Det beror nog lite på var man handlar men i mina lokala butiker upplever jag att Lidl har blivit snålare och sämre än Willys.
Lidl brukade nästan kategoriskt sänka svinn-grejer med 50% men nu kör de mest 25% även på sådant som går ut samma dag.
Tidigare hade de 30% istället för 25%, så även det en försämring.
Willys är mer jämna med högre frekvens 40% på färskvaror.
Lägg till självscanning, inga köer mindre dräggigt, onlineköp och sökbarhet i hela sortimentet så finns det skäl till att jag allt oftare handlar på Willys istället för Lidl.
Coop och framförallt ICA går jag oftast bara in på om de annonserat bra deals eller om jag vill kolla svinnlådor och har vägarna förbi.
Har lite tur att Ica Maxi både ligger bäst till och har bäst eller åtminstone lika priser och bäst utbud av det i närheten så det blir den plus Lidl ibland för deras sortiment.
Ja, Willys är billigt men måste ofta komplettera med köttbiten eller deli osv och då blur det ofta bara ica för allt i slutändan. Hade handlat mer på maxi om det fanns nära! Knappt så det finns Kvantum i stan. Man får nöja sig med en Supermarket… eller en Nära om man har otur att bo så olägligt till.
Jag klipper ofta nedsatta varor och tycker de brukar finnas på både ica och hemköp. Oftast är det det som avgör ifall det blir nötfärs eller kycklinglår - eller potatis- och purjolöksoppa som häromdan när en purjo kostade 5:- styck!
Willys för veckohandling. Maxi för komplettering då det ligger på vägen till jobbet och dessutom har bättre utbud.
Prismässigt är Willys lite billigare men inte jättemycket.
Har försökt med Lidl ibland men blir alltid besviken. Det mesta jag behöver finns inte där och det jag lyckas få tag på är oftast dyrare än Willys. Kan dock vara lite roliga specialgrejer ibland.
Bor en dryg mil utanför Kalmar så det är självklart Kalmar som gäller föt mig. Kalmar centrum dvs Kvarnholmen har i princip ingen livsnmedelsbutik utom en Coop butik mere i hamnen som är svindyr så den går tvärbort av den anledningen att det är parkerinsavgift på hela Kvarnholmen. Och jag tillhör dom som vägrar betala parkeringsavgift.
Så kvar är de två stora köpcentrumena Giraffen där ICA Maxi och LIDL ligger. Stora Coop i Giraffen köpcentrum slog igen våren 2025 då de ryktades gick i kk. Samt Hansa City där bl a City Gross och Willys ligger samt naturligtvis IKEA.
Men själv handlar jjag nästan enbart på ICA Maxi, LIDL och City Gross.
Behöver väl knappast tillägga att båda köpcentrumena har gratis parkering.
För övrigt misstänker jag att kunden med stor sannolikhet blir lika blåst i alla butiker. Nyhetsinslaget i 22 sändningen i TV4 ikväll (onsdag 3 dec) var ju ingen upplyftande nyhet. Butikerna i Kalmar län blåste kunderna mest.
Väljer oftast närmaste men varierar gärna och brukar välja butik efter behov. Vad som är billigast och bäst beror på den individuella butiken snarare än om det står Coop eller Ica på skylten.
10-30% billigare.. Stämmer verkligen det? Jag bor nära en Kvantum och en Lidl. Ordinarie pris på de flesta varor är ofta inte mer än 5% lägre på Lidl. Jag handlar inte på Willy’s men den allmänna uppfattningen tycks vara att Lidl ska vara ännu billigare än Willy’s (magkänsla).
Det ska tilläggas att jag inte jämfört särskilt många varor, och när jag gjort det har det varit samma märke. Alltså, jag förstår att det går att komma ner mer i pris om man köper Lidls egna märken eller off-brand, men då får man ju en sämre produkt (ofta) eller bidrar till “erosionen” i handeln där mer och mer tas över av EMV, vilket jag tycker också är en kostnad på sitt sätt.
Jag har en bra ICA som jag handlar ifrån. Fint utbud och hjälpsam personal. Bröd köps i bageri, kött från Kött&Viltaffären, fisk från fiskhandlaren, köper ibland grönsaker, frukt och bär från en gård och det händer att det handlas ifrån Saluhallen.
Jo, det stämmer, lokala Coopbutiken är dyrast i stan och faktiskt är inte Citygross långt efter. Men, båda har bra veckoerbjudanden, så handlar ändå dessa. Har man små marginaler som jag, så märks prisskillnaderna tydligt. I alla fall jag ser varje gång de höjer priserna på mina favvisvaror och prisskillnaden affärer emellan.
Funderade lite på att sluta med ICA men denna typ av ”fusk” kan man väl anta att diverse enskilda handlare ägnar sig åt oavsett kedja, ungefär som det pristrixande som pågår runt Black Friday och mellandagsrean. ICA-handlare manipulerar pris inför prisundersökning