Tjänster för hemleverans av mat

Hej.
Någon som kör någon matkassetjänst?
Typ Linas matkasse, Hello fresh, Middagsfrid eller liknande?

Är i så fall nyfiken på vilken tjänst och vad ni tycker om tjänsten och framför allt om ni räknat på kostnaden.
Med kostnaden menar jag vilken merkostnad ni har för att använda tjänsten. De vanliga matinköpen bör ju rimligtvis minska.

Jag och frun har påbörjat Hello Fresh. Hade först bara tänkt köra introduktionserbjudandet, men vi fastnade för tjänsten och har kört den i nästan två månader.
Vi har abonnemang för fyra portioner och tre måltider per vecka. Vi är bara två, men vill göra lunchlådor också när vi ändå håller på.

Två månader är lite för kort för att nå ett tillförlitligt resultat, men jag kollade alla matvaru-affärinköp två månader före vi började tjänsten och jämförde med nu efter.
Enl dessa siffror så medför tjänsten oss 1500 kr/månad i merkostnad.
Spontant tycker jag det är mycket, men som sagt är det lite kort tid för en jämförelse och sen har ju matvarupriserna ökat under tiden också.

Någon annan som nördat ner sig? :grinning:

2 gillningar

Kanske bör du väga in andra faktorer? Nyttigare mat? Tidsspar? Nya upplevelser (recept med grönsaker du inte visste fanns)?

1 gillning

Absolut! Det gör jag. Det är ju därför vi fortsatt!
Ytterligare en aspekt är att det sparar lite tid i mataffären och huvudbry om vad man skall ha till middag.

Vi har provat Linas matkasse. Vi har hittills kört med olika erbjudanden i första hand. Jag har alltså fuskat lite och anmält mina föräldrar och andra som “ny kund” för att kunna använda generösa erbjudanden flera gånger. Att det skulle vara ett sätt att spara pengar köper jag inte för en sekund. En merkostnad på 1500 kr i månaden för två personer låter fullt rimligt för mig. Jag tycker att Linas Matkasse är bra och vettigt men inte om målet är att spara pengar. Det fyller helt andra syften i min värld.

Det har jag aldrig trott, (vet inte om det marknadsförs så?).
Men även om man är beredd på att det kostar så är det ju högst intressant att veta vad det kostar så att man kan värdera om man tycker det är värt det.

Om jag skulle satsa på något nu så skulle det vara att shoppa runt med olika alternativ enligt en strategi. Poängen skulle alltså vara att maximera utnyttjandet av proverbjudanden och annat från alla olika tjänster. När du väl är inne i olika tjänsters kundregister får du sedan regelbundet erbjudanden som ska “locka tillbaka” dig som kund. Du skulle då kunna tacka ja till olika erbjudanden från olika företag och hålla dig flytande helt och hållet på rabatter.

Kan vara en idé.
Dock är jag lite begränsad i utbudet pga att jag bor på landet.
Sen vill jag ha svenskt kött, vilket också begränsar utbudet.

Vi har hittills bara kört vegetariska lådor. Tycker de överlag har varit bra. Just kött brukar jag oftast köpa med kort datum och liknande. Bor i Stockholm med flera olika butiker inom gångavstånd. Det brukar alltid dyka upp olika billighetslösningar. Jag skulle egentligen önska mig en rejäl köttskatt som skulle begränsa både utbud och efterfrågan på kött. I väntan på att den frågan ska lösa sig köper jag helst sådant som annars skulle slängas.

1 gillning

Tänker du att detta skulle göra någon form av praktisk skillnad, annat än att det blir liiiiite mer spännande att grilla kycklingen?

Det är en rent ideologisk fråga. Jag frågar mig inte så mycket vad som “gör skillnad” när det gäller sådana frågor. För butiksägaren är det rimligen en bra sak att sälja saker istället för att slänga dem. Om han har gjort sig besväret att hålla koll på det så känns det rimligt att jag också kan göra det.

Jag tror inte så mycket på individuella val när det gäller hållbarhet och att skapa förändringar på systemnivå. Det som krävs är skatter, förbud, kvoter, motbok eller liknande saker. Det som gör människor upprörda är det som fungerar och det är det vi bör sträva efter. Om systemen utformas på rätt sätt kommer marknaden snabbt att anpassa sig till de nya förutsättningarna. Just gällande kött vore det mest angelägna att få bort alla lågprisalternativ, alltså importerat industrikött. Med en skatt per kilo snarare än procentuellt påslag skulle priset på dåligt kött lätt kunna fördubblas medan bra kött inte skulle ändra pris mer än marginellt.

Så i korthet kan man säga att så länge inte pappa staten går in och bestämmer något annat så kan du fortsätta käka djur, fast helst med kort datum och med lite gnagande samvete?

Jag är som du kanske anar köttätare. Men jag köper vad jag tror är bra råvaror, och äter dem med god aptit.
Så länge folk käkar falukorv, fiskpinnar och dricker red bull så tror jag den danska fläskfilén har en stabil marknad…
Jag ser hellre en sockerskatt än riktade köttskatter.

4 gillningar

Jag tror det är bra att hålla isär olika perspektiv när det gäller köttätande som fenomen. Jag har varit vegetarian i flera år även om det var länge sedan nu. Att jag slutade med det berodde på att jag flyttade utomlands och att det medförde tydliga problem där. Jag skulle egentligen inte ha något emot att ta upp det igen men med familj och barn med i bilden skulle det bli trassligare. Jag ogillar sådant som “vegetarisk julskinka” och vill hellre i så fall äta mat från Indien eller andra ställen där det finns bra vegokök.

På den tiden när jag var vegetarian var jag det uteslutande av miljöskäl. Det handlade om en sorts instrumentell matematisk resursfråga, inte en moralfråga. Jag har inga invändningar mot att andra ser på saken annorlunda.

Jag köper lite blandat när det gäller kött, inte minst för att det måste passa barn. Däremot när det gäller produkter i kategorin “köttbit” ser jag helst att det ska vara svenskt. Att köpa varor med kort datum framstår för mig som ett bra sätt att köpa kött om man nu ändå ska göra det.

Sockerskatt kan säkert vara relevant också. Om det nu är en systemförändring vi vill ha räcker det inte med någon enstaka skattehöjning utan det behövs många olika styrmedel.

1 gillning

Personligen köper jag enbart svenskt lokalproducerat kött då min syn är naturnyttan av att behålla våra öppna landskap är väldigt viktigt för vår framtid.

Av liknande handledningar är stor del av vår kost lokalproducerat (i bästa fall egna trädgårdslandet) för att minimera miljöpåverkan samt behålla våra klimatvärden.

4 gillningar

Jag tycker själva linjen framstår som sund och rimlig. Jag skulle dock med det som utgångspunkt inte välja matkasse-alternativ utan hellre försöka hitta egna lösningar. Jag har själv en kompis som har en fårfarm och har funderat på att köpa lite av honom. Jag måste ordna med plats i frysen bara.

Jag ser inte att handla lokalproducerat bara som en miljöfråga, utan även som en ekonomisk fråga.
Personligen skulle jag gärna ha “straffskatt” på icke lokalproducerad mat så att efterfrågan på lokalproducerad mat ökades, på så sätt skulle lokalproducenterna kunna uprätthålla sin verksamhet med mindre mängd bidrag.

För att återgå till ämnet, erbjuder inte mataffärerna själva hemleverans i Sverige?

Nej inte vad jag kunnat se.
Bara sådana alternativ där man hämtar upp själv. Det hade jag väl i och för sig också kunnat tänka mig, men den tjänsten finns inte på min ort.

Vi som tidigare har varit kroniskt dåliga på att laga mat har kört på matkasse i typ 1,5 år nu.

Oklart hur det blir ekonomiskt men gissar på att det är en betydande ökning relativt om vi hade köpt och planerat allt själva. Vi kör på 4 portioner och 4 dagar i vecka men är 2 vuxna och ett yngre barn på halvtid. Räcker till hela veckans måltider undantag några luncher och vi köper i princip aldrig annan ”middagsmat” utan enbart frukost/mellanmål.

En reflektion är att mängden mat vi slänger har gått ner avsevärt och spontan hämtmat har vi helt slutat med vilket jag tror väger upp en stor del av de extra kostnaderna. Dessutom handlar vi numera bara i butik Max varannan vecka.

Skulle vara intressant att räkna på det dock!

Största vinsten är dock känslan av att vi lagt på 10 år på vår förväntade livslängd och minskat stressen i vardagen betydligt :sweat_smile:

3 gillningar

Vi kör Hello Fresh 4 måltider för 4 personer. Har inte räknat på det men upplever tydligt att plånboken mår bättre och livskvalitén ökat något. Framförallt slipper man tänka, planera, handla, transportera under arbetsveckan när tiden är kort (aldrig varit duktiga på att storhandla). Kul att prova på nya recept samt onekligen mindre matsvinn.

Rättar mig själv.
Maxi hade en matkassetjänst.

Dock så kan man inte välja rätter själv som på Hello fresh, därför går det bort.

Menar du att det blir billigare med Hello fresh?!