiiiing” ett samtal. ”-Hej! Ser att du räknade på en försäkring. Du får…”

3. Kollar på en vara i fysisk butik. Lägger tillbaks den, börjar gå bort från den. ”Knack på axeln/harkling”. ”-Hej! Ser att du kollade på xxx”

Två tankar.

Jag personligen har kluvna känslor till det. Trevligt med extra rabatt när man tvekar MEN tråkigt att man inte får ”rätt pris direkt”.

Nu känns de olika påträngande men jag känner mig lite ”påhoppad” i dessa situationer. Särskilt läskigt kändes det häromdagen efter jag kollat på en bilförsäkring. <30 sec från det jag lämnat hemsidan hade jag en telefonsäljare i luren.

Hur känner ni andra om de här rabatterna som dyker upp först EFTER man ”tvekar”?

Stämmer.

En aspekt är också att kampanjer av olika slag används som ett sätt att slippa ändra priser. Jag har noterat detta bland annat på Clas Ohlson. Under perioder när den svenska kronan varit stark har de haft enorma mängder kampanjer. Det har varit “klubbdagar” med 25-30% rabatt ganska ofta. När kronan sedan fallit har priserna justerats ibland men framförallt har kampanjerna blivit mycket färre och inte lika generösa. Jag skulle gissa att motsvarande gällt även i andra butiker. Sedan är det sannolikt så att det främst är de som är klubbmedlemmar, prenumererar på nyhetsbrev eller liknande som märker av kampanjfloden. För de som kommer in för att göra enstaka köp finns ingen poäng med att ha generösa kampanjer.

Om priserna istället skulle justeras uppåt och nedåt regelbundet skulle det skapa någon sorts osäkerhet om “vad varan egentligen är värd”. Med en kampanj kan kunden istället inbilla sig att “ha gjort ett fynd” även om nettopriset i grunden varit normalt. När jag kollat har jag noterat att nettopriset ofta motsvarat det billigaste alternativet på nätet. Det är då ändå en fördel att köpa hos Clas Ohlson eftersom de har tillgängliga butiker och bra servicenivå. Skulle prylen strula så går det smidigt att lösa det.

Jag tycker detta blogginlägg av Fru EB beskriver bra skillnaden mellan en planerad kampanj (”rea” i syfte att tjäna pengar) och en riktig utförsäljning (där syftet är att bli av med varor = bättre för konsumenten)

1 gillning

Jag har aktivt försökt att få detta att funka när jag tyckt att något är så dyrt att jag inte köper det. Gjort ett avbrutet köp på bra yllestrumpor och suttit och väntat på en bra rabatt. Pling!! Äntligen!! Fast då ville dom bara tala om att det var rocka sockorna-dagen nästa dag. :slightly_frowning_face:

Ringer nå’n blir jag förbannad, för det har jag inte sagt ja till. I övrigt handlar jag nästan ingenting så det är inte så aktuellt. :smiley:

En annan intressant sak som jag noterat på t.ex. Benify är att många verkar jobba med at skapa en illusion av billiga priser. T.ex. Samsung hade rätt nyligen en kampanj med rätt bra priser på vissa TV-apparater (faktiska bra priser) när man var inloggad via Benify. Sen hade man ett antal andra varor med vad som såg ut att vara rätt ok priser sett till påstått riktpris (eller vad det heter nu för tiden). Det intressanta var dock att om man testade att logga ut (inte gå via Benify) så tappade man plötsligt de riktigt bra priserna, de som däremot var helt ok via Benify var nu istället mycket lägre. Man skapade alltså en illusion av “allt är billigt” genom att vissa saker faktiskt var det.

Fick lite känslan av IKEA där möblerna ibland verkar vara lockvaror för att få folk till butikerna, där dom sedan köper värmeljus och annat :slight_smile:

1 gillning

Min uppfattning är att det är väldigt beroende på butik / kedja. HM & Co. måste löpande tömma sina lager för att kunna ta emot nästa våg av fast fashion. Mer kvalitativa / tidlösa plagg reas mer sällan (eller aldrig när det gäller basfärger).