Vilka matbutiker är billigast i Sverige?

Hej! Tänker att detta kan bli en tråd om vilka matbutiker som är billigast samt vilken butik man borde bli medlem i för att spara in mest. Vart är ni medlemmar och vilka är dem billigaste mataffärerna?

1 gillning

Lidl är den billigaste matbutiken i generell mening och även den bästa butikskedjan bland billiga butiker i lågprissegmentet. Därtill finns en mängd lokala invandrarbutiker som har låga priser men ofta ett smalare och annorlunda sortiment än t.ex. ICA. För att kunna handla billigt på ett meningsfullt sätt krävs att man regelbundet besöker flera butiker. Den som envisas med att handla allting i samma butik blir mer eller mindre automatiskt en förlorare när det gäller möjligheten att handla billigt.

Att använda appen Matpriskollen är också viktigt för att kunna handla billigt på ett strukturerat sätt. Du registrerar de butiker du regelbundet besöker eller passerar och de varor du regelbundet köper. När du öppnar appen kan du matcha dessa två. Låt säga att du brukar köpa smör, räkor och kaffe regelbundet. Du kan då öppna en skärm och få en lista över alla extrapriser på dessa varor i de butiker du själv har valt. Inför planeringen av veckans matinköp kan du då bestämma att handla smör i butik 1 på måndag, räkor i butik 2 på tisdag och kaffe i butik 3 på onsdag. Exemplet är kanske överdrivet men i praktiken fungerar det. Ofta kan det vara vettigt att besöka en butik en bit bort om de har extrapris på ett flertal av dina “storköpsvaror”. Det kan du också se i appen.

5 gillningar

Jag stor handlar mest på Willys, vid akuta inköp springer jag över till ICA supermarket. Billigast med ett sämre utbud, men som har blivit bättre är Lidl. City gross, Coop och hemköp anser jag alldeles för dyra.

I min stad finns det en ICA Kvantum som har rimliga priser. Tyvärr blir det omständigt att gå ditt tar minst 40 minuter att jämfört med Willys som tar 10 minuter att gå.

Edit: En annan sak som är viktigt är att läsa reklamblad från alla matbutiker. Jag prioriterar inte sånt, då sparar in på något annat i hushållsekonomin. Typ handla second hand, cykla istället för att ta bilen, undvika köpa platspåsar hem och etc.

Vet du om Lidl har hemkörning inom Stockholm?

Tyvärr inte.

Och det är samma ursprungsland på alla jämförelser? :smile:

Matpriskollen ersätter alla reklamblad. Du blir inte frestad att handla en massa onödiga saker utan kan enbart fokusera på extrapriser på sådana varor som du ändå brukar handla. Dessutom får du alla extrapriser jämförda. Det är faktiskt väldigt vanligt att t.ex. smör på extrapris kostar 30 kr i butik 1 och 35 kr i butik 2. Att sitta och reda ut det med en hel hög olika reklamblad är bökigt. I appen ser du det direkt.

2 gillningar

Klart det inte är såvida inte Lidl sänkt priset rejält på vissa varor sedan jag sist var där inne då svensk nötfärs inte kostade 89 kr kg för någon månad sen (låg runt 120 om inte minnet sviker).

I vart fall i området där jag bor är Ica Maxi och Willys billigast med Willys cirka 5% billigare utan hänsyn tagen till Ica bonus. Coop Forum och Lidl strax därefter återigen utan hänsyn till bonusar. Sen kommer Hemköp, Ica Kvantum och möjligtvis någon enstaka Ica Supermarket och sist Ica nära och Coop i botten. Coop är dock överlägset dyrast om man räknar in dåliga bäst före datum.

Om alla som säger Ica är dyra kunde börja skriva ut vilken butikssort hade det varit ärligare. Ica nära är dyra, Ica Supermarket är dyra. Men en Lidl är generellt inte billigare än en ica maxi på likvärdiga produkter.

1 gillning

Poängen med Lidl är att köpa varor av deras egna varumärken och bevaka deras erbjudanden. Om prisjämförelsen ska göras med märken som säljs hos flera butikskedjor och varornas ordinarie priser så är Lidl inte generellt billigt på allvar.

ICA Maxi är generellt inte billigt även om det så klart finns fler lågprisvaror där än på ICA Supermarket. Precis som alla butiker dit man normalt behöver bil för att ta sig har ICA Maxi vissa kraftigare extrapriser som fungerar som lockvaror. Mer generellt brukar ICA Maxi bortsett från lågprisvarorna och lockvarorna inte vara särskilt billigt alls.

1 gillning

Kollade igenom mitt kvitto från ICA maxi som låg på 1000kr, hade blivit 18 kr billigare på willys motsvarande butiksstorlek.

Är vegiterian dock förutom lax då :slight_smile: pesci

Nötfärsen var det - äggen kan jag inte garantera!

1 gillning

Vi handlar uteslutande på Ica Maxi. Våra största enskilda inköpsposter är nötfärs, kycklinglårfilé och mjölk, i den ordningen. Dessa varor vill jag ska komma från Sverige, mycket för att vi inte använder antibiotika vårdslöst som många andra länder gör.

Vad kostar motsvarande svenska varor på Lidl?

På mitt närliggande Ica Maxi ser det ut som följande:
Nötfärs kostar ca 104 kr / kg, den billigaste storpacket från sverige 1600g
Kycklinglårfilé kostar ca 70 kr för 700 g, d.v.s. 100 kr / kg
Mjölk kostar ca 12 kr / l

Man kunde klart byta ut lårfilén mot bröstfilé, men lårfilén är så otroligt mycket godare att när jag testar att köpa bröstfilé igen smakar det skosula.

1 gillning

Sedan nötfärs förstår jag inte vaför man skulle köpa 500 g då den alltid är dyrast

Det spelar väl ingen roll var produkten är tillverkad?

1 gillning

Förlåt men att jämföra produkter när du inte köper efter optimal storlek ( största paket ) så kan man inte jämföra du handlar tyvärr osmart då

Det är ingen mening att jämföra de billigaste matbutikerna och bara jämföra svenska varor. Hälften av all mat i Sverige är importerad och t.ex. köttprodukter förädlas i Sverige trots att råvarorna importeras från Danmark eller Tyskland.

1 gillning

Jag jämför matpriser i förhållande till kg eller liter och då är storleken på förpackningen sekundär. Det är bl.a. därför vi har tre frysar.

För det första för att svensk djurhållning är bättre, starkare djurskyddslagar och dessutom mindre antibiotikaanvändning.

För det andra att det är det mindre transporter om man köper svenskt.

För det tredje så anser jag att man ska stödja svenska bönder och svensk livsmedelsproduktion.

10 gillningar

Pratar vi ordinarie priser är det knappast billigare. Sedan brukar det ofta finnas erbjudanden på Lidl och varor med kort datum som säljs till nedsatt pris. Man kan också kombinera dessa två saker. Lidl är bra på prissänkningar, bättre än de flesta andra butiker.

Att det är bättre med svenska varor är utländska är givet för mig. Att Lidl är bra på svenska varor ser jag som viktigt.

2 gillningar

Det är inget fel med det i och för sig, men då bör man starta en diskussion om det ämnet. Den här diskussionen handlar om de billigaste matbutikerna.

Har man krav på maten man köper är det självklart att det inte blir billigt, men det är många som inte har råd med svensk mat.