ICA Maxi erbjuder dock gratis laddning av elbilar. Åtminstone där jag bor och kommer man inte vid helt fel tid brukar man kunna ladda vid deras laddstolpar. Bra när inflationen sätter fart och energipriserna är drivande.
Vet inte var Micke73 bor men där jag bor och alla Lidl jag varit inne i har haft riktiga rullband. Var någon vecka i början de körde den lilla men de blev tvungna att byta eftersom alla kunder klagade.
Jag är otrogen och handlar lite överallt men ger ett varningens finger för Coop, vid flera tillfällen slår de in högre pris än vad som står på hyllan. Påpekat det i kassan och de säger “ojdå då drar vi av”. Frugan är arbetsskadad ekonom och nitisk med kvitton som tur är, blev förvånad över hur ofta det inte stämmer och vi får be om pengar tillbaka (vilket de ofta ok:ar utan att kontrollera). Misstänker att de har som strategi att folk inte protesterar och lägger ett överpris. Gillar Willys när jag har tid att åka ut till handelsområdet.
Vår Lidl har både och.
Jag passerar en ICA Maxi på väg från jobbet och tycker att det är en trevligare butik att handla i än Lidl så än så länge är inte ett byte aktuellt. Men det har blivit dyrt!
Om våra marginaler var mindre skulle vi kanske prova att byta till Lidl.
Lidl finns inom samma handelsområde där jag brukar veckohandla. Har mest bara konstaterat att det finns där.
Hittills har jag gjort de flesta inköpen på Willys men brukar ta en erbjudandeturne’ på både Ica Maxi och vår lokala Ica nära, Coop och “Yalla Yalla” butik.
Kommer definitivt lägga till Lidl på min lista.
Den främsta anledningen till att vi har hängt kvar med ICA är att man kan handla på nätet och sen bara svänga förbi med bilen och plocka upp. Vi har väldigt upptagna vardagar inom öppettiderna.
Men jag funderar nu på att ändå byta till LIDL, det skiljer för mycket och man känner sig för dum som betalar överpris på ICA 
Bor i Örebro och Lidl har rullband här med. Men jag föredrar ICA och Willys med självscanning och ett bättre utbud av varor. Jag skyr köer som pesten, ska gå fort när man handlar ![]()
Minns även att när den första Lidl-butiken öppnade i stan för många år sedan så var det väldigt dåliga arbetsvillkor för de anställda. Vet inte om det är likadant idag men minns att jag tänkte då att den/de butikerna kommer inte jag att gynna pga arbetssättet som de hade då.
Min bil räknas knappast som en ”fin bil” förutom att den är en välskött och ren V70 från 2012 ![]()
Men det är väl upp till betraktaren antar jag om det är en ”fin” bil.
Angående pensionärer så kan jag hålla med dig till viss del, pensionärsrabatt på tisdagar, då ska man hålla sig därifrån ![]()
Det är såklart kanon, men här där jag bor saknas det hos Ica medan Lidl har gratis laddning. ![]()
Jodå, de har band här med. Ok, vad bra att du är nöjd med utbudet, här skiljer det sig avsevärt.
Vi handlar mest på Lidl dels för att det ligger närmast där vi bor och dels för att det är billigare än Coop, ICA eller Hemköp. De har bra utbud av frukt och grönt samt kött tycker jag. Dessutom uppleveler min fru att frukt och grönt smakar bättre hos Lidl. Om det är något särskild vara vi inte hittar på Lidl besöker vi Coop.
Lidl är mycket billigare än konkurrerande butiker. De har bra utbud av svensk kött dessutom, om nu var detta viktigt.
Min erfarenhet är att det är, av någon anledning, mest icke-svenskar (etniskt sett) som handlar på Lidl, i alla fall där jag bor.
Jag trodde faktiskt att lidl kärde på danskt kött ?
Inte riktigt ![]()
Men visst, det osar ju inte direkt premium i deras butiker. Själv handlar vi mest på ICA Maxi och Willys. Men viktigast är väl att undvika repeterande småköp på t.ex. lokala ICA Nära.
Hade Lidl varit min närmsta butik hade jag handlat där, nu är ICA närmst så jag handlar där. Lidl ligger på 25 minuters avstånd och ICA på 10-15. Min matkostnad är inte så pass kännbar att det känns värt att byta butik. Om jag vill spendera mindre pengar på mat köper jag hellre “enklare” varor på ICA än byter till Lidl som kräver att jag släpar varor längre.
Att veckohandla är ju långt ifrån en zen-upplevelse oavsett.
Där jag bor är:
ICA Maxi alltid smockfullt till den grad att det är svårt att få parkering. Alltid massor av folk som är ute och till synes myshandlar all möjlig skit som inte egentligen är mat men Ica har fattat leder till merförsäljning. Typ ett nytt grillöverdrag eller en stavmixer, allt 40% dyrare än nödvändigt.
Utbudet på mat är bra men dyrt.
Willys är aldrig fullt, trots att det är en stor och bra butik hundra meter från ovan nämnda kaos-Ica. Har lite smalare sortiment på kött och specialvaror men det mesta finns och kostar 10% mindre än Maxi.
Lidl har en mindre butik men deras utbud på grönsaker och frukt slår de andra butikerna på fingrarna. Bra grejer.
Hyfsat kött och bröd men betydligt sämre utbud på annat. Dock ännu lägre pris än Willys.
Vi brukar handla på Willys ungefär varannan vecka, en överfull kundvagn för typ 3500:-. Sen komplettera med mjölk och frukt från Lidl varannan vecka. När jag handlar på Ica tar det dubbelt så lång tid pga pensionärskaoset.
Precis som både Ica och Willys finns det både och.
Är Lidl verkligen nämnvärt billigare?
Har tyvärr allt för många gånger inte hittat alla varor och blivit tvungen att gå in i en annan butik för att komplettera.
Kött, mejerivaror, frukt och grönt har jag inga som helst synpunkter på. Bra utbud av svenska produkter.
Men problemet kommer när man vill ha något som är lite mer sällanköpsvara. Typ vitvinsvinäger el likande. Då är det inte alltid man hittar detta.
Själv handlar jag mest på Willys.
Jag handlar nästan alltid svenskt när alternativet finns. Detta beror inte på att jag tror att de utländska varorna skulle vara sämre. Mina anledningar är.
- Bättre djurhållning i Sverige och mindre antibiotikaanvändning än många andra länder tror jag.
- Jag vill gynna svenska bönder och matproducenter.
- Miljömässigt bättre att minska på transporterna.
Ja. Men inte på vitvinsvinäger som de kanske inte ens har, utan på nästan allt.
Sen är det klart att när de inte frestar med ekologisk lönnsirap, hängmörad pata negra eller lodjursfilé så blir totalnotan ofta lägre än vid handling på saluhallen. ![]()
Och hur ofta är det man behöver just vitvinsvinäger?
Vi handlar ungefär 75% på Lidl och 25% på ett storvaruhus, de få varor som inte finns (t.ex. popcornkärnor av nån underlig anledning) på Lidl går lätt att komplettera för på de 25%en.
Fast jag får väl medge att en av anledningarna att vi handlar på just Lidl mest är att den råkar vara den som ligger närmast.