Jag tror det kan vara bra att vara om sig och kring sig, och försöka hålla kostnaderna för det nödvändigaste låga, oavsett ekonomisk situation. Man vet aldrig när man kan drabbas av sjukdom eller arbetslöshet, och då är det bra att redan ha rutin på detta. Personligen har jag också svårt för att handla på en svindyr liten ICA när exakt samma varor finns till betydligt lägre pris, man ser liksom en lismande ICA-handlare framför sig. Förstör konkurrensen också.
Egentligen en off-topic fråga men flera har nämnt att de beställer hem mat och då funderar jag på om ni även beställer hem färskvaror eller om ni plockar det själva i affären?
Jag skulle absolut kunna tänka mig hemkörning av t.ex. konserver, pasta och annat där allt på hyllan, av samma märke, är identiskt. Skulle dock aldrig falla mig in att beställa hem t.ex. grönsaker, frukt, bröd och mejeriprodukter.
På min ort:
Liten Coop - vettigt och fräscht sortiment och okej prisnivå. Många trötta ungdomar i personalen.
Mellanstor Ica - trevlig personal men pensionärsutbud och ganska dyrt och trist.
Ganska stor CityGross - bra utbud, bra personal och fräscha färskvaror men ganska dyrt.
Standardstöpt Lidl - helt okej på de flesta vis, som noterats i tråden. Personalen lite vilsen.
Stor Willys - som att handla i ett sterilt kylrum. Allt finns och priserna är vettiga, men det är fan omöjligt att hitta (gäller även personal att fråga).
Sååå, det blir mest smågrejer från Coop (dit jag går) samt månadsshopping på CG och Lidl.
Beställer allt hos Coop. Även testat mat.se och mathem, men kvalitén på färskvaror från mat.se och mathem är undermålig, skulle inte beställa den typen av varor därifrån igen.
Coop har alltid levererat bra kvalité på färskvaror där jag bor nu. Kan tänka mig att detta skiljer sig mellan olika butiker dock.
Vad är pensionsärsutbud?
Långfil, isterband, blodkorv, potatis på glaskonserv osv samt den totala avsaknaden av halloumi, sojabiffar, kimchi, sushiris osv.
Jag överdriver lite, men tänk äldre singelhushåll och husmanskost.
Husmanskost finns väl överallt. Brukar inte köpa något av det du nämner, vare sig “pensionärsdelen” eller “den andra för ungdomar” men det finns säkert i de flesta affärer.
Som sagt, jag överdrev lite, men det handlar också om placeringen av varorna, förpackningsstorleken (sexpack ägg och inte flak t ex) och hur korgarna ser ut hos de pensionärer som handlar där (jag är där för att de har posten där). Inget ont om det heller, för de anpassar sig till behovet hos de som bor i närområdet och det är i det här fallet mycket pensionärer.
Det händer att jag handlar mjölk när jag ändå hämtar paket, men det är väl ungefär det.
Matsmart är bra för sådant. Gör regelbundet beställningar därifrån.
Får väl börja inse att jag är “snobb” när det gäller mat, köper svenskt och oftast eko, men det beror även på lantbrukaridentiteten - egna märkesvaror är katastrofalt för svenska bönder då det dumpar priserna.
Eftersom regelverket är som det är här och nu också kostnaderna för insatsvarorna (diesel etc) så blir ju priset på svenska varor förstås högre - det är dock inte bönderna utan handlarna som tar vinsten.
Vi bönder får i stället stöd för att ens kunna överleva! Mycket av utländska varor är producerade på ett sätt som inte ens är TILLÅTET i Sverige - inte lätt att konkurrera med dessa!! Att sen inte gemene man vet detta eller kanske ens bryr sig är riktigt sorgligt.
Självklart finns det många, som av verkliga ekonomiska skäl, får det svettigt framledes när priserna ökar och dessa känner jag varmt för. Det finns däremot också många, bättre bemedlade, som väljer att köpa så billigt det går för att spara pengar och det är ju såklart upp till var och en…
Min fundering blir dock ändå denna - vill vi ha ett svenskt lantbruk över huvud taget???
Vi behöver svensk matproduktion av försvarsskäl, alltså kan detta inte överlåtas till den enskilda konsumenten. Vår självförsörjningsförmåga har sjunkit från 80% till 50%. Att sänka sitt kaloriintag med 20% klarar de flesta, 50% blir lite knepigare. Det krävs förändring på en mycket högre nivå, att några individer köper svenskt hjälper bevisligen inte.
Personligen skulle jag nog svara “nja”. Vi behöver bibehålla någon sorts minimiproduktion för katastroflägen, men ser inget större egenvärde i att ha ett svensk lantbruk bara för att ha ett svenskt lantbruk. Om vi ska fortsätta på samma subventionsbana som vi är inne på nu kommer vi till slut bara hamna i samma situation som det Norska lantbruket, dvs. med skyhöga livsmedelpriser och skitdålig kvalitet.
Konsumentmakt tänker jag!
Varför behövs svenska bönder när det ändå (ännu?) finns mat att handla i affären…?
Jag skulle inte vilja beställa färskvaror så eftersom jag t.ex. väljer bröd med så sent datum som möjligt. Frukt och grönsaker känns också svårt, hur vet de t.ex. hur man vill ha bananerna eller hur stor purjolök man vill ha?
Du verkar inte ha förstått vad Matsmart är. Det finns inga färskvaror där. Det finns främst skafferivaror, drycker och sötsaker. Mycket har kort datum men i praktiken spelar det inte så stor roll. De flesta varor idag har en betydligt längre faktisk hållbarhet. Jag har exempelvis beställt hem stora berg med müsli, pasta och olika såser.
Då missuppfattade du min fråga som handlade om färskvaror.
Vill man att ens purjolök ska vara en viss längd ska man självklart inte handla den online. Men sen finns det många andra som bara vill ha en purjolök, och då fungerar onlineköp perfekt.
För mig är det viktigt beroende på vad jag ska ha den till. Ibland behöver man en stor och ibland vill man ha en liten. Helt självklart för mig men människor är ju olika och det är bra.
Matsmart är bra just för att det inte handlar om färskvaror. Färskvaror drar upp priserna markant. De saker som är billiga är sådana som har kort datum eller ser lite sunkiga ut och sådana kan de inte sälja den vägen.
Då är matsmart säkert bra om man inte är ute efter färskvaror som min fråga gällde.