Eftersom jag tycker det är kul hatar att handla så är hemkörning rena mardrömmen. ![]()
Biveckohandlar med PicNic (Tyskland). Är dyrare, men inte mycket så värt det. Spontanköper nått på Lidl/Aldi runt hörnet emallanåt när något saknas.
Eftersom jag tycker det är kul hatar att handla så är hemkörning rena mardrömmen. ![]()
Biveckohandlar med PicNic (Tyskland). Är dyrare, men inte mycket så värt det. Spontanköper nått på Lidl/Aldi runt hörnet emallanåt när något saknas.
För kontext så är vi en familj på 4 vara två småbarn, boendes i centrala Malmö och vi har ingen bil.
Vi har sedan snart två år tillbaka handlat online på Willys med hemkörning. Det är toppen!! Brukar bli en beställning på 10-15 papperspåsar med ca 3 veckors mellanrum. Vi bor även nära en Hemköp butik och där handlar vi frukt, grönsaker och smått som glömts bort eller som behövs till något speciellt recept.
Vi snittar på ca 9500kr för livsmedelinköp per månad. Denna siffra har varit ganska konstant de senaste 4 åren då jag fört statistik.
Vi är fler och snittar på 7500 per månad för allt som handlas på matvaruaffärer
Har följt utgifterna varje månad i sju år och kan konstatera att inflationen har märkts för oss iaf. Förra året var snittet 7000 per månad, året före 6850 och året före det 6120
Det har tagit fart senaste åren och det känns i plånboken. En polare kollade igår att inflationen ökat med 34% sedan 2015. Många matvaror är däremot nästan upp mot 100% dyrare än de var då. Självklart finns säkert vissa förklaringar, som råvaror från Ukraina. Ganska förståeligt att priserna påverkas drastiskt av det. Varför typ allt annat hängt med och definitivt ökat med mer än 34% är svårare att begripa.
På tal om det så undrar jag hur 4% reell värdeökning funkar med så hög inflation. 7%- 2% inflation och 1% skatt till 4%… 2% över tio år är ju närmre 22%, inte 34. Alltså bra mycket mer än 2% inflation per år i snitt.
Även för mig som inte lider av hjärntrötthet så är ICA maxi väldigt jobbig. Känns som att man sugs in i ett svart hål som slukar både tid och energi. Undviker
”Min” Ica Maxi fick just för sig att flytta runt olika avdelningar. Bröd, dricka och färskvaror blandades runt och kastades ut på nya platser. Varför gör dom så? Inget nytt har tillkommit. Rent sabotage och gör att det tar längre tid att handla och man blir bara trött.
Delvis vill de väl att du ska spendera mer tid i affären så du råkar köpa mer.
Har en förkärlek till Lidl, om jag kan så handlar jag så mycket jag kan där. Tyvärr så har den ett ganska begränsat sortiment, vilket gör att jag inte alltid kan handla allt där. 2:a plats är Ica. Ica Maxi specifikt. Dock så är jag typ omringad av Hemköp så det slutar ofta med att jag går dit. ![]()
Där jag bor är Willys helt överlägsna. Fräscha och rymliga lokaler, generellt lägre priser och belägen i bostads/kontorskvarter istället för köplada ute i parkeringsöken så man slipper villa-bilist-småbarnsföräldrarna och deras skrikiga ungar.
Handlar mest på ICA Maxi för utbudet är fantastiskt. Priset spelar inte jättestor roll men utnyttjar erbjudanden som passar. Lokalt blir det Coop som är 200 m bort.
En minut till fots till ett litet Coop. För mer fancy grejer finns ICA på fem minuters promenad. Kanske lite dyrare än andra affärer, men vinner på bekvämlighet och noll reskostnader.
En tur till Lidl eller Willys skulle nog kosta mer i slutändan. Plus att jag älskar Coops Goudaost.
Norrköping här, vi har väldigt bra med utbud av olika livsmedelsaffärer tycker jag.
Ingelsta har en stor av varje, ICA, Willys, Coop, och city gross. Mycket trafik och folk dock, om man åker förbi efter jobbet. Däremot har alla e-handel och hämta i lucka.
Jag handlar oftast på ica, jag gillar upplägget i deras butik, de har allt. Försöker ofta handla efter prisnedsatta varor, har nära till en annan Ica också på dagtid, så de kan ha lite olika rabatter mellan varandra.
Men annars försöker jag ofta leta bra priser, och åka dit om det finns fler än 3-5 varor i den butiken. För att det ska bli värt med tid och resa.
Köper så mycket som möjligt på Willys, lagom stort och perfekt grundsortiment (man behöver inte ökenvandra bland kolgrillar, dammsugare och småbarnsoveraller).
En och annan Ica/Coop/Hemköp blir det också om man har vägarna förbi.
Brukade vara stammis på Lidl men har börjat lida av Lidl-fatigue. Att handla där är lite som att flyga med Ryanair, bra priser men man känner sig alltid lite misshandlad efteråt.
Ja hela auran är lite av ett övergrepp, men det är ju scheißebilligt!
Handla på Lidl är lite av att gå dit och se vad som finns mellan borrmaskiner, gymnastikskor och toapapper.