Har du köpt något på mellandagsrean eller Black Friday som du inte använt ännu?

Jag funderar lite på det här med att handla på kampanjer. Mellandagsrean är ett jippo där företagen försöker locka oss att spendera mer pengar. Om det faktiskt är något man använder och som man tänkt köpa ändå så är det ju bra att få rabatt. Men har du gjort köp som du inte ens använt ännu? Det har snart gått två månader sedan Black Friday och en månad sedan mellandagarna.

Detta blir en dålig trådstart om inte jag börjar. Jag har lagt in ett filter i min inbox som kastar bort all reklam om black friday så jag handlade inget då. Men i våras köpte jag en regnjacka på en outlet som jag fortfarande bara har använt två gånger. Den var inte särskilt skön. 900 kr i sjön. Det som grämer mig mest är att jag var osäker redan i affären och tog orimligt lång tid på mig att bestämma mig. Borde ringt varningsklockor.

Jag tänker att en bra tumregel kan vara att man ska använda prylen den närmaste månaden, annars kan det lika gärna vänta. Vad tycker ni? Har du någon egen tumregel?

4 gillningar

Har inte köpt någe varken Black Friday eller mellandagsrean i år, inget annat år heller för den delen…
De är väldigt länge sen jag köpte någe på rea för de som reas ut är inte de senaste varorna utan bara som som affärerna vill bli av me…

En riktigt snygg ytterrock. Eller, jag har använt den men bara på en kort promenad på julafton mellan lunch och Kalle Anka. Men egentligen har den inte använts. Än.
Inte så sätt det var ett överilat köp, har letat efter en rock ett tag och denna kommer följa mig i många år.

1 gillning

Brukar samla ett antal köp som ligger på bevakningslistor till större rea-perioder. På BF köptes alla julklappar. Det kanske inte så mycket sparat, men skönt att vara klar med allt i god tid.

Sedan till mig själv köpte jag en skaftdammsugare som har använts en del, men jag är dålig på att städa :sweat_smile:. Den tar däremot väldigt mycket mindre plats mot min gamla så även om den står en del så är det en vinst skulle jag säga. Jag köpte även smart belysning på BF och dem använder jag dagligen!

Under mellandagarna passade jag på att rensa ut och förnya mina basplagg. Blev 24 par underkläder och 15 t-shirt. Alla är samma modell men olika färger så roterar lite och använder dem flera gånger i veckan.

Min tumregel är alltså att fundera åtminstone någon vecka och om det inte är bråttom med inköp så väntar jag till en rea-period för att spara någon slant :slight_smile:

1 gillning

Köpte DNA-test på 23andMe och reservdelar till bilen. Lite udda fynd kanske :sweat_smile:

DNA-testet var värt det som en engångsgrej för €84 man kan grubbla länge över, och några bildelar har redan kommit till användning. Bromsbeläggen får vänta till sommaren.

Hade flera produkter på bevakning men de tappade inte en krona under BF/Mellandagsrean och då fick det vara!

Jag köper bara när jag behöver något, oavsett reapris eller inte. Köper aldrig bara för att något är “snyggt” eller billigt. Jag kan skanna efter det lägsta priset men behovet måste finnas där från början.

2 gillningar

Nej det här har jag aldrig förstått folk som gör heller :smiley:

Här med, dock om det är något dyrare och black friday bara är någon vecka bort så brukar jag hålla mig för att kanske kunna fynda lite :slight_smile:

Den gångna perioden har jag inte handlat något på endera rean. Men tidigare år har det nog blivit nå’n julklapp el dyl. Jag är inte en person som går och längtar till Black Friday.

Jag tror vi behöver skilja mellan olika scenarier här:

1. Jag köpte en pryl för att den var billig och har sedan “tröttnat” på den,
    insett att den var obekväm eller av annan anledning lagt den på hög.
  2. Jag köpte en pryl som jag potentiellt behöver senare och har lagt undan den.
    Det kan vara kläder för skidåkning, vandring eller annan aktivititet. Det blev billigare
    att köpa prylen i förväg än att köpa den i rätt säsong till ordinarie pris. Det kan förstås
    hända att den blir liggande senare men det vet jag ju först när jag kommit iväg på
    vandringen, skidåkningen eller vad det nu handlar om.

Förr brukade jag ha många nya prylar i den första kategorin. Numera har jag i princip allt
i den senare, åtminstone om vi pratar om reor på nya prylar. Om det handlar om spontanköp
som blir liggande så handlar det för mig oftast om saker jag köpt begagnade.

1 gillning

Köpte inget. Har ingen tumregel, utan är bara naturligt snål.

4 gillningar

Jag är ju att betrakta som en riktig surkärring i det fallet då jag gjort det till en grej att inte handla NÅGOT under BF annat än den vanliga maten…

Jag har också totalvägrat att shoppa i Westfield Mall of Scandinavia, Solna, efter att ha sett granskningsprogrammet kring hur regelvidrig arbetsmiljövillkoren var för alla underentreprenörer under byggnadsfasen….

2 gillningar

Jag brukar planera under ganska lång tid inför Black Friday och utnyttja det till max när det väl kommer. Så min tumregel är mer - måste jag köpa det nu eller kan jag vänta till Black Friday där det kanske säljs till halva priset. I år köpte jag löparskor som jag sneglat på under ett par månader till exakt halva priset. Förrförra året blev det ett lättviktstält som jag velat ha länge. Även där med rejäl rea så man kan spara många tusenlappar om man bara är lite uthållig.

1 gillning

Hmm jag köpte 30 tuber tandkräm och 12l tvål, har inte hunnit använda allt ännu. :relaxed:

6 gillningar

Köpte en hänggunga som jag suktat efter sedan sommaren, och den ska upp först till våren. Den skulle jag ändå ha köpt, och fick den nu 25% billigare :slight_smile:
Ett kap, även om den inte är använd ännu, och jag ser redan fram emot vårens och sommarens häng!

Japp, köpte en pryl för 10’000 som jag inte har använt än :sweat_smile: men jag fick ju åtminstone 10 % rabatt :grinning:

Anledningen att den inte blivit använd än är för att det är lite för kallt att tälta under vintern :grin:

Min tumregel är att inte ha tumregler för allt. Bedömning från fall till fall men “undvika onödigt/felaktigt köp” måste ges prioritet över “villhöver”. Och inte gå på “tjäna pengar” för att det är rea. Man tjänar ännu mer på att inte köpa alls.

Ja, 2 par sandaler (samma märke som jag haft de senaste 20 åren) eftersom de gamla var uppslitna - borde köpt i vart fall ett par tidigare. Har bara testat inomhus för det har inte riktigt varit sandalväder …

Min regel är behöver jag det så KÖP! Fast jag lever inte riktigt efter den - jag är en sådan som kan gå och dra på beslutet och under tiden använda utslitna eller sämre saker

Apparat som kan fjärrstyra luftvärmepump. Tyvärr pumpen gick sönder, nu den används som väldigt dyr termometer.

1 gillning