Vi är en familj med två vuxna och två barn i nedre tonåren. Fick igår årsbesked från ICA Maxi, vi handlar i stort sett all mat där. Nu är vi inga snåljåpar utan handlar det vi vill äta. Inget extravagant i vardagen men köper gärna lokalt kött med fin marmorering till helgen, eller en smarrig fisk. Notan landade på dryga 7000kr/månad, 88000/år. Trodde inte att det skulle hamna så högt men med tanke på inflation och ökade matpriser så kanske det inte är så konstigt att det stuckit iväg.
Två vuxna och två små barn under 5 år. Enligt beskedet vi fick från ica låg vi på 156.000 kronor(!) fick lite panik så loggade in på Ica appen och räknade ihop månaderna själv. 110.000 kronor blev summan då.
Vet inte varför det inte stämde med utskicket, men 9200 kronor i månaden lägger vi alltså på Ica. Då ingår blöjor till ett barn och vi tränar dessutom 4-5 gånger i veckan båda två så vi äter både bra och mycket mat
Tack för svar och lite referenssiffror. Skiljer sig rejält beroende på vart man bor i landet också. Klart det drar iväg om man tränar mycket. Nu är båda mina i startgroparna till tonåren så det kommer bara att accelerera
Handlar till 90% på Lidl. 2 vuxna och 2 småbarn, lägger 90 000kr per år, 7500kr/mån. Men detta inkluderar blöjor, toapapper osv också. Tycker det är svårt att minska, frukt & grönt är dyrt.
2 vuxna ca 8000 kronor per månad på ICA och 1000 kronor på kosttillskott! Blir lite kött, ägg, honung etc utanför matbutiker med lite då och då, uppskattar det till ca 1000 kronor månaden i snitt
Vi är tre vuxna , tidigare så låg vi på typ 2000kr per veckohandling vilket hade typ inneburit 8000kr per månad. Vi har minskat det genom att inte storhandla lika ofta varannan vecka eller ännu mer sällan.
Behöver vi något så småhandlar vi det där och då och jag själv bland oss tre är en rabattjagare så skulle ett riktigt bra erbjudande komma så som i fredags 2st lax för 120 kr på ICA, annars håller jag med om att Lidl är ett jättebra alternativ men ibland kan man hitta rimliga priser på ICA och city gross också så länge man är prismedveten, vi har en i hushållet som är prisblind när hon handlar kan vara intressant att man har så olika syn på det i en och samma familj.
Imponerande! Räknar man bort alla restauranger skulle vi inte ens komma nära det. Dyrt med fisk och kött nuförtiden. Svårt att klå 28 på ett halvår vilket är mer rättvist eftersom vi är två.
Jag jagar rabatter, speciellt på protein, frukt, mejeri och ost. Sen äter jag väldigt sällan ute, det sparar in en massa.
Men kommer behöva utesluta vissa inköp under 2026, då min köpkraft minskar rätt rejält.
Sen synd att butikerna har höjt priserna redan i slutet på december, så de kan få bättre vinster, trots momssänkningen. Så tror inte jag kommer märka så stor prissänkning som politikerna räknat med.
Även jag jagar en schysst rabatt när tillfället tillåter, och det skulle onekligen bli bra mycket billigare om bara jag åt. Jag äter säkert 1.5x vad hon äter, men hennes lite större krav på variation och mer kompletta rätter gör att det går mycket pengar åt matlagning med många ingredienser upplever jag det. Att hacka ner en chili i nötfärs med salt och peppar går kalas för mig, men jag får nog paketera det med lök och parmesanost i en urgröpt zucchini för att komma undan med samma koncept om hon ska vilja äta. Vi äter också mycket färsk fisk som jag upplever är dyrt.
2st långa personer. En med ganska hårt träningsschema och den andra skapar en tredje person. Går åt en del käk…
2 vuxna i Sthlm. Ca 4-5 K/månad på Lidl (10 % kanske på ICA/Coop då Lidl inte har allt). Vi tränar mkt och äter mkt. Handlar mkt på kampanj och inga halvfabrikat. Kött/kyckling/fisk (gärna prisnedsatt) med ris/potatis sen mkt grönt, mejeri (kvarg/keso/grekisk/turkisk/mjölk - hälften laktosfritt), kaffe. Tyvärr en stor konsument av lightläsk.
Ej inräknat restauranger då bara ett besök för två kan dra upp det kontot rejält. Det lägger jag istället på kontot ”Nöje & Aktiviteter”.
I den här tråden så fungerar det dock helt tvärtom, att äta ute minskar ju kostnaden i matbutiken.
För att svara på trådstarten, vi hade förra året 21 500€ under posten “Mat & hushåll”, dvs matvarubutiker (mestadels Lidl).
Då var vi fem vuxna personer, i år är vi bara tre kvar. Ska bli intressant att se hur posten ändrar sig.
99 000 kr förra året på allt som inhandlas i matbutiker, dvs mat, rengöring, hygien, toapapper och en del annat då ICA Maxi har en del mer än mat. Men det mesta är ju mat. Så ca 8300 kr/mån.
2 vuxna och 2 tonåringar som äter mer än vuxna. Äter ute ibland men mest i samband med semestrar.
Handlar mest på Willys men även en del på ICA Maxi. Enligt PRO:s undersökning ligger de ungefär lika i pris där vi bor och det är min uppfattning också. Lidl har för dåligt utbud och är ofta dyrare än de andra förutom på annonsvaror.
Vi har som målsättning att klarar oss med 500 kr per person och vecka för samtliga måltider utom eventuell skolmat (3-5 personer de senaste åren). Detta innefattar också förbrukningsvaror (dvs för att hålla rent, disktabletter, toapapper mm). Vi brukar lyckas för det mesta…
Jag har data för de tre senaste åren, den inkluderar allt som är inhandlat på mataffärer. Den inkluderar även snus för en person i hushållet. Vi är två vuxna, två barn runt 10 års åldern.
2023 - 97 tusen, ca 8 tusen/månad
2024 - 108 tusen, 9 tusen/månad
2025 - 119 tusen, 10 tusen/månad
Ökningen beror nog dels på inflationen och de ökade matpriserna. Samt att två i familjen fått diagnosen celiaki och glutenfritt är så dyrt.
Jag för en egen excel för alla inköpt från Coop/Willys/ICA-liknande butiker. Då ingår allt som går att köpa där (mat, städ, hygien och övrigt). 2 vuxna, 1 barn under 5 år,
2024
Snitt 10.000 kr per månad
2025
Snitt 10.500 kr per månad
Utemat (takeaway och restauranger) är inte inkluderat.