Vilken mataffär väljer ni?

Andra är för dyra? är inte ICA dyrast av alla? :smiley:

Finns det något som tyder på att inte de andra också gör det?

Samma försvar som min tonåring kör här hemma :wink:

“ngn annan har säkert gjort något liknande nån gång, även om vi inte vet något om det”. Blir ju svårt att uttala sig om saker om man accepterar det som giltigt argument.

Skämt åsido. Ja, det faktum att ICA åkt fast och andra inte gjort det?

1 gillning

Ica och coop är närmast, men Lidl är bättre valet, problemet är att man måste pendla minst 15 min.

Vad jag vet har de bara kollat ICA.

1 gillning

Har en Lidl nära mig men den är sunkig. Jag äter 3 gånger om dagen och är matälskare så jag prioriterar matinköp. Så för mig är pris mindre viktigt än kvalitet. Har en mycket bra ICA Kvantum nära mig som har ett mycket bra och fräscht utbud där butiken dessutom är ren, snygg och bra organiserad! Finns en COOP också som är OK. Men där behöver man karta för att hitta varor…
Har också en Willys nära men den är också sunkig, rörig och inte värt besöket för mig.

1 gillning

Vi handlar mest på Lidl, eller rättare sagt handlar frugan mest på Lidl, och så någon asiatbutik för såna grejer och svenskbutiken (3 × svenska priser :sweat:) när man ska köpa glögg och annat gott inför jul. Och ibland behöver man något från en vanlig supermarket.

1 gillning

Är tydligen väldigt olika, i min närhet så upplever jag inte att någon butik är sunkig. Varken Willys, Lidl, Ica, Citygross eller Coop.

Eller så kanske jag inte har så höga krav. :blush:

1 gillning

Här tycker jag att Willys och Lidl är ganska sunkiga, mår lite illa om jag går in där! Kanske bra för att undvika att handla för mycket men för mig spelar det ingen roll eftersom jag ändå bara köper det jag har på min lista!

Coop valde jag bort av ideologiska skäl för många år sedan. Är mindre extrem nu och kan erkänna att deras egna chips är bra!

Kött och ägg direkt från bonde

Plockar svamp och bär själv

Kryddor, oljor och the tar jag med från sommarhuset (medelhavsland)

Resten baserat på erbjudanden (lika långt till alla affärer och stannar ofta på flera om jag ändå ska handla)

2 gillningar

Jag får samma av Ica Maxi, men det är för att de har en katastrofal miljö för hjärntrötta. Dofter, starka blinkande ljus, ekande brus och extremt stort utbud. :see_no_evil_monkey:

Ingen jättehit när man är intryckskänslig och fort får decision fatigue. Varje gång jag tvingas dit, så ångrar jag mig. :grimacing:

Skönt att de är dyrast, så jag slipper gå dit.

3 gillningar

Vi handlar på ICA Maxi så det är inte så farligt. ICA har ingen leveransavgift över vissa belopp, Coop och Willys har alltid en leveransavgift oavsett belopp. Mathem har jag bra erfarenhet av men de är dyrast skulle jag säga (men också toppen med leverans till skärgården på sommaren).

På ICA online kan du även nyttja butikernas lokala erbjudanden, de tenderar vara bättre än de generella. Det går inte på Coop eller Willys.

Sen när man väger in allt som blir fel vid beställningar från andra än ICA, speciellt Willys (som också har i särklass längst leveranstider), så blir ICA valet för oss. Bor i Stockholm ska tilläggas.

2 gillningar

Sedan jag gjorde mig av med bilen unnar jag mig att helt enkelt handla nästan allt från närmaste ICA Supermarket 500 meter bort som jag passerar på cykel hela tiden.

Småhandlar alltid och köper det mesta strax innan tillagning. Mycket mindre matsvinn tack vare det men det är mest för att jag suger på att planera :sweat_smile:

3 gillningar

Mathem sen ett par månader tillbaka. Otroligt bekvämt, gratis leverans i ett halvår och lär bli billigt även efter det eftersom jag har ett flexibelt jobb och inte måste ta leverans på peak-tider som sent fredag eftermiddag när det kostar mer.

Får man någon grönsak, frukt eller annat som man är missnöjd med så är det bara att ta en bild och reklamera i appen så får man pengarna tillbaka. Har hänt en gång och då var jag extremt petig. Överlag tror jag att de är väldigt noga med att kvalitetssäkra varorna eftersom gemene man oroar sig för att få sämre produkter än de själva skulle plocka i butik.

Enligt matspar.se så kostar min matkasse i princip lika mycket på mitt lokala ICA maxi som hos Mathem också, plus att jag upplever att jag varierar måltiderna mer eftersom jag inte omedvetet väljer vad jag ska laga utifrån hur lätt eller bökigt det är att hitta ingredienserna när jag är i en butik. Lätt att man köper det man har koll på var det finns framförallt när man är stressad :sweat_smile:

Mathem erbjuder också upphämtning av pantburkar men de tar såklart betalt för det så då har jag valt att göra lite kompletteringsköp vid behov på ICA Maxi om jag ändå har burkar att panta.

Kommer fortsätta med hemleverans av mat så länge jag får samma kvalitet som i butik och till samma pris. Så kul är det inte att handla mat, tycker jag iaf :grin:

1 gillning

Vi kör mestadels hemkörning från ICA Maxi. Butiken vi handlar ifrån erbjuder fri hemkörning vid köp över 2000!
Funkar väldigt bra vi får alltid fräscht frukt och grönt. På snart 2 år har det bara blivit fel 1 gång. Snabbt hanterat och bra kompensation då!
Vi har även en ICA supermarket och en Willys hemma ca 100 meter hemifrån som vi handlar enstaka saker ifrån ibland.

Basvaror som kött, pasta, mejeri vissa grönsaker/frukter som lök och äpplen köper jag alltid på Lidl.

Ska jag ha något mer specifikt tar jag hemköp då det ligger på vägen hem från jobbet.

Ja, även om Willys är både sunkigt i själva lokalen men vissa matvaror som kan vara grådaskiga och se totalt oätliga ut.

Lidl tycker jag bättre om även om det är totalkaos där ibland. Det är nästan som ett skämt. Det står pallar och matvaror överallt. Man kan få klämma sig förbi ibland för att komma fram. Däremot är det lite mer spännande produkter med lite variationer i utbud och ibland kan man till och med göra fynd till halva priset!

Eftersom jag tycker det är kul att handla så är hemkörning rena mardrömmen. Man vet inte vad man får och kan inte strosa runt och välja ut det som ser extra bra ut eller har bra erbjudande. Någon 50 procent på rabattlåda finns inte när man beställer på nätet. Men.. Har man inte bil och har långt till butiken hade jag nog också kört med hemkört

3 gillningar

Oftast ica, men ibland willys. Ica är typ ett stenkast bort så avståndet spelar stor roll

Om man vill beställa hem fördiga rätter tycker jag hello fresh är super bra.

1 gillning