När man jagar kostnader är det tacksamt att använda tjänster på nätet som Prisjakt och Pricerunner. Sedan är det lätt att klicka sig vidare till lägsta priset och köpa en vara med en känsla att man gjort en bra affär. Men nu till min fråga. Hur viktigt är det för er att det finns lokala butiker som säljer produkterna och hur benägna är ni att gå till dem trots att priset är högre än på nätet? Jag tänker att detta är en fråga som har många vinklar. T.ex. kläder som returneras och slängs för att det är dyrare att packa om dem än att sälja en ny vara direkt från fabrik. Men också hur städerna kommer se ut i framtiden om fysiska butiker inte kommer att finnas i den utsträckning vi är vana vid. Hur resonerar ni och vad tror ni om framtiden i denna fråga?
100% support av min lokala butik och ännu mer så om den inte är en del av en större kedja. Gäller det elektronik är det ännu viktigare för mig, så jag vet att jag kan gå till butiken och få åtgärdat vad som nu är fel. Undantaget är om personalen är grinig och verkligen brister i sitt kundbemötande. Då går jag till nätet om det inte finns annat lokalt alternativ.
Givet att jag bor i en väldigt liten ort så tycker jag det är väldigt viktigt att försöka stötta de lokala företagen, för annars kommer orten tyvärr dö ut.
Hade jag bott i t.ex. Stockholm hade jag nog varit mycket mer benägen att beställa online, fast jag hade nog ändå föredragit att köpa från de mindre lokala butikerna.
Jag själv bor i Uppsala som är Sveriges fjärde ort, men där är butiksdöden i centrum ett faktum. Finns snart bara cafér och mäklare i city om man räknar kort de stora kedjorna. Fastighetsägarna verkar tycka det är bättre med tomma lokaler än att hyra ut dem till lägre hyra.
E-handel är en miljömässig katastrof som borde förbjudas. En massa paket med en sak per paket plus en massa luft som ska åka runt istället för effektiva transporter till butiker. Ja, men då får ju alla åka till butikerna istället? Fast det gör man ju ändå. Även om man köpt en tröja på nätet kör man ju in till stan för att handla mat (eller för att hämta paketet hos ett ombud). Att sedan en stor del av varorna dessutom går i retur (ännu mer transporter) och kanske kasseras gör ju inte saken bättre.
Nej det gör man inte, för vi har i princip inga butiker.
Håller dock med om att det är fruktansvärt när folk skickar tillbaka saker hela tiden.
Nej. Inte nu längre.
Har inte heller haft.
Det som har ändrats för oss är att vi fått tillgång till ett mycket större utbud, istället för att ha behövt köra bil i 1-2h enkelväg för att kanske hitta något som liknar det vi var ute efter.
Så för oss har det dessutom blivit en miljömässig vinst, då en lastbil kan forsla paket istället för dussin bilar som kör fram och tillbaka.
Alla har inte samma förutsättningar.
Jag och hustrun köper och handlar i princip 100% i vår egen hemkommun och det som inte går att hitta får bli i grannkommunerna Solna/Stockholm.
Vår Brf har dessutom 6 stycken restaurang- och butikslokaler uthyrda vilket skapar god ekonomi samt en trevlig gatumiljö.
Jag handlar alltid kläder i en fysisk butik, men det blir aldrig lokalt utan får åka till närmsta storstad för “humlans herrkläder” eller “kavajer för gubbar över 50” affärerna i min stad har inte tillräckligt bra utbud.
Elektronik och sånt handlas oftast online då man kan tjäna ganska mycket på att jämföra.
Ska jag vara ärlig så bryr mig inte särskilt mycket om hur det går för dessa lokala butiker, brukar oftast vara nån garnbutik eller nåt ställe som säljer barnkläder som det aldrig är folk inne i och handlar, fattar inte hur dom går runt.
Tänker att det är en del av utvecklingen i samhället, dom får lämna plats för andra typer av verksamheter som folk efterfrågar.
Kan tyckas hårt men så tänker jag.
Ja, kläder är ju svårare om man vill prova och se hur de sitter. Men andra saker som t.ex. elektronik är ju samma oavsett var man köper dem. Sedan är det alltid struligt med reklamation i nätbutiker som någon skrev ovan.
Angående exempelvis garnbutiker och barnkläder så kan det ju faktiskt vara så att de säljer online också. Därav att de överlever. Där tror jag lösningen finns för att kunna ha kvar en levande stad med butiker som både säljer till dem som kommer in i butiken men också till dem som handlar på nätet. Jag köpte nyligen ett par skor på Naturkompaniet. Min storlek fanns inte i butiken, men däremot i en annan butik i en annan stad. Jag kunde prova och senare köpa dem någon dag senare. Winwin i mitt tycke.
Till skillnad från dig är det just denna typ av små affärer jag stödköper i.
Det var inte speciellt länge sedan jag just gynnade den lilla garnaffären längre bort på gatan genom att köpa några garnnystan och ett par grova stickor.
När jag sedan blev bortbjuden några veckor senare gav jag dem till värdinnan istället för den numera obligatoriska vinflaskan.
Värdinnan såg något snopen ut men ändå glad som jag uppfattade det .
Hon får väl sticka sig en grytlapp eller något annat lämpligt…
Blir väldigt mycket på nätet personligen, men jag kan skylla på ett rent ut sagt uselt utbud.
Kan säga att för mig är Luleå en storstad så har ni lite perspektiv.
Handlar rätt mycket på nätet, men köper hellre det som går i butik.
Finns väl ett antal butiker i närheten med bra utbud och priser, tänker typ Netonnet, IKEA, Biltema osv. Tänker inte tumma på utbud eller allt för stor marginal på priset för att handla lokalt. Hasses Elektronik som tar 1500kr istället för 1000kr går helt klart bort.
När jag handlar på nätet föredrar jag dock småföretag, ofta bra priser, man måste väl ligga bra till på prisjakt. Jag köpte ett dyrt Hilleberg-tält av en liten e-handel under Covid. När jag fick hem tältet hade dom handskrivit en rad om hur tacksamma dom var på bipacksedeln.
Naturkompaniet i stan hade 20 veckors leveranstid på tältet och en prislapp som var 2000kr högre.
Beror på vad det är.
Mat är ju givetvis enklare att köpa så nära som möjligt. Även då om man t ex vill ha matkasse kan man ju ta från lokala affären istället för nån stor aktör. Byggvaror och sånt köper jag alltid lokalt om det går att få tag i. Elektronik köper jag alltid billigast möjligt online. Vi har ingen elektronikbutik i hela kommunen och även om det fanns hade det säkerligen varit dyrt och dåligt utbud.
Jag inbillar mig att handla lokalt i längden gynnar en själv i form av jobb och skatteintäkter till kommunen där man bor.
Köper helst allt från butik lokalt. Böcker och CD/DVD beställer jag oftast då utbudet inte finns här.
Mycket viktigt. Handlar i princip allt i vanlig affär. Undantag stora möbler. Provar att det passar, handlar det jag ska ha, klart.
Avskyr att hämta paket och slänga emballage, samt att göra returer dessutom. Det underlättar.
Det blir både och.
Kläder handlar jag nästan aldrig på nätet. Fattar inte hur folk orkar. Man måste ju prova kläderna. Då har man ju två alternativ. Beställ hem typ tre storlekar och skicka tillbaka två, eller så åker man till fysisk butik, provar och sen beställer på nätet. Förutom att alternativ två känns ganska moraliskt tveksam så är det ju en massa jobb. Jag föredrar i stället att gå in till en lokal klädbutik, gärna när det är lite folk i butiken. Då brukar man få superservice. Man kan stå i provrummet och få kläder framplockade om man behöver en annan storlek.
Dock blir det en del annat på nätbutiker eftersom jag inte har så bra utbud i min hemkommun.
Som någon annan nämnde så blir garantiärenden mycket enklare om man handlar lokalt.
Då jag jobbat i butik i många år så försöker jag supporta mina lokal handlare, men jag handlar också på nätet, inte så mycket i Sverige då mycket av det jag vill få tag på finns utomlands.
Stötte många olika lokala företag under pandemin, många hade svårare än en själv.
Jag är dessutom rätt spontan av mig, det tar för lång tid att beställa från nätet, behöver jag fixa badrummet så köper jag det jag behöver nu!
Det finns dock undantag, jag handlar inte längre skor i butik, hatar att tvingas välja mellan bara ett par få skor, dessutom finns de nästan aldrig i min storlek och jag provar heller hemma istället för att vandra omkring på 3 kvadratmeter i en butik.
Jag köper alltid skjortor av samma fabrikat, där jag vet att passformen är utmärkt för mig. Mycket smidigare att klicka hem ett halvdussin skjortor online än att gå till butiken och hoppas att de ska ha i alla fall ett exemplar i rätt storlek och med lämplig färg och design.