Vi handlar nästan all mat på Ica. Väldigt sällan åker jag till Coop eller Lidl om det är nåt speciellt på kampanj (finns inte Willys eller Citygross där vi bor) . Vi köper svenskt kött, svenska mejeriprodukter, mjölk och yoghurt från lokala mejeriet. Min fördom om Lidl är att det är billiga europeiska märken som transporteras hit med miljöförstörande diesellastbilar… . Och för ett antal år sen tyckte jag att det inte gick att handla allt man behövde där utan behövde komplettera nån annanstans.
Har jag rätt eller fel i mina fördomar?
Hur mycket billigare är Lidl om man skulle handla all mat där?
Hur lätt är det att handla svenskt kött och mejerier där?
Är det stor skillnad i mängden importerad mat (klimatpåverkan från långa transporter) eller importerar Ica också mycket från andra europeiska länder?
Hur påverkas livsmedelsindustrin, miljö och arbetsmarknad på sikt om fler går över till lågpriskedjor?
Handlade ofta på Lidl innan för att det låg så nära där jag bodde. Vi kunde hitta allt vi behövde för våra matvanor. Både svenskt kött och svenska mejerier fanns det alltid.
Upplevde att matkassar a var billigare på Lidl än Willys som vi handlade på sedan. Willys i sin tur är billigare än Ica.
Numera handlar vi på Coop för att det är enda matbutiken där jag bor. Tycker det är ganska dyrt, ungefär som Ica, men jag gillar att gynna den lokala affären.
Jag handlar inte ofta på Lidl, men när jag gör det är grönsaksavdelningen generellt bra. Annars blir det lite billig fulöl, choklad, mejerivaror och en del frysdito… Mitt Lidl har också realådan vid disken: gårdagens bake-off och grönsaker. 10 resp 20 spänn påsen. Ofta svinmycket för lite.
…och rakprylar! Jag köper alla hyvlar och rakskum där (rakar skallen på veckobasis och håller skägget i trim).
Jag tänkte inviga nya cykelkärran nästa gång jag ska dit.
Har för mig att extra utsläpp från mattransporter från Europa/ännu längre bort, jämfört med Sverige, är nästintill obetydlig. Det är “last mile” transporten som ofta genererar mest utsläpp (per vara).
En tomat från Spanien, eller andra sidan världen, kan ha ett lägre koldioxidutsläpp än Svenska tomater om de fraktas på ett effektivt sätt.
Jag skulle handla mycket mer på Lidl om det låg närmre mig
Jag har Lidl som min huvudbutik. Har även flera andra butiker i närheten.
Några utländska kött- eller mejeriprodukter brukar jag normalt inte köpa, även om det finns. Lidls köttutbud kan enkelt sorteras in i tre segment där utländska varor är de billigaste. Det finns dock alldeles tillräckligt av svenska varor rent allmänt.
Jag kan hålla med om att man nog vill komplettera med inköp i andra butiker, särskilt inom de segment där Lidl är svagare.
För att Lidl ska bli billigt på allvar krävs att man följer deras kampanjer och köper varor till nedsatt pris. Lidl är bra på den biten. Att bara handla planerat ger inga gigantiska besparingar. Sedan beror det ju på prisnivån generellt i området hur mycket billigare Lidl är.
Jag skulle inte säga att vi Lidl generellt har mer utländskt av någonting jämfört med andra butiker. Däremot har de ett selektivt sortiment med fokus på varor som är enkla att hantera och (sannolikt) har bra marginal. Det ger ju utrymme att sänka priset.
Varför inte handla på Lidl är väl snarare frågan? Jag är en total slampa när det gäller matbutiker, ser noll uppsida i att vara trogen någon särskild kedja.
Deras gröna oliver i plastburk är en favorit. Glass och små korvar med 95% kött likaså. Sen är faktiskt deras varor som inte är mat ofta bra och finns precis när man behöver dem.
Skulle handla där mycket oftare om det låg närmare.
Kollar av vad i har i frysen samt reklambladen för varje vecka. Blir alltid en mix av erbjudanden på Lidl och resterande på Willys (dom har allt jag ska ha medans Lidl inte har det)
Ja Lidl är billigast generellt, tätt följt av Willys skulle jag säga… coop/Ica ska vi inte prata om…
Lidl har ett mycket dåligt rykte i sådana fall. De har mycket ekologiskt och kan skryta med mycket bra priser. Naturligtvis ska du handla där, jag sparar hundralappar varje gång jag handlar. På riktigt. Och det räcker med att handla ganska lite för att komma upp i sparade hundringar.
Den enda nackdelen med Lidl är att de inte har världens bredaste utbud. Vill man ha ex. en speciell kaffesort så kan man ibland behöva besöka andra affärer. Rekommenderar dock att testa deras egna märken och produkter, de håller hög klass.
Har de inget “riktigt” band efter kassan på Lidl i Sverige fortfarande?
Här i Finland vart det sånt ramaskri att nuförtiden har de.
Utbudet är också minst lika bra (t.om bättre på en del saker) som vilken annan affär somhelst, jämfört med hur det var för en 5 år sedan.
Hej. Håller med om att man ibland inte kan hitta det man söker på LIDL men det har blivit bättre och händer inte så ofta om man kan vara lite flexibel med varumärkena. Oftast bra varor till riktigt bra priser tycker jag på LIDL numera. En sak jag gillar är att det är lättare att undvika matvaror som i onödan är utblandade med oönskade (billiga) kolhydrater. Vi verkar vara värst med det i Sverige. Ex Svensk korv är ofta utblandad med potatismjöl och liknande jag försöker undvika. Leverpastej etc är ännu värre. I de flesta andra länder gör man det mer sällan i charkuterier etc. Kolla på “kolhydrater”. Ex ett vettigt korvrecept enligt mig har MAX 3% kolhydrater.
Där jag bor har Lidl riktigt bra utbud av frukt och grönt, men även hyfsat med bröd och kött. Men visst, vill man ha precis allt får man åka till stora ICA Maxi. Det kostar 10-20% mer för allt och är fullt med pensionärer på jakt efter något att provsmaka. Dessutom är det kaos på ICAs parkering. Men det är ju iaf finare bilar som kaosar där…
Handlar ofta på Lidl, kan dock hålla med om att de har lite tunnare sortiment vad gäller vissa typer av produkter.
En intressant observation är att av någon anledning är många svenskar besatta av att köpa svenska produkter. Lidl har i många år försökt bli av med ryktet som ”tyskt skit” och tryckt på att ”vi har svenska produkter”.
Har själv många gånger undrat var denna extrem-nationalism kommer från vad gäller mat. Varför skulle tyska produkter vara sämre än svenska?