Vilka matbutiker är billigast i Sverige?

Matpriskollen brukar släppa data om vilka butiker som är billigast och det brukar vara Willys och Lidl på delad första plats. Värt att nämna att Willys brukar ha samma priser i hela landet medan framförallt ICA prissätter beroende på region. Så beroende på var man bor kan man spara mer eller mindre på att välja bort ICA

https://matpriskollen.se/prisundersokningar/

1 gillning

Helt rätt, vad kostar då motsvarande billigaste nötfärs, kycklinglårfile och mjölk (ej krav på svenskt) på Lidl? Hittar inte någon info om just Lidls priser när jag söker efter det.

Vill gärna veta vilken skillnad vi pratar om.

Eftersom vi har tre frysar köper vi bara varor som är på rea/klipp/kort datum, och vi bryr oss inte om vilken butik det är, det är varan som gäller.

Vi handlar en gång i veckan och det är på tisdagar. Det gör vi för att det är 5% pensionärsrabatt på City Gross och för att ICA Maxi även ger 5% rabatt när vi självscannar. Idag var den totala 5% rabatten 35 kronor och då är bränslet betalt.

Vi köper sällan i lokala ICA Maxi eftersom de knappt har rabatterade varor så vi kör till nästa ICA Maxi som är mer konkurrensutsatt och där det finns rabatterade varor. City Gross är favoriten då deras omsättning är dålig och därför ofta har rabatterade varor, så vi börjar där. Härnäst är det ICA Maxi, Willy:s och Lidl på väg hem.

Innan vi åker hemifrån kollar vi för specialerbjudanden i tidningar och online så att vi inte blir extatiska på ett ställe och hittar samma vara billigare på nästa. När vi då och då handlar i andra städer kan konkurrenssituationen vara en helt annan än den vi är vana vid och plötsligt är det t.ex. Willy:s, som är billigast på ett brett utbud av produkter. Coop besöker vi bara när vi vet att det finns något av intresse, vilket är sällsynt, annars är det slöseri med tid. Vi är medlemmar i dem alla.

Slutligen måste jag tillägga att vår livsmedelsbudget har varit oförändrad sedan 2015.

PS. Det är alltid dyrast på och efter lönedagen, så då begränsar vi köpen till det absolut nödvändigaste.

Pensionärsföreningen PRO brukar varje år göra en matpriskoll på rätt många av landets medelstora till stora butiker. PRO:s prisundersökning - PRO

1 gillning

Kan ju också jämföra kampanjpriser. Nu när midsommar närmar sig har många butiker rea på liknande varor. Här är några exempel med likvärdiga varor:

Lidl Vispgrädde Skånemejerier 23 kr st. Ica 2 för 50.
Lidl Valio smör 500g 40 kr st. Ica Arla smör 500g 50 kr st.

Finns massor att jämföra, såväl västerbottenost, prästost, ägg, bregott, kycklinglårfile osv är alla billigare på Lidl denna vecka, då har jag jämfört med både ett Kvantum och ett Maxi och valt den med billigare kampanjpris i jämförelsen (olika). Många varor är också såklart samma/likvärdigt pris. Alla dessa varor med 5-20 kronor i skillnad i pris blir till sist en rätt så stor summa utslaget över ett år. Maxit i denna jämförelse är Haninge som brukar hamna billigast i PRO:s lista (som inte har med Lidl).

1 gillning

Eftersom samma vara i samma kedja kan ha skilja med 20% eller mer spelar det ju mer roll

1 var du bor
2 vilken dag och tid det är

lite svårt att skapa en tråd om det? finns ju prisjämförelsesajter som gör detta bättre, eller?

1 gillning

En allmän notering är att butiker i så kallade fina områden tenderar att vara oerhört mycket dyrare på i princip allt. Detta gäller i synnerhet ICA som sätter sina priser lokalt.

1 gillning

För mig kändes det självklart, som att säga “Vart köper man billigast elektronik?” Då förutsätter man att man inte vill dö på kuppen och handla allt på Temu :laughing:

1 gillning

Är det en bra idé att ha flera frysar? Vad har ni för system för att hålla ordning på maten? Jag har tidigare upplevt det som svårt att hålla koll på saker man köpt. Grejer har blivit liggande i frysen och blivit dåliga.

Jag köpa inte heller mat på nätet från Kina, jag köper inte mat på nätet alls. I ett annat inlägg skriver jag exakt hur jag köper mat.

At köpa “svensk” förädlad mat i butik behöver inte betyda att råvaran är från Sverige.

Ja, annars har du inte plats för det du vill förvara.

Systemet är att varje frys har sin egen funktion, en för köttprodukter, den andra för bröd och den sista för grönsaker och diverse.

För att något ska bli dåligt i frysen måste antingen strömmen stängas av länge utan att någon märker det eller så måste varan ligga i frysen i flera decennier. Det har vi inte provat, men vi har provat att äta anka som legat i frysen i fem år. Ingen fel på smaken i alla fall.

Det som kan vara ett problem är när en fryst produkt har förvarats felaktigt i butiken, t.ex. att en kund har ångrat sig men inte lagt tillbaka varan i frysen i butiken. Varan har sedan lagts tillbaka i frysen av en annan person och då har vi köpt en vara som har tinats halvvägs och sedan fryst igen. Sånt smakar inte gott.

Är poängen att göra särskilda storinköp? Bor ni ute i skogen eller finns det någon särskild logik i det hela?

En av poängerna är att bara köra en gång i veckan, eftersom bränsle snabbt kan bli en dyr sak om man inte planerar inköp. Det är en mil till närmaste butik och tre mil till närmaste butiker som säkerligen har rabatterade varor.

En annan punkt är beredskap, att kunna klara sig utan att köpa något i flera veckor, att man t.ex. kan hoppa över en vecka när det kommer till inkop. Dessutom finns det många “kort datum”-erbjudanden som aldrig annonseras, t.ex. halv liter mineralvatten för 2 kr + pant, kanellängd till halva priset osv.

Vissa stormarknader har pensionärsdag, där t.ex. en dedikerad rabatt ges till pensionärer (men även till studenter), och i dessa dagar är det ofta så att butikspersonalen går igenom kylmontrarna för “kort datum”-varor.

1 gillning

Så kan det vara, men jag tycker inte att man kan jämföra svensk kyckling med dansk kyckling :blush:

1 gillning

Det beror återigen på vad du jämför. Jag har ännu inte upplevt att man kan köpa färsk dansk kyckling i Sverige. Däremot kan man köpa fryst dansk kyckling och min favorit är märket Agadeer som är den sorten som exporteras till Mellanöstern. Å andra sidan är den inte den billigaste i sitt slag.

1 gillning

När jag köper “svensk” mat ska även råvaran vara svensk, annars tycker inte jag att det är svensk mat.

1 gillning

Vilket är helt okej, men då letar man inte efter de billigaste matbutikerna.

Det kan vara så att man vill hitta den billigaste matbutikerna där det även finns svenskt kött. (Vet att det inte var så frågan ställdes men om man verkligen menar billigaste matbutiken, utan att bry sig om sortimentet, skulle jag spontant säga att den billigaste matbutiken är hos någon bonde som bara säljer sin egna potatis.)

I så fall måste man tänka på hur mycket bränsle som används för att bara köpa potatis.

Jag har aldrig sett vanlig potatis från utlandet till försäljning i Sverige, även om färskpotatis från Egypten eller Cypern kan fås tidigast på våren till dyra pengar, men när säsongen varit bra för potatis har jag sett billig potatis från Gotland.

Det billigaste sättet att säkra potatis är nog de årliga skördemarknaderna, där säckar med 5-10 kg potatis kunde köpas för 12 kr/kg förra året.

Lidl har svenskt kött och är bra på det. De har även billighetskött från Tyskland men det känns inte så kul. Många invandrarbutiker säljer mest halalslaktat hormonkött från Långtbortistan. Det känns inte heller så kul,

1 gillning