Många gånger är det den närmsta som gäller såklart. I mitt fall är det en Coop… jag undviken den så mycket det går. Ica är kanske 500 meter bort istället för typ 150m. Den är också dyr men har ett betydligt bättre utbud och trevligare ”vibe”. Passerar jag Tc så är Hemköp i Åhlens stor med rätt bra priser, men då ska man också till Norrmalm…
Vilken föredrar ni?
Edit: Har ni testat att få varor hemlevererade från butik/matkasse? Hur funkar det för er?
Resonerar ungefär som du, en balans mellan hur långt man orkar åka och priset.
Mycket av det jag äter kan bara handlas online så blir lite så också.
Annars blir det mest ICA typ 10 minuter bort.
Ibland Uber Eats ifall man inte kan komma iväg. Däremot extreeemt dyrt har jag kommit fram till, säkert det dubbla för matvaror.
Finns några mindre affärer närmre men det blir alldeles för dyrt tycker jag, inte pga snålhet utan det blir lite för löjligt liksom kan inte betala hur mycket som helst för grejer!
Använder en blandning av flera butiker och Mathem. Tycker att Mathem är reko. Några fördelar med dem är:
Man kan få gratis hemleverans vid större beställning.
Prisnivån är ok. Extrapriserna är ofta helt reko.
Det går att ”spara” extrapriser och använda två veckors extrapriser i samma beställning. Detta underlättar mycket. Flera andra butiker har begränsat detta.
Jag försöker att handla på Willys, hyfsade priser och sortiment. Trevlig personal. Har dock allra närmast till ICA som är dyr, dessutom har personalen en kass attityd. Så där blir det bara stödköp. Har även ett Lidl inom gångavstånd. Hyggliga varor med hyfsade priser, men det är väldigt märkligt klientel som handlar där. Oftast bökigt och tjafsigt, särskilt i kassakön. De har dock självkassa öppet ibland då funkar det smidigt. Lidls personal är sämst i klassen, hälsar aldrig och allmänt dryga.
Vi hade matkasse när jag växte upp, länge sen men det kanske fortfarande är samma grej. Lite dyrare, skönt för folk att slippa hitta nya recept. Min erfarenhet av det var att det ofta inte var jättegott bara men jag var ju ung och det var länge sen så det har säkert blivit bättre!
Haha när jag bodde nära Lidl Folkungagatan var det ofta så där! Märkligt folk och knasiga problem. Långa köer och uråldrig kassateknik, men vad utsätter man sig inte för med billig tysk korv på spel!
Handlar gärna lokalt hos närmaste gårdsbutik (grönsaker och ägg) eller jägare. Annars blir det oftast Willys eller Lidl några mil bort, valet beror på veckans erbjudande och vad jag behöver köpa för tillfället.
Edit: Har inte testat matkasse (tror inte de levererar i min glesbygd). Däremot beställer jag gärna en de l specialvaror från nätet, främst nötter och olika typer av fetter (MCT-olja, märgfett, ghee etc).
Jag är egentligen inte en speciellt prismedveten shoppare men är i regel nöjd med Lidls utbud så det blir oftast där. Bor även nära en stor Coop och en liten ICA så det händer att jag handlar där också. Som den socialt missanpassade kuf jag är hade jag dock uppskattat om Lidl hade självscanning, för då hade jag sluppit titta den stackars kassörskan i ögonen.
ICA Maxi eller Willys. Ganska lika priser men Maxi har ett mer komplett sortiment. Även ICA Kvantum om jag ska köpa en färdig matlåda. Dom har eget kök och gör riktigt bra mat till ok pris.
Lidl till stora inköp och CityGross till det som saknas samt vardagskomplettering och fynd hos min lokala Coop. Jag är polygamist när det gäller matbutiker.