Jag kommer framöver köpa en ytterligare större frys. En av planerna med denna är att i ökad omfattning börja med större beställningar av mat på nätet.
Att köpa mat när det finns erbjudanden är generellt vettigt. Samtidigt är många av erbjudandena tydliga lockvaror. Att tömma frysdisken på en viss billig vara på ICA skulle sannolikt inte se så bra ut. Tanken med att sälja varan billigt är ju att det ska räcka till många, inte att en specifik kund ska köpa upp rubbet. Det skulle också bli bökigt att transportera hem det hela.
Om jag istället beställer på nätet skulle jag kunna styra beställandet till tidigt i veckan, innan varor hunnit börja ta slut. Jag skulle utan några moraliska hänsyn (eller sneda blickar från sura tanter) kunna köpa 20-30 förpackningar av vissa varor. Det gör att jag lätt kommer upp över gränsvärdet för fri frakt och kanske får en samling bonuspoäng i kundklubben (om sådan finns) också.
Är det någon som redan nu gör något liknande som har några erfarenheter att delge? Jag har inte tänkt köpa enbart i en butik utan i flera olika. Det finns alla möjliga butiker idag som säljer olika typer av mat online, både “vanlig” mat och mer nischat sortiment av olika slag.
Jag handlar ofta mat på nätet, syftet är för att spara tid men jag brukar självklart spana in extrapriserna och försöka handla mer av dessa varor.
Mina erfarenheter är följande
bra extrapris är begränsade i antal
tar ofta slut vid online beställning
de riktig bra erbjudanden finns i butiken i sk svinnlåda
Att köpa online med hemkörning är inga problem, fungerar hur bra som helst, om detta var frågan. Har provat både Willys, ICA, Mathem (när dom fanns).
Men som ovan beskriver så upplever jag inte heller att det finns speciellt många bra erbjudanden online, t.ex. på ICAs erbjudanden står det oftast ”Gäller endast i butik”.
Efter hur lång tid räknar du att gå break even? En stor frys är väl inte gratis.
Jag handlar på veckans reor i Willys / Lidl och det finns alltid nåt billigt att göra god mat av. Har aldrig känt behov av att köpa typ 300 fiskpinnar. Alla reor roteras ju ändå efter några veckor
Köper regelbundet hem från Willys, funkar toppen. Dock aldrig testat någon sådan strategi utan köper bara det som behövs. Tänk på att din tid också är dyrbar, kan ju ta en stund att jaga erbjudanden hos olika kedjor, vänta på leverans osv
Jag har beställt varor ifrån en ICA butik sedan de startade med detta under pandemin och tycker det fungerar utmärkt.
Att i ICA’s reklamblad, står endast i butik stämmer inte, för de är ofta tillgängliga i online butiken för den ICA jag beställer ifrån. Den ICA:n som jag beställer ifrån tar inget extra för plocket av varor, däremot har de en hemkörningsavgift om man vill ha det hemkört.
Jag väljer att hämta mina varor när det passar mig och tycker detta fungerar bra med online beställningar, men vid hämtning går jag även in i butiken för att se de erbjudandena som inte fanns online eller de som de inte ens har med i reklambladet m.m.
Att handla mat online med hemkörning har funkat mycket smidigt med Coop.se för mig under cirka 3 år nu. Hemkörningen sker här i Stockholm med Gordon som leveransfirma. Det kostar 49kr - 99kr per hemleverans beroende på veckodag. Gratis frakt om man handlar över 2000kr. Jag kan sträcka mig till att ge deras samarbete cirka 4,7 i totalbetyg på en femgradig skala, rekomenderas
Detta är ett av flera koncept. Jag kommer fortsätta handla i vanliga butiker och via Karma också. Redan nu handlar jag bageribröd via Karma i mer eller mindre systematisk form. Med mer plats kan jag öka den delen utan att det gör något. Sedan måste ju inte den extra frysen vara igång permanent. Det kommer variera hur mycket ”lager” jag har hemma.
Frysen ingår i en större plan där det även ingår att inte ha bil och att undvika att äta ute. Jag har alltså tänkt ersätta färskvaror med mer fryst mat.
Givetvis har de det. Jag är dock ganska ”fyrkantig” av mig och gillar att ha det lite inrutat. Jag har alltså tänkt räkna på antalet veckor och hur ofta vissa varor ska användas.
300 paket av en billig vara låter lite överdrivet. Min tanke är mer att köpa 20-30 paket av varor som inte är så billiga. Idén handlar inte om att snåla. Rena billighetsvaror är inte vad jag primärt tänkt mig köpa online.
Kanske skulle underlätta att ha en lista på sådant som du har/vill ha i frysen som du uppdaterar kontinuerligt? Annars kan jag själv lätt gå i fällan att köpa “bara för att det är rea/billigt”. Och för min del går det ibland inte så snabbt att Internet-handla, eftersom jag fastnar i att jämföra produkter, så kanske en avsatt tid varje vecka med tidsgräns på typ 30 min?
Kollade nu på Willys och de har ju en flik som heter “erbjudanden”. Så det är ju smidigt! Många har gräns t.ex “max 3 st”, men kan ju vara intressant att hålla koll på om det gäller per kund eller per köp. Scrollar man ner i listan finns det dock en hel del utan begränsningar, framför allt de som är typ “ta 3 betala för 2”.
Tycker också att det är helt rätt att systematiskt försöka få ner matkostnaderna nu när priserna har blivit så hutlöst dyra
Ursäkta förvirringen, jag skev 300 fiskpinnar, inte 300 paket.
Iaf, jag har inget emot att beställa online. Det gör jag och sambon varje vecka. Det jag var skeptisk till var om du kan spara pengar, om du samtidigt måste köpa en stor ny frys
Jag är helt med på att ha en lista. Just när man har större lager av “samma” varor istället för enbart halvfulla påsar av allt möjligt så blir det betydligt enklare med en lista.
Jag har också sedan tidigare bevakningar upplagda på Matpriskollen. Ett antal varor som jag köper ofta bevakar jag där. Ofta är det extrapris på samma varor i flera butiker samtidigt. Då kan det vara så att ICA har varan för 18 kr och Willys för 15 kr. Detta kan jag se direkt när jag står på ICA och utan att bläddra i olika reklamblad. Alla extrapriser på samma eller liknande varor (olika märken etc.) finns listade under rubriker som “Choklad” eller “Fryst fisk”.
Att spara pengar är relativt. Det jag främst sparar pengar på är att inte ha bil. Tidigare har jag storhandlat med bil en del. De bästa erbjudandena finns oftast i butiker dit man typiskt sett tar sig med bil. Sannolikt rör det sig om varor som butikerna inte tjänar något alls på. De har dessa varor till riktigt lågt pris enbart för att motivera bilresan dit.
Jag ser det som en bekvämlighet att inte behöva köpa olika varor varje vecka och kolla var de är billigast. Istället har jag ett lager som jag kan knapra på. Det är en enkel modell på det sättet.
Att kunna köpa varor med kort datum och frysa in är vettigt men “besparingen” blir knappast enorm. Det är ändå bra att inte behöva bry sig om huruvida plats finns utan alltid kunna köpa alla paket och bara ösa in dem i frysen.
Jag har flera olika butiker nära där jag bor och det gör att utbudet av extrapriser är ganska stort. Samtidigt kan det ju vara svårt att köpa 4-5 fryst kalkoner (hela) om jag samtidigt ska ha alla de vanliga burkarna i frysen. Med en extra frys går det.
Just Willys har ofta sådana erbjudanden kopplade till Willys Plus. Dessa erbjudanden är per kund, inte per köp. Man kan alltså vinna på att ha flera konton på Willys Plus i hushållet så att man kan alternera.