En bra sak med invandrarbutiker är att man kan se veterinärstämpeln på köttet och när jag senast var i Malmö hade de nötkött från Danmark och Irland, fårköttet var svenskt och kyckling var från Polen.
Det jag menade var att om man bara vill hitta den billigaste matbutiken utan att bry sig om vilket sortiment de har (t.ex. svenskt kött) kan man åka till en butik som bara säljer potatis, klart billigare än en butik där man också kan köpa t.ex. kött.
Om man är ute efter vilken butik som är billigast när man jämför olika varor måste också jämförbara varor finnas att köpa.
För att hålla sig till ämnet verkar de flesta tycka att LIDL är billigast.
Det finns ju dem som testar. Jag har dock ingen egen åsikt om deras test är tillförlitligt. Men min högst anekdotiska upplevelse av att ha delat hushåll med en billig mataffärsjägare är att det många gånger beror på att man helt enkelt köper olika saker i de olika butikerna och därför upplever priserna annorlunda.
Som den billigaste ketchupen på Lidl och Heinz på ICA. Inte den billigaste de har. Man uppgraderar lite, det skiljer ju inte så mycket. Så gör man likadant med pastan och allt annat. Sen säger man titta så mycket dyrare det blev.
Inte för att affären var dyrare utan för att man valde bort de billigare alternativen i butiken.
Jag tycker det är helt ok att förlora lite pengar och slippa handla i flera matbutiker. Tid är pengar också.
Själv hittar jag aldrig allt jag behöver hos Lidl men Willys gör jobbet. Bättre balans mellan sortiment och pris helt enkelt.
Det är vad man säger men jag vet inte om det är riktigt så. Om man googlar lite Arla och Kronfågel är det inte vackert.
Det som är “billigt på riktigt” på Lidl är ett mer begränsat sortiment av varor. Willys har också en liknande uppsättning varor. Jag tänker nu inte främst på mejerivaror, köttbitar eller frukt och grönt utan andra typer av varor. I begreppet billigt ingår här inte enbart lägsta pris utan snarare att vara mest prisvärt. Detta handlar i praktiken främst om varor under egna varumärken och särskilt då om lite smalare varor. Jag brukar t.ex. handla ättika på Willys. De är mig veterligen ensamma om att sälja ättika under eget varumärke. Den är varken bättre eller sämre än andra märken men kostar typ hälften så mycket.
Att lista varorna ovan som är extra bra/billiga i kedjan X vore så klart möjligt. Juice och korvar är två varukategorier som Lidl är bra på. Inlagda grönsaker och konserver har jag uppfattat som bättre på Willys. Lidl har helt ok konserver men sortimentet är för smalt. Färdigrätter är generellt inte så bra på Lidl. De olika nationella temarätter (tyska, finska etc.) som Lidl säljer ibland är dock värda att köpa. De brukar ofta säljas ut med rabatt och är särskilt prisvärda då.
Lidls glass är den bästa och färdiga sallader är riktigt goda.
Plus är dessa varor riktigt billiga
Det finns olika varianter av färdiga sallader. De mindre burkarna har jag uppfattat som rätt ok. Man kan ha dem som tillbehör till mat eller snack. De stora regelrätta salladerna är inte så kul. De är förstås billiga men jag betalar hellre mer för en riktigt god sallad än att köpa en sådan Lidl-sallad. Via Karma brukar det gå att köpa bra sallader till hyggliga priser.