Ska man börja handla (mer) på Lidl?

Aha. Det är detta som är knepet. Handla på butiker med dåligt utbud, så blir det billigare :laughing:

Vitvinsvinäger var bara ett exempel. Popcorn var ett exempel till. Även om det är sällan man köper någon av dessa specifika varorna så är det ändå ganska ofta det är en av dem man behöver. Då är det otroligt irriterande att behöva åka till en annan butik.

Jag handlar en gång i veckan i en affär och vill inte behöva springa i olika affärer, så då går Lidl tyvärr bort pga det begränsade utbudet. Det tillsammans med den utpräglat låga mysfaktorn och att det ofta tycks vara långa köer även om det är lite folk i affären gör att det inte blir många besök där. Kan dock vara roligt nån gång då och då eftersom de har ett lite annorlunda utbud jämfört med Willys och ICA.

Att det skulle vara något problem med att fler handlar på lågpriskedjor kan jag inte se (finns det några förutom Lidl förresten?). Vi har en oligopolliknande situation i Sverige vad gäller livsmedel så problemet är snarare att alldeles för många handlar på ICA.

1 gillning

Jo, det kan jag iofs instämma med, men å andra sidan handlar vi såpass mycket på Lidl att vi har lärt oss vilka de enstaka varor är som inte finns i deras sortiment (samt de varor som bara finns i deras sortiment) att jag inte upplever det som något problem. Så inköpslistorna blir liksom specifika beroende på vilken affär man åker till.

1 gillning

Aha okej.
Ja har man lärt sig sortimenten så bra så kan man ju anpassa inköpsställena.

Vilka är varorna du hittar på Lidl men inte på Willys/Maxi?

Willys/Maxi vet jag inte, eftersom det inte finns här, men t.ex. det sistnämnda i den här finns inte storvaruhuset vi handlar i annars:

Lidl är även vad jag vet i stort sett den enda kedjan i Finland som har fryst hamburgerkött.
Sen finns det massor med varor som förvisso kanske finns motsvarande i den andra butiken men som inte ger samma !/$ (typ Ben&Jerry’s kopier).

1 gillning

Är det någon som har en bra sajt med jämförelser mellan alla matvaror och butiker i Sverige? Om det nu ens finns :slight_smile:

3 gillningar

Har inte hittat någon perfekt. Men Matspar.se är okish.

Dock saknas både City Gross, Lidl och några av de mindre kedjorna.

Kanske ska satsa på att göra en bättre sån sida än matspar :slight_smile:

3 gillningar

Matpriskollen på iOS/Android kan rekommenderas!

4 gillningar

På Matpriskollen har jag lagt upp bevakningar på ett antal varor som jag handlar regelbundet.
När jag ska planera handlingen kan jag direkt se vilka av ”mina” varor som har bra pris och i vilken butik. Det går den vägen att göra en inköpslista uppdelad på de olika butikerna.
Även om man bara handlar på Lidl ibland är det ju bra att hålla koll på när det är bra pris på t.ex. juice och åka dit just då.

2 gillningar

Här går det att jämföra vad det kostar per kasse för respektive mataffär. Endast i storstadsregionerna.

https://matkassar.matpriskollen.se/region

1 gillning

Är inte det hela grejen med veckovisa reklambladen? De finns ju online. Jag lusläser alla måndag morgon.

Det är mycket enklare med Matpriskollen eftersom du där har definierat själv vilka varor som är intressanta. Det är de varor du på riktigt behöver och kan fylla upp frysen med. Reklambladen handlar mer om att skapa merförsäljning.

1 gillning

Matpriskollen ser riktigt lovande ut.

Lidl har lite väl snävt sortiment men jag handlar en del saker där ibland. Handlar i övrigt mest på Ica och Willys. Kollar också reklambladen, inte minst som inspiration kring matlagning för matlådor etc. Har alla tre på vägen hem från jobbet med cykel. Undviker att handla med bil, känner mig som en miljöbov då.

1 gillning

Vi är en familj på 2 vuxna och 3st barn. Vi gör matschema utefter de erbjudanden butikerna har, men till största del handlar vi nästan uteslutande på Willys och Lidl.

När man är en så stor familj, är det inte fördelaktigt att handla allt på samma ställe för att få maximal bonus? Coop är det mest fördelaktiga om man handlar för mycket varje månad vad jag vet. Fast 5% cashback kanske inte är nog för att täcka mellanskillnaden i pris?

Nej, den där bonusen är oviktig. Det viktiga är att ha koll på egna varumärken och vilka sorter som är bra och sedan bunkra varor. Du handlar inte det du behöver för kommande vecka utan kanske 10-15 paket som räcker ett kvartal. Om du är snobb och ändå bara köper dyra märkesvaror kan modellen med bonus möjligen vara relevant men annars är det egna varumärken som är den främsta vägen att få lägre priser på allvar.

Variationen mellan olika varor är stor när det gäller många egenskaper. Det kan alltså vara så att du är van vid att köpa kex av det fina dyrmärket. Sedan går du till COOP och provar deras egna varumärke. Det var inget vidare. Sedan går du till Lidl och upptäcker att deras variant var lika bra eller tom. bättre än det fina dyrmärket. Det krävs att man är beredd att mer systematiskt prova alternativ.

Är inte snobb och köper ofta Coops egna varor :slight_smile:
Mitt största problem personligen är att jag inte äger någon bil och inte orkar småhandla ofta eller storhandla heller för den delen, det hade nog i regel blivit dyrare för jag hade köpt saker jag egentligen inte behöver. Planerar hellre maten i förväg och beställer från Coop iom dom har fri hemkörning. Sen hade jag förvisso inte orkat vända på kronor och ören när jag handlar mat oavsett, min tid är betydligt mer värd än så.

Allt sådant här är avhängigt den personliga situationen. Butiker som COOP och ICA har väldigt varierande prisnivåer. Om man bor i ett ”finare” svenskdominerat villaområde är den lokala butiken typiskt sett onödigt dyr. Detta gäller även om det är t.ex. ICA Maxi. I sådana fall kan olika hemkörningsalternativ vara relevanta. Eftersom butiken är så dyr blir merkostnaden för att köpa på Mat.se obetydlig.

Där jag tidigare bodde var ”huvudbutiken” en påtagligt dyr ICA-butik. Jag brukade handla i alla möjliga billigare butiker på väg hem från jobbet. Det blev rätt stor hantering kring det men rent ekonomiskt var det en toppengrej. Sedan kom Lidl dit och då blev allt mycket enklare. Dock visade det sig att många i området var snobbar och fortsatte att handla på ICA trots den absurda prisskillnaden. Lidl-butiken stängde efter några år men då hade jag flyttat därifrån.

1 gillning