Vilken mataffär väljer ni?

Det är nog dumt att välja en mataffär, vi går till den som har bäst priser på det vi ska köpa vid det tillfället. Det är ju främst på lite dyrare produkter som det finns pengar att spara vid erbjudanden. Ifall potatisen kostar 14,9 eller 15,9kr/kg kommer inte göra någon skillnad på totalen om du inte lever på en väldigt tight budget.

Har Willys hemma, Ica kvantum, coop och Lidl inom ca 5-15min promenad.

1 gillning

Vi körde matkasse med recept ett par års tid, men kräsna barn ratade de flesta recept så vi lade ner det.

Att få varorna hemkörda gav dock mersmak så vi gick över till att klicka hem storhandling från ICA Maxi (har föredragit ICA hela livet). Vi har kört det i sex-sju år nu. Testade Coops e-handel under typ ett år men gillar ICAs sortiment och webbsajt bättre så gick tillbaka till den.

Gränsen för gratis hemleverans har höjts så nu klickar vi hem storhandling varannan vecka för att garanterat komma över gränsen. Kompletterar på lokala ICA (närmast) eller Coop (större, lite längre).

1 gillning

Exakt! Det verkar som de flesta bara läst nån prisjämförelse där man räknat kronor och ören på en förutbestämd matkasse. Därifrån har man bestämt sig för var det är billigast. Så fungerar inte mitt handlande. Det är flexibelt och lite mer långsiktigt där jag kan bygga upp ett litet lager på dyra varor när jag kommer över det billigt. Varierar lite mellan butiker och vet vilka butiker som brukar kunna vara ordentligt billiga på dyrare produkter.

2 gillningar

Eller hur! Som exempel har jag aldrig köpt kaffe till ordinariepris. Nu vid juletider brukar det vara bra erbjudande på kaffe… Så förbered er! :hot_beverage:

Inte jag heller. Hade ett lager på säkert 15 förpackningar när kaffepriset steg till skyarna. Respektive paket kostade kanske i snitt 30 kr. Tog typ ett år att konsumera upp allt så nu är vi tyvärr tvungna att dricka dyrkaffe men till ordinarie pris förstås.

1 gillning

Väljer ingen speciellt, men försöker undvika ICA när jag är i Sverige och handlar.

1 gillning

Även om jag mest bara handlar online på “dyra” ICA maxi så köper vi det som är billigt/på kampanj och lagar det. Väldigt mycket mat går ju dessutom att lagra som det är eller frysa, så vi köper på oss. Var fjärde-sjätte vecka är något märke av smör på kampanj, någon ost är billig var och varannan vecka, tvättmedel kan man ha massor och fem falukorvar i frysen etc. etc.

När jag ändå är och kompletterar smågrejer i annan butik köper jag på samma sätt på mig av deras kampanjvaror.

1 gillning

Förutom kaffe köper jag aldrig heller smör, ost eller köttfärs till ordinarie pris. Om pastan är en krona dyrare kvittar om man köper ost som är 50 kr billigare. Utöver kan man ju hitta annat i butiken som är billigt. Är äpplena dyra så struntar man i äpplen just då och kanske köper någon annan frukt som är bra prissatt i den butiken man är i eller så skiter man i frukten helt.

Det blir total nonsens med de där prisjämförelserna när de jämför ost för 129 kr per kg på Ica mot ost för 125 på Willys eller vad det kan vara. Skulle aldrig någonsin ens köpa den där osten för mer än 79 kr per kg.

3 gillningar

och hur känns det att gynna dem nu när det framkommit att många ICA butiker regelmässigt ljuger i PROs pristest?

Willys för 90% av veckohandlingen, känns bra att bidra till att matvaruhandeln får prispress. Det behövs, marknaden är ytterst dysfunktionell.

kött köper vi på citygross när vi känner vi har tid.

1 gillning

Det dagliga / veckohandling på Lidl.
Det som Lidl inte har: ICA

Ett par ggr i månaden: Costco.
Ostdisken på Coop är trevlig så går in där emellanåt bara för att, men handlar inte något annat där då det är så dyrt.

1 gillning

Lidl på gångavstånd så vardagshandling, bröd, pålägg, mjölk mm. Sen blir det Ica/Coop/City när man vill ha mer exotiska varor såsom “sirap” eller liknande.

1 gillning

Du köpte för lite då. Ullared hade flak gevalia för 39kr st i mitten av 2024. Köpte 3. Snart slut dock.

Nöjd med medlemskapet och utbudet där?

Inte besökt Costco än :face_with_peeking_eye:

Varit medlem sen början. Helt klart nöjd. Blir ca 2 ggr i månaden men i nov var vi där 4ggr (oops)
De har ofta bra erbjudanden. Sist hade dom Zoegas skånerost för 49kr/paketet. Lidel tar 79kr. De hade även 1,5liter röd arlamjölk för 9kr paketet. Billigt!

Kycklingklubbor för 59kr/kg (kronfågel) och svensk flapsteak för 139kr/kg är standard.
Vi köper en del storpack billigare än andra butiker och dom har en hel del annat som ej går att få tag på i andra butiker. farligt att gå in där… det går inte att komma ut utan att ha spenderat några tusen minst. :stuck_out_tongue:

3 gillningar

Mer än 95% handlas på Willys. Ibland kompletterar jag på en lokal Hemköp. Tidigare jagade jag extrapriser på Lidl, Coop och Ica, men har lagt ned det nu. Jag tycker Willys är tillräckligt bra för att inte orka bry mig om övriga.

Jag har nästan aldrig handlat matvaror på nätet, förutom några enstaka beställningar av specialvaror. När det gäller färskvaror som frukt och grönsaker, vill jag välja själv vad jag stoppar i matkassen. Inga defekta varor.

2 gillningar

Primärt Willys och/eller Ica Maxi för att storhandla. Coop Extra pga att det är nära och lätt att småhandla vid behov.

Willys är en stor favorit.

1 gillning

Jag tycker Willys är rätt kasst faktiskt. Bra på frukt och grönt men allt annat är ju rätt sunkigt och sällan några riktigt bra erbjudanden. Kanske beror på var man bor också men för min del ligger Willys längst ned på listan över mataffärer jag helst handlar på.

1 gillning

Vi handlar mest online, och vi har testat alla som går. Kommit fram till att ICA Online är det enda som fungerar, alla andra strular på olika vis eller är för dyra.

Ibland dock Coop online för att nyttja bonuspoängen från deras kreditkort som vi använder till allt.

Hur man frivilligt kan storhandla i fysisk butik övergår mitt förstånd :laughing: men det är off topic!

1 gillning

Håller med om att lokalen (åtminstone min willys ovh en annan jag varit på) är sunkig i jämförelse. Detta tycker jag gäller coop också.