Vilken matbutik handlar ni på? Vi testar på Willys, City gross, Ica Maxi men har svårt för att bestämma oss. Jämför vi priserna för olika typer av produkter kan även skillnader i pris finnas.
Var handlar ni mat och varför gör ni det valet?
Kan förmånliga återbäringar löna sig i längden?
Hur mycket kan vi spara in per år på att välja rätt matbutik?
Jag handlar mat därför att jag är hungrig. ![]()
Följer inga reklamblad etc utan brukar gå dit jag känner för och plockar på mig basvaror om det råkar vara erbjudande. Orkar inte jaga ören då energin bättre används till annat.
För att kunna spara pengar vid val av matbutik har jag följande strategi.
-
Identifiera vilka varor som alltid är särskilt billiga i respektive butik. Här finns ett stort samband med egna varumärken.
-
Kartlägg vilka varor ni förbrukar mycket av. Fastställ hur mycket som är rimligt att ha i lager.
-
Försök få till ”rutter” så att ”när vi besöker mormor åker vi förbi butiken X och kan då fylla på lagret av Y.”
-
Använd Matpriskollen för att hålla koll på färskvaror och ”bulkvaror”, alltså varor som är volymkrävande och går åt mycket av. Lägg upp favoritbutiker och bevakningar av olika varor.
-
Planera veckan och försök få till besök i någon mer butik utöver ”den vanliga”. Gör strategiska inköp där, alltså inte ”de vanliga inköpen”.
Där den mat som jag gillar finns och där jag HITTAR!
Skämt åsido. Jag brukar tänka att man kan göra ganska mycket för att sänka matkostnaden. Nedan fokuserar jag på mat av råvaror och bortser från hämtmat&färdigmat&halvfabrikat eftersom det ofta blir dyrt. Har man ont om tid är egengjorda matlådor som körs i micron både snabbt och billigt.
1-7 i kräver olika mycket ansträngning och ger olika mycket besparingspotential. Vi pratar faktiskt ganska mycket om de här stegen med våra döttrar som snart kommer flytta hemifrån.
-
Välj och köp mycket/storpack/extrapris i den VANLIGA butiken.
-
Välj ANNAN butik med lägre priser på SAMMA varor. Tänk ICA-Maxi istället för lilla ICA.
-
Välj ANDRA/BILLIGARE VARUMÄRKEN på VANLIGA butiken. Tex ICA’s egna basic sortiment.
-
Välj ANDRA/BILLIGARE varumärken på andra, företrädelsevis BILLIGA butiker. Nu är vi inne på Lidl’s egna, småbutiker med utländsk lågprisråvaror osv.
-
Välj råvaror så SAMMA maträtt blir BILLIGARE och gör STORKOK. T ex billigare sorts kött/korv. Dryga ut köttfärsen med morötter, bönor, mer lök, svamp osv. Utnyttja kycklingskrovet och koka soppa på.
-
Gör BILLIGARE MATRÄTTER t ex soppa, gröt, mer vegetariskt, mer potatisrätter som t ex kroppkakor, korv istället för kött osv.
-
En KOMBINATION av ovanstående.
Tror många skulle kunna sänka matkontot ganska rejält om man tänkte enligt ovan.
Jag är rätt så otrogen! Beror främst på att vi har 1,5 mil till närmsta mataffär. Ibland blir det ICA, ibland Coop, Lidl el Willys beroende på om jag är på väg hem från jobbet el vart jag ska. Sällan jag bara åker för att handla.
Jag gjorde en gång för länge sedan ett excelark där jag jämförde priser på kanske 20-30 varor vi köper någotsånär regelbundet. Lidl var i särklass billigast överlag vid ordinarie pris, det är där vi handlar det mesta. Det som inte finns där, som är på rea på annat ställe eller har för dålig kvalité på Lidl, köper vi på ICA eller Willys. I sällsynta fall (vid rea) andra butiker.
Vi brukar handla på Willys och Lidl då det är billigast.
Men det jag tror många missar är att det brukar finnas billiga icke svensk standard frukt och grönsakerpå livsmedelsbutik som exempelvis säljer arabiska livsmedel, asiatisk livsmedel osv. Brukar gå förbi dessa för att köpa på mig frukt och grönt då det är markant prisskillnad.
Handlar på olika ställen för att få lite variation. Oftast blir det ju dock närmaste stället som är en medelstor butik vilket gör att det går snabbt och smidigt. Stora butiker undviker jag.
Handler bara på Lidl. Varför stötta ica och coop med sjuka överpriser på det mesta?
Veckohandlar på Willys för att det är liiiite billigare, jag hittar bäst där och finns inte en massa annat lull som gör att handlingen tar längre tid.
Kompletteringshandlar på Ica Maxi eftersom det ligger på väg hem från jobbet och där finns ett större utbud.
Försöker ibland handla på Lidl men blir alltid besviken eftersom det tar lång tid, inte finns allt jag behöver och oftast är dyrare än de båda andra butikerna där vi bor. (Helt sjukt men slår faktiskt aldrig fel.)
Prisskillnaden mellan Willys, Ica och Lidl på de varor vi handlar är extremt liten på vår ort så det kostar mer än det smakar att köra mellan affärerna.
Jag tycker det är mer intressant vilka butiker som brukar ha de bästa erbjudandena än vilka som har några ören billigare basvaror till ordinarie pris.
Precis. Om jag vill förlänga min shoppingtur med att kryssa mellan provsmakande pensionärer, brödrostar, grillar, billiga strumpor och krukväxter så… vänta nu, det vill jag ju ALDRIG. ![]()
När det gäller detta är Matpriskollen suverän. Du öppnar appen och kan direkt se vilken av de 3-4 butikerna i närområdet som har särskilt bra erbjudanden, alltså på just de varor som du brukar köpa. Du behöver inte längre några reklamblad utan får varorna i samma kategori jämförda direkt i appen.
Jag handlar på ICA Kvantum oftast, ligger närmst. Kör ibland till stora Coop, trevlig butik.
Handlar svenskt så långt det går.
Vi har de flesta olika mataffärer inom rimligt bilavstånd.
Kombinerat bra priser och bra sortiment hittar vi på Willys. Där handlar vi mest.
LIDL har riktigt bra priser ( lite bättre än Willys ofta ) och en hel del matvaror som inte har den vanliga inblandningen av utfyllnad som är regel i Svensk mat. Större andel utländska produkter som är bra. Att hitta leverpastej, korv mm även från Sverige som är riktigt god och har nära noll kolhydratutfyllnad (på upp till 10% som kan förekomma)är möjligt utan att det bli jättedyrt… Tyvärr saknas en del varor man vill köpa på Lidl. Ex vissa typer av sockerfri läsk.
Våra stora ICA-butiker i kommunen har tyvärr under pandemin och hög inflations perioden gått från ok prismässigt till rejält dyra. Förstår inte varför. Har slutat handla där i huvudsak. Mycket välskötta och trevlig tillgänglig personal dock.
Jag vet att dom loggar bra vinster men tappar en hel del kunder till LIDL och Willys. Dom måste rimligen anse att deras kvarvarande kunder är lite mindre priskänsliga. Jag tror det kan stämma. Jag känner 70++ personer som säger tydligt
" jag gör som jag alltid gjort så länge pensionen räcker varje månad, ändrar inget, "
Hemköp och Citygross och Coop handlar vi högst sporadiskt på. Uppfattar dom som dyra och Coop verkar ha problem med lönsamheten och verkar lägga ner butiker över tid även i bra lägen
Willys och Lidl billigast och riktigt bra. Ica ibland och Hemköp om jag hittar något billigare i veckobladet i brevlådan. ![]()
Vi handlar nästan uteslutande på ICA Maxi och Willys. Varje måndag får jag deras veckomail med erbjudanden. Spenderar ca 5 minuter på att scrolla igenom dessa och hitta de varor jag brukar handla som är på rabatt och lägger med dem i min inköpslista. Köper sen så mycket jag får av de ”basvaror” som är på kampanj, tex tre ostar för 79kr/kg istället för 119kr/kg och sparar över 100 kr på en enda vara.
Tar max 20 minuter per månad och sparar oss flera hundra (ibland tusen) varje månad.
Jag har testat det lite faktiskt om jag tex vet att det måste storhandlas och vill testa någon annan än närmaste affären. Något som däremot inte finns med i sådana där appar är ju alla de här kort datum-produkterna som brukar vara de bästa kapen.
Jag har normalt inte använt för ”planerad storhandling” utan mest för vardagen. Vi handlar exempelvis stora mängder creme fraiche. Att redan vid veckans början veta att det på Coop kostar 18 kr istället för ordinarie 25 kr är vettigt. Då kan jag planera in ett besök på Coop särskilt för detta. Givetvis kollar jag ”kort datum-hyllan” när jag ändå är där men några varor som är dyrare behöver jag inte handla alls.
Vi handlar nästan allt på ICA Maxi.
Det är den butik som ligger bäst till och tidigare hittade vi också där vilket gör handlingen mycket behagligare. Nu håller de på och gör om, självklart till det sämre, så nu hittar vi inte längre men man måste väl ändå vänja sig.
Vet att det är en ganska dyr butik, jämfört med t.ex. LIDL och Willys, men de hundralappar vi skulle kunna spara på att byta butik skulle inte vara värt det.
När jag någon gång ändå går in i en annan butik blir jag nästan illamående!