Ni som har erfarenhet med att få matvarorna hemlevererade: vilken tjänst använder ni och vad kostar frakten?
Var 7-10e dag med Ica i flera år! Funkar väldigt bra. Alltid bra kvalitet på frukt och grönt, behövt reklamera en gång, var smidigt plus generöst kompenserad utan att be om det. Vi betalar ingen frakt eller plockavgift! Gratis om man handlar för 2000!
Oftast Willys för vår del, hemkörning går lös på 158kr, helt klart värt! ![]()
Jag använder Mathem. Jag betalar normalt ingenting för frakten. Normalt fokuserar jag på att beställa varor på extrapris. Man kan spara sådana varor mellan olika veckor. Så ser det inte ut generellt. Genom att lägga beställningen en vecka i förväg kan jag kombinera två veckors extrapriser.
Handlat via flera olika, brukar vara fri frakt vid en viss summa som man alltid kommer över ändå så blir inget extra. I ensamhushåll i stan utan bil är det framförallt tunga torrvaror som är relevant att få hemlevererat. Man kan ha otur med färskvaror som frukt o grönt, men beror nog också på hur petig man är - själv väljer jag gärna avokado utifrån när jag planerat att äta dem.
Däremot kan de ta betalt för påsarna och påsarna är irriterande nog alltid halvpackade. Det handlar såklart om arbetsmiljö och ergonomi men likväl irriterande. Jag vette tusan hur många ica-kassar som ligger ihopvikta under diskbänken men de räcker gott till kommande generationer iallafall.
Vi har testat alla tror jag. Nöjdast med ICA.
Coop i flera år nu. Hemleverans 49-109:-
Jag är nöjd.
Coop och Mathem. Coop är billigare men Mathem har bättre sortiment. Det som är irriterade med Coop är att de inte alltid passar tiderna. Dvs har man bokat att de ska komma mellan 16-18 så kan de mycket väl komma 19:30. Eftersom man behöver vara hemma när det kommer kylvaror är det rätt störande. Särskilt också om man köpt något man tänkt äta till middag den dagen.
Alla företag kör inte ut inne i stan. Willys funkade tex inte sist jag kollade.
Jodå, i stan kör alla företag ut. ![]()
Jag tycker Mathem är orimligt dyrt om man handlar större mängder.
Det är ju viktigt att veta eftersom jag dessutom bor rätt klurigt att köra till i stan.
Blir det dyrare ju mer man köper?
Ica, samma pris som i butik, vid beställning över 2000kr ingen avgift, annars 99kr. Vi kör leverans varje måndag.
Handlar för ca 2200 varje månad, så kommer alltid över fri frakt.
Sparar massa tid.
Du skriver in ditt postnr så ser du om de levererar dit.
Jag har 111, har inte varit med om att någon inte levererar hit.
Någon som jämfört priset på butik och online? Tittar man på restauranger mm är det 25-30% premium (iallafall i Tyskland) på hemkörning och på plats för samma måltid.
Om du tänker på en pizza så är det generellt ett påslag, ja. Pizzerian får sämre betalt och tex Foodora tar sin del av summan. För kund kan det diffa mer eller mindre.
Med livsmedel är det en annan sak, beställer du online från Ica så kan du välja vilken Ica - och då tex välja en Ica Maxi som har lägre priser än Ica Nära.
Från restauranger är det likadant här ! Det beror på att foodora och övriga som levererar för restaurangen tar runt 30 procent av priset utöver leveransavgiften.
Från ICA är det samma priser online som i butik iallafall!
Har du kontrollerat? Dvs, beställt och fått levererat på eftermiddagen och gått på kvällen och tittat på priser? Eller kollat online medans du står i affären? Jag tvivlar på att det är samma priser online och i affären. I Tyskland har jag iallafall sett skillnad (åt fel håll) på de stickprover jag tittat på.
Ja priset står ju för varje vara man lägger i varukorgen online och det stämmer med priserna jag ser i butik! Framförallt i början när vi beställde hem gjorde jag stickprover ganska ofta för att säkerställa att så var fallet!
Det är samma priser, man väljer sin butik man vill handla från, skillnad i alla butiker och stämmer i de fall jag noterat. Självklart inte granskat rad för rad.
Tror dock de har lite att vinna på att de skulle ljuga när det säger att de har samma priser.
Vi får lägre inköp online, lättare att hitta det man söker och jämföra likvariga produkter, inga spontanköp, osv.
Framöralt man sparar minst 1h i veckan, snarare 2h med körtid för oss.
Tar 3-5 online beställningar till man fått in vanan att handla rätt online, lite svårt med vikt och antal när man sitter bakom en skärm och inte ser.
Testa lägga in din adress vid beställning så ser du om de levererar dit. Jag har testat alla och brukar växla mellan Mathem och Willys. Mathem har bättre utbud men Willys är billigast. De som lockar med fri leverans kan vara sämre ändå, på en tillräckligt stor order tjänar man in Willys leveransavgift.